2017-05-13, 21:37
Medlem
MagisterBisters avatar
På de fysiskt hårdare jobben, de som med handkraft bearbetar asfalten, har jag aldrig sett någon kvinna. Men en och annan finns det väl på de lite lättare posterna. Som flaggpojke (flaggflicka?), eller skötandes nåt mätinstrument. Så helt omöjligt borde det väl inte vara.

Nu för tiden verkar det som om de måste ha varselkläder. Förr i tiden gick de alltid med bar överkropp. Bruna som pepparkaksgubbar, och skapligt vältränade.
Citera
2017-05-13, 22:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chnek
Hur svårt kan det vara liksom, fattar att det inte blir perfekt första gången men så många parametrar är det ju inte att hålla reda på.
Hur kan du få det till att det handlar om "parametrar" att hålla reda på? Det handlar ju om typiska arbetsuppgifter som inte handlar om att känna till vissa regler, förutsättningar eller vad det kan vara, utan om ett hantverk som med erfarenhet ska nötas in i händer och huvud.

Du kan jämföra med att exempelvis köra bil så kanske du förstår vad det handlar om - att kunna trafikreglerna och veta vad olika reglage i bilen är till för gör dig inte till en bra förare, det krävs än erfarenhet, timmar bakom ratten.
Citera
2017-05-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur kan du få det till att det handlar om "parametrar" att hålla reda på? Det handlar ju om typiska arbetsuppgifter som inte handlar om att känna till vissa regler, förutsättningar eller vad det kan vara, utan om ett hantverk som med erfarenhet ska nötas in i händer och huvud.

Du kan jämföra med att exempelvis köra bil så kanske du förstår vad det handlar om - att kunna trafikreglerna och veta vad olika reglage i bilen är till för gör dig inte till en bra förare, det krävs än erfarenhet, timmar bakom ratten.
Hur svårt kan det vara? Hälla ut asfalt och jämna till, det mesta är dessutom automatiserat.
Citera
2017-05-14, 00:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hur svårt kan det vara? Hälla ut asfalt och jämna till, det mesta är dessutom automatiserat.
Vad menar du med "hälla ut", läggningen görs ju huvudsakligen av läggaren (som för övrigt körs av någon som förhoppningsvis har jobbat längre än den där timmen du anser är det enda som behövs)? Undantaget är om det ska handskottas ut kring dörrar, brunnar, mindre infarter m.m.

Däremot ska ju nån reglera tjockleken, nån välta osv. Till exempel kan du ju fundera på hur "billigt" det blir om personen som vältar inte kan det, och exempelvis kör för fort, kör över samma punkt flera gånger, inte håller läggarens tempo m.m. Jag vet inte om du fattar, men det är lite mer avancerat än att, som du kallar det "jämna till"...och jag vet inte heller om du fattar att det mesta INTE är automatiserat. Men du kan ju googla lite och läsa på istället för att bara leverera okunniga påståenden.

http://resources.mynewsdesk.com/imag...l3mopmwrhg.jpg
Citera
2017-05-14, 02:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det var som satan, har ställt den frågan till många (startade en hel tråd om detta ämne) och så vitt jag vet har ingen sett någon någonsin :-)

Så du är den första som jag känner till som faktiskt sett en livslevande :-)
Ja jag känner ingen annan som har sett någon heller. Pizzorna var inte särskilt goda heller. Tror de var för rena. Man är inte van. Måste vara riktigt smutsigt för att smaka så där sunkigt gott som det gör ibland.
Citera
2017-05-14, 02:23
Medlem
Jag tror att om hon hade varit något att ha så hade hon landat ett jobb som flaggare. Hon chansade på Flashback, för det är hennes livlina. Nästa steg är att dra fram feministkortet.
Citera
2017-05-14, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad menar du med "hälla ut", läggningen görs ju huvudsakligen av läggaren (som för övrigt körs av någon som förhoppningsvis har jobbat längre än den där timmen du anser är det enda som behövs)? Undantaget är om det ska handskottas ut kring dörrar, brunnar, mindre infarter m.m.

Däremot ska ju nån reglera tjockleken, nån välta osv. Till exempel kan du ju fundera på hur "billigt" det blir om personen som vältar inte kan det, och exempelvis kör för fort, kör över samma punkt flera gånger, inte håller läggarens tempo m.m. Jag vet inte om du fattar, men det är lite mer avancerat än att, som du kallar det "jämna till"...och jag vet inte heller om du fattar att det mesta INTE är automatiserat. Men du kan ju googla lite och läsa på istället för att bara leverera okunniga påståenden.

http://resources.mynewsdesk.com/imag...l3mopmwrhg.jpg
Förstår ju att det finns lite yrkesstolthet även bland asfaltläggare, men face it det är ju inte direkt hjärnkirurgi. Jag har inte påstått att ts ska hoppa in som arbetsledare och hon kommer jobba med dom som har erfarenhet.

Har tittat på många gånger och ärligt talat ser det ganska lätt ut
Senast redigerad av Chnek 2017-05-14 kl. 07:18.
Citera
2017-05-14, 10:33
Bannlyst
Citat:
Förstår ju att det finns lite yrkesstolthet även bland asfaltläggare, men face it det är ju inte direkt hjärnkirurgi. Jag har inte påstått att ts ska hoppa in som arbetsledare och hon kommer jobba med dom som har erfarenhet.

Gå och lägg dig, det är inte så lätt som du tror.
Citera
2017-05-14, 11:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Som jag skrev tidigare - jag jobbar inte inom branschen. Men till skillnad från dig vet jag något om den.
Citera
2017-05-14, 14:26
Medlem
FoxHounds avatar
Lånar tråden lite, har sökt en 1 årig utbildning med inriktning väg och anläggning och undrar hur chanserna verkar att få jobb inom detta efteråt? Utbildningen ska innefatta praktik. Har tidigare jobbat på bland annat lager så lite erfarenhet av maskiner har jag Är ingen tjej, däremot är jag inte överdrivet stark, hur tungt är det egentligen?
Citera
2017-05-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Hur många jobb har du sökt?

Jag har sökt till de största bolagen.
Citera
2017-05-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Varför är du så säker på att ditt kön hade med saken att göra? Skrev dom det?

Ja vet du hur det ser ut i den branschen med kvinnor?

Ja det finns tjejer/kvinnor i asfaltsbranschen men dom är lätträknade, och de anledningarna till att att det är så få tjejer är flera.

Företagen pratar om att de vill ha in mer tjejer, men tyvärr är det kvar ett gammalt tänk och tycke att kvinnor inte har i branschen att göra och arbetsledarna och cheferna tar gärna in killar istället för att man har tråkiga fördomar om kvinnor.

Jag önskar att detta hade kunnat vända och att fler tjejer söker sig till branschen.

Jag själv visste helt ärligt inte att yrket ens fanns när jag var yngre och skulle välja till gymnasiet.
Så jag önskar att de hade haft ett helt annat system för att hjälpa eleverna söka utbildningar för framtida jobb.
Men men nu får jag börja om från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in