• 1
  • 2
2017-05-12, 22:52
Medlem
Ja hur skall man gå tillväga? Eller ja det vet jag egentligen, säsongen är igång och jag skickade in mitt Cv innan allt började men fick tillbaka att de hade valt ut andra😔 vill verkligen försöka få in en fot tills nästa säsong börjar.
Det största problemet är att jag har ingen erfarenhet 🤔 De vill självklart ha folk med erfarenhet sen 10 år tillbaka 😉 Men jag har info från människor som jobbat/jobbar med asfalt och de säger att de tar även emot gröngölingar och man får lära sig under säsongen...
Sen är det att jag är tjej, Men jag är ingen klenis och är van sen förr att jobba hårt och långa dagar.
Men det är svårt att övertyga någon om detta när man inte ens får komma på intervjuer.

Nån som jobbar med asfalt här inne och som kan ge nått bra tips?
Branschen är sjukt mansdominerat och ja där tycker jag att det är på tiden att det skall ändras 😉 Och att fler kvinnor söker sig dit med.

Tycker branschen verkar spännande och jag vill bort från "käringarna" i barnomsorgen och inom Handels.

Tack på förhand för tips och råd.
Citera
2017-05-12, 23:10
Medlem
Hur många jobb har du sökt?
Citera
2017-05-12, 23:11
Medlem
MoaLjungs avatar
Varför är du så säker på att ditt kön hade med saken att göra? Skrev dom det?
Citera
2017-05-12, 23:41
Medlem
Använd ett förnamn är är neutralt? Tex Jan används ofta utomlands även av tjejer, tex i USA. Ja finns många exempel. De flesta förnamn kan säkert omvandlas, på samma sätt som många tjejnamn är feminiform av pojknamn.

Och ha givetvis med referenser och intyg som visar att du är av rätta virket, manhaftig när det behövs och så...
Dem visar du så snart de inser att du är tjej.
Citera
2017-05-12, 23:42
Citat:
Ursprungligen postat av ostarra
Ja hur skall man gå tillväga? Eller ja det vet jag egentligen, säsongen är igång och jag skickade in mitt Cv innan allt började men fick tillbaka att de hade valt ut andra😔 vill verkligen försöka få in en fot tills nästa säsong börjar.
Det största problemet är att jag har ingen erfarenhet 🤔 De vill självklart ha folk med erfarenhet sen 10 år tillbaka 😉 Men jag har info från människor som jobbat/jobbar med asfalt och de säger att de tar även emot gröngölingar och man får lära sig under säsongen...
Sen är det att jag är tjej, Men jag är ingen klenis och är van sen förr att jobba hårt och långa dagar.
Men det är svårt att övertyga någon om detta när man inte ens får komma på intervjuer.

Branschen är sjukt mansdominerat och ja där tycker jag att det är på tiden att det skall ändras 😉 Och att fler kvinnor söker sig dit med.

Tycker branschen verkar spännande och jag vill bort från "käringarna" i barnomsorgen och inom Handels.

Min brorsa lägger asfalt och han fick jobbet utan tidigare erfarenhet, dock hade han kontakter och kände en eller flera innan han började jobba.

En början kanske kan vara att söka som (minns inte vad det heter) de som står och varnar och styr om trafiken från själva arbetsområdet. Då får man in en fot iallafall

Men kom ihåg att det är långa slitsamma dagar under sommarperioden då man helst vill vara ledig, om än ganska bra betalt med OB etc. Dock är det 2 veckors semester i mitten av sommaren. Gissar att det är ett yrke som innefattar en relativt hög olycksrisk också

Jag vet inte om olika företag sköter det annorlunda men tidigare så sades alla asfaltsläggare upp efter säsongen för att anställas igen då den började igen. Nu tror jag att de har löst det med att ta en del av lönen från sommarsäsongen för att betala för eftersäsongen så att ingen behöver bli uppsagd under det lågaktiva vinterhalvåret. Men som sagt, det kanske är olika för olika företag.
Senast redigerad av RobRoys 2017-05-12 kl. 23:50.
Citera
2017-05-12, 23:47
Medlem
Anmäl till DO😀
Eller ring deras HR och berätta vem du är och hur mycket du brinner för att få komma in i en bransch du längtat efter att få jobba i sedan du var liten.
Med lite tur så...
Citera
2017-05-12, 23:48
Medlem
En sak till. På större ställen där de har en personalavdelning, dit skickar du pappren.

