Citat:
Ursprungligen postat av
ostarra
Ja hur skall man gå tillväga? Eller ja det vet jag egentligen, säsongen är igång och jag skickade in mitt Cv innan allt började men fick tillbaka att de hade valt ut andra😔 vill verkligen försöka få in en fot tills nästa säsong börjar.
Det största problemet är att jag har ingen erfarenhet 🤔 De vill självklart ha folk med erfarenhet sen 10 år tillbaka 😉 Men jag har info från människor som jobbat/jobbar med asfalt och de säger att de tar även emot gröngölingar och man får lära sig under säsongen...
Sen är det att jag är tjej, Men jag är ingen klenis och är van sen förr att jobba hårt och långa dagar.
Men det är svårt att övertyga någon om detta när man inte ens får komma på intervjuer.
Nån som jobbar med asfalt här inne och som kan ge nått bra tips?
Branschen är sjukt mansdominerat och ja där tycker jag att det är på tiden att det skall ändras 😉 Och att fler kvinnor söker sig dit med.
Tycker branschen verkar spännande och jag vill bort från "käringarna" i barnomsorgen och inom Handels.
Tack på förhand för tips och råd.
1. Jag kan tänka mig att dom har invändningar mot din fysiska styrka. Du skriver att du inte är någon klenis...ja det är ju bra, men det är ändå så att jämfört med en man på runt 25 år, i god form och van vid fysiskt arbete på heltid, så spelar det ingen roll hur stark en kvinna är, mängden muskler skiljer sig ändå markant. Därmed inte sagt att du har sämre förutsättningar än alla män, men det finns ingen anledning välja dom med minst vana av hårt fysiskt heltidsarbete till jobbet, så finns ingen anledning för dig att jämföra med dom heller.
2. Dom som får jobb som asfaltläggare har oftast en utbildning inom mark och anläggning, transport eller liknande. Dom har alltså oftast en rad körkort eller får köra diverse fordon och har antingen jobbat eller praktiserat i branschen. Det finns ingen anledning för arbetsgivaren att välja dig framför dom om du inte har fördelar du kan peka på. Så vilka fördelar kan du peka på - körkort, yrkeserfarenhet, diverse behörigheter m.m?
Mitt tips är att ta kontakt med de små företagen, berätta om varför dom borde välja dig, visa att din vilja att göra ett bra jobb övertrumfar den erfarenhet som exempelvis nybakade studenter har från sina gymasiepraktiker och sommarjobb.