2017-06-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Datumen som används i horoskopen stämmer ganska dåligt med hur stjärnbilderna ligger idag då systemet upprättades av dom gamla grekerna och datumen förskjutits sedan dess. Datumen speglar hur stjärnbilderna låg för drygt 2000 år sedan, inte hur dom ligger idag. Man har också delad i zodiaken i 12 lika stora tårtbitar medan dom verkligen stjärnbilderna är olika stora så datumen stämda inte fullt ut ens då det var nypåhittat. Har svårt att tro på detta överlag och även om det skulle finnas någon påverkan så lär ju påverkan ske från stärnbilderna, inte från där stjärnbilderna låg på Aristoteles och Platons tid.

Fast astrologin bygger mer på att himlen är uppdelad i 12 lika stora bitar. Att stjärnorna ändrar sin position påverkar inte astrologin så den bygger på vårat solsystems planeter och inte stjärnor. Det är ju inte heller så att stjärntecknet väduren verkligen ser ut som en vädur.
Citera
2017-06-15, 14:00
Avstängd
DRD4s avatar
Det är ju ett vetenskapligt faktum att månen styr allt vatten på jorden, sen så är vi väl 70% vatten?

Att himlakropparna kan påverka oss känns inte så ologiskt för mig, sen till vilken grad är ju en helt annan sak.
Citera
2017-06-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Och om man tittar på formuleringarna så brukar det inte ens göra något om ett uttalande inte stämmer. Kolla i tråden (FB) Tolkning av horoskop & astrologi där det ställs horoskop - så gott som varenda meningen innehåller ett "kan", "kanske", "skulle kunna", "förmodligen" eller liknande - så om det är någon som är tvärfel kan man bara välja bort det och ändå tycka att "Jamen det stämde ju precis"....

Nej varje mening innehåller inte ett kan, kanske, skulle kunna eller rätt så för den delen. Dock ogillar jag att skriva att saker måste vara på ett visst sätt så därför använder jag en hel del "kan" ord. Astrologin anger mer tendenser än att något 100% ska inträffa. All text som jag har valt att ta med tyder på viktiga tendenser för det datumet. Om du läser igenom texten så ser man att den skiljer sig mycket åt mellan olika födelsedatum.
Citera
2017-06-15, 22:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Det är ju ett vetenskapligt faktum att månen styr allt vatten på jorden, sen så är vi väl 70% vatten?

Att himlakropparna kan påverka oss känns inte så ologiskt för mig, sen till vilken grad är ju en helt annan sak.
Är ju lite skillnad på månen som ligger 38 000 mil från jorden och på stjärnor som ligger 60-120 ljusår bort. Självklart påverkar månens gravitation oss eftersom den ligger relativt nära men påverkan på många ljusårs avstånd borde bli försumbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Fast astrologin bygger mer på att himlen är uppdelad i 12 lika stora bitar. Att stjärnorna ändrar sin position påverkar inte astrologin så den bygger på vårat solsystems planeter och inte stjärnor. Det är ju inte heller så att stjärntecknet väduren verkligen ser ut som en vädur.
Det är ju en sak som borde innebära att den inte kan fungera. Den bygger på rent påhittade stjärntecken som inte stämde fullt ut med stjärnbilderna ens på dom gamla grekernas tid då indelningen skapades och stämmer ännu sämre idag i stället för att bygga på dom fysiska stjärnbilderna.
Jag har svårt att tro på detta ens om det stämde med stjärnhimlen och att det faktiskt inte gör det ökar inte precis min tro på detta.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-06-15 kl. 22:10.
Citera
2017-06-16, 13:07
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju lite skillnad på månen som ligger 38 000 mil från jorden och på stjärnor som ligger 60-120 ljusår bort. Självklart påverkar månens gravitation oss eftersom den ligger relativt nära men påverkan på många ljusårs avstånd borde bli försumbar.

Det är ju en sak som borde innebära att den inte kan fungera. Den bygger på rent påhittade stjärntecken som inte stämde fullt ut med stjärnbilderna ens på dom gamla grekernas tid då indelningen skapades och stämmer ännu sämre idag i stället för att bygga på dom fysiska stjärnbilderna.
Jag har svårt att tro på detta ens om det stämde med stjärnhimlen och att det faktiskt inte gör det ökar inte precis min tro på detta.

Har jag påstått något annat? men sen så har vi ju ett antal himlakroppar som ligger ganska nära.
Citera
2017-06-16, 14:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Har jag påstått något annat? men sen så har vi ju ett antal himlakroppar som ligger ganska nära.
Är väl i princip bara månen tack vare att den ligger så nära oss och solen tack vare sin relativa närhet i kombination med sin stora massa som borde kunna påverka oss. Dom övriga planeterna borde ha försumbar påverkan på oss och stjärnorna bör ju i princip inte ha någon påverkan alls. Sedan lär inte gravitation från t ex månen ha dom effekter som astrologin påstår.
Citera
2017-06-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAtomicBomb
Jag kan inte tro på det helt och hållet i och med att det bara är pseudovetenskap. Men jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om och det verkar som att de flesta passar beskrivningen av sitt stjärntecken. Tycker att det är lite irriterande med människor som avfärdar astrologi helt och hållet för att de inte kan identifiera sig med sitt soltecken/sun sign (det vill säga det tecknet som man kan hitta bara genom att uppge vilken månad och dag man är född på). Men man har ju andra tecken också, som t.ex. moon sign, rising sign, mars sign osv. Så soltecknet/sun sign ger ju inte en hel och tillräcklig bild av ens personlighet
Så ja, vad säger ni? Och tycker ni att ert stjärnteckens beskrivning passar bra in på er?