Men på mindre ställen där de har en chef som även har personalansvar, de är ofta praktiker. De är inte så mycket för papper.
Dit är det bäst att du går personligen, pratar lite visar att du är käck och trevlig - och överlämnar dina intyg och kort CV där du nämner dina "manhaftiga" intressen och färdigheter.

Situationer påminner mig lite om kvinnor i Sovjetarmén under andra världskriget. Som bekant, de hade många kvinnor även i stridande positioner. Men faktum är att de första åren fick dessa volontärer tjata sig till fronttjänst, om de inte ville stanna i hjälptrupperna som signalister eller sjukhusbiträden...

Även i USA de kvinnor som kom nånvart och tex blev transportpiloter, fick jobba för det och tjata sig fram...

Så "udda" lösningar KAN uppnås, men ofta måste man jobba extra för det.
Citera
2017-05-12, 23:53
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Du kommer nog lätt bli "inkvoterad" så testa att söka ett sådant jobb.

Det finns kurser att gå för denna typ av arbete... dvs som involverar säkerhet vid vägarbete osv...
Typ http://www.ulja.se/ (det skulle väl vara en fjäder i hatten antar jag) dock verkar dessa utbilda redan anställda så att säga.

Jag har sett kvinnor jobba som asfaltsläggare så ensam är du inte...

Har du sett en kvinnlig pizzabagare?
Citera
2017-05-13, 00:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

1. Jag kan tänka mig att dom har invändningar mot din fysiska styrka. Du skriver att du inte är någon klenis...ja det är ju bra, men det är ändå så att jämfört med en man på runt 25 år, i god form och van vid fysiskt arbete på heltid, så spelar det ingen roll hur stark en kvinna är, mängden muskler skiljer sig ändå markant. Därmed inte sagt att du har sämre förutsättningar än alla män, men det finns ingen anledning välja dom med minst vana av hårt fysiskt heltidsarbete till jobbet, så finns ingen anledning för dig att jämföra med dom heller.

2. Dom som får jobb som asfaltläggare har oftast en utbildning inom mark och anläggning, transport eller liknande. Dom har alltså oftast en rad körkort eller får köra diverse fordon och har antingen jobbat eller praktiserat i branschen. Det finns ingen anledning för arbetsgivaren att välja dig framför dom om du inte har fördelar du kan peka på. Så vilka fördelar kan du peka på - körkort, yrkeserfarenhet, diverse behörigheter m.m?

Mitt tips är att ta kontakt med de små företagen, berätta om varför dom borde välja dig, visa att din vilja att göra ett bra jobb övertrumfar den erfarenhet som exempelvis nybakade studenter har från sina gymasiepraktiker och sommarjobb.
Citera
2017-05-13, 01:44
Medlem
Citat:

jobba långa dagar i barnomsorgen och inom HANDELS är inte ens i närheten av att lägga asfalt. Detta inlägga är lite som de dr ludrena i Malmö som drog fram könskortet vid brandkåruttagningen och gjorde en stor sak av det i alla monopolmedia. Sedan visade det sig att det var så hårda krav att ingen av dem inte klarade provet. Efter yttelrigare påtryckningar sänkte de kraven och till slut insåg de att det var ett extremt tufft yrke. Tar man in någon vill man inte att de slutar efter tre dagar för att de anser att det är tufft.

Stassminister
Citera
2017-05-13, 01:46
Medlem
kukflashs avatar
Tycker man ser småtjejer hela tiden som stoppar trafiken och släpper på vid vägarbeten.. dom som är äldre kör maskinerna. Verkar vara ett riktigt skitjobb att stå mitt i vägen i 30 graders hetta + värme från asfaltsarbetet och dessutom har man oftast arbetskläder som kan bli varma (vissa kör med shorts har jag sett)
Citera
2017-05-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Tycker man ser småtjejer hela tiden som stoppar trafiken och släpper på vid vägarbeten.. dom som är äldre kör maskinerna. Verkar vara ett riktigt skitjobb att stå mitt i vägen i 30 graders hetta + värme från asfaltsarbetet och dessutom har man oftast arbetskläder som kan bli varma (vissa kör med shorts har jag sett)

Hon är ute snabba pengar. Att jobba inom handels och inom barnomsorgen ger ingenting. Man måste jacka i någon man och en man vill inte ha någon som hankar sig fram. Så hon har kommit på att asfalt är nyckeln.

Sedan har du elementet när man jobbar och det alltid är en och galning som kör och krockar för han inte tittar på vägen eller de som kör supersnabbt vid vägarbetena för man är tuff. Jag hade sluppit den typen av jobb för jag hade inte stått där med flaggorna utan kokat på maskinen i 70 gr hetta.

Stassministern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in