Jag skrev det nationella provet och vi tilldelades två eller tre titlar där vi fick välja en att använda som utgångspunkt i en artikel.
Nu minns jag inte riktigt uppgiften i sin helhet, det handlade om att vår värld förändras och att vi tack vare detta också förändrar vår syn på och förmedling av nyheter.
(eller så var det en av titlarna som handlade om detta, då detta var vad jag valde att skriva om)
Jag skrev om hur utvecklingen lett till att vi idag med enkelhet kan ta del av allt som sker runtom i världen, och att detta resulterar i bristfälliga källor i jämförelse med när man fick nyheterna upplästa av prästen, och dessa handlade om grannbyn ;D
Nåväl, kanske inte superstor hjälp..Men det ger dig kanske ett hum om hur du kan förbereda dig.
Så länge du har någonting i stil med nyheters utveckling som utgångspunkt kan du säkert knyta ihop det bra när du skriver uppgiften.
Om inte annat kan du öva på att skriva påhittade uppgifter kring ämnet, sedan rätta dig själv och göra så några gånger. Ofta används liknande ord runt omkring ett ämne, då kanske du ökar dina chanser till rätt grammatik och stavning