Nej. Precis som du skrev så är det en pseudovetenskap.
Nä du, det är bara en massa trams och majoriteten stämmer inte in exakt. Det finns något som stämmer in på alla till viss del.
Människor avfärdar inte astrologi helt och hållet för att de inte kan identifiera sig med tecknet. De avfärdar det för att det är just en pseudovetenskap.

Vi kan ju ta fiskarna som exempel.
Enligt stjärntecken.se så är har fiskarna personlighetsdragen empati, human, slarvig, vänlig, hemlighetsfull, lättpåverkad och inspirerande. En person med stjärntecknet fiskarna kommer på ett eller annat sätt att stämma in på åtminstone en av dessa dragen vilket gör att astrologin har "rätt".

//Siegestor
Citera
2017-06-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Nej. Precis som du skrev så är det en pseudovetenskap.
Nä du, det är bara en massa trams och majoriteten stämmer inte in exakt. Det finns något som stämmer in på alla till viss del.
Människor avfärdar inte astrologi helt och hållet för att de inte kan identifiera sig med tecknet. De avfärdar det för att det är just en pseudovetenskap.

Vi kan ju ta fiskarna som exempel.
Enligt stjärntecken.se så är har fiskarna personlighetsdragen empati, human, slarvig, vänlig, hemlighetsfull, lättpåverkad och inspirerande. En person med stjärntecknet fiskarna kommer på ett eller annat sätt att stämma in på åtminstone en av dessa dragen vilket gör att astrologin har "rätt".

//Siegestor

Fast nu visar du ju bara din okunskap med astrologi som består av mycket mera än det du tar fram...
Citera
2017-06-22, 20:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast nu visar du ju bara din okunskap med astrologi som består av mycket mera än det du tar fram...
Som till exempel vadå?
Citera
2017-06-22, 21:30
Medlem
Citat:

Jag trodde att jag sammanfattade astrologin i mitt inlägg?
Astrologi är stjärntydning som inriktar sig till att finna samband mellan solsystemets himlakroppar och händelser i människors liv. Har jag missat något? Jag tyckte som sagt att jag sammanfattade det rätt bra med hjälp av ett exempel (stjärntecknet fiskarna).

Några av astrologins tankegångar är:
° Ödet/gud har bestämt våra liv och skrivit om det i stjärnorna, i form av avstånd, vinklar och liknande.
° Våra liv speglas rent fysiskt av himlakropparnas lägen som t.ex. månen och speglar även våra karaktärer.
° Våra liv och himlakropparnas lägen växelverkar med varandra eller påverkas av samma övernaturliga krafter.
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Astrologi)

Astrologi är bara en pseudovetenskap.
Och det är verkligen en massa trams när man kollar på astrologins tankegångar. Ödet/gud bestämmer våra liv. Våra liv speglas av himlakroppar. Våra liv påverkas av övernaturliga krafter.

//Siegestor
Citera
2017-06-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Jag trodde att jag sammanfattade astrologin i mitt inlägg?
Astrologi är stjärntydning som inriktar sig till att finna samband mellan solsystemets himlakroppar och händelser i människors liv. Har jag missat något? Jag tyckte som sagt att jag sammanfattade det rätt bra med hjälp av ett exempel (stjärntecknet fiskarna).

Några av astrologins tankegångar är:
° Ödet/gud har bestämt våra liv och skrivit om det i stjärnorna, i form av avstånd, vinklar och liknande.
° Våra liv speglas rent fysiskt av himlakropparnas lägen som t.ex. månen och speglar även våra karaktärer.
° Våra liv och himlakropparnas lägen växelverkar med varandra eller påverkas av samma övernaturliga krafter.
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Astrologi)

Astrologi är bara en pseudovetenskap.
Och det är verkligen en massa trams när man kollar på astrologins tankegångar. Ödet/gud bestämmer våra liv. Våra liv speglas av himlakroppar. Våra liv påverkas av övernaturliga krafter.

//Siegestor

Och återigen visar du din okunskap inom astrologi...
Citera
2017-06-23, 12:33
Medlem
Citat:
Och återigen visar du din okunskap inom astrologi...

Du kanske anser att astrologi är kul, men precis som Richard Dawkins så anser jag att alla pseudovetenskaper är skadliga för sina anhängare. Du får förklara dig nu, vad är det jag missar?
Jag kan förklara för dig att jag inte är så intresserad av astrologi och jag hittar inte mycket mer än det jag redan har rabblat upp.
Eller jag har kanske har missat delen där Zeus och Jesus krigar över himlakropparnas positioner och skjuter magi ur sina händer och fötter.

//Siegestor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in