Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 00:03
  #1
Medlem
flashbackdasens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...tudentfirandet

Citat:
Fredagen var en glädjens dag då många av länets studenter firande sin student. Men på flera håll i stan syntes studentflak med grovt sexistiska kommenterar och texter. Däribland vid Ekebygymnasiet i Uppsala.

Ett av flaken sågs vid Ekebygymnasiet:

”DRA FITTAN I GRUS VI DRAR EL I HORHUS”

En av de som reagerade var konstnären, författaren och radioprofilen Stina Wollter.

”Jag vill gråta, men sade högt och tydligt: ’Detta är vidrigt’ efter att jag demonstrativt stannat och filmat eländet”, skriver hon på sitt Instagramkonto.

Till SVT Nyheter Uppsala säger hon:

– Det är klart man reagerar. Skulle inte du det? Jag är så trött på det här. Den här kampen, säger hon.

Anser ni som kulturtanten Stina Wollter att det borde vara förbjudet att uttrycka åsikter när man tar studenten?
Har ni sett liknande banderoller vid studentfiranden?
Tror ni Stina Wollter kommer vinna sin kamp?
Är detta sexistiskt?
Är det viktiga frågor att driva för er feminister att folk inte ska få skriva vad de vill på några lakan?
Vad tycker ni om texten?
Citera
2017-06-03, 00:16
  #2
Medlem
Riven-Osts avatar
Grovt och omoget? Ja
Patriarkalt förtryck, machokultur, våldtäktskultur etc etc? Nej

Antagligen anspelar grabbarna på uttrycket "dra ballen i gruset" men det fattar väl inte hon.
Citera
2017-06-03, 00:16
  #3
Medlem
Mest pinsamt, omoget och helt oförståeligt, för var finns humorn liksom? De kunde lika gärna ha skrivit "Slicka fitta, kuk, bajskorv, äta bajs, fis, sperma, runka". Men eftersom det inte finns någon högre tanke bakom "budskapet" så är det faktiskt inte särskilt sexistiskt.

Så låt dessa genier ha kvar sitt fina studentflak, men lära dom också att saker får konsekvenser genom att publicera deras namn och porträtt under en artikel där de stolt kan få stå för det budskap de är så måna om att få visa upp för alla på allmän plats.. Om man vill skylta med sig egen idioti och lågbegåvning så låt dom.
__________________
Senast redigerad av EkoMargit 2017-06-03 kl. 00:39.
Citera
2017-06-03, 00:24
  #4
Medlem
Håller med Stina.
Citera
2017-06-03, 00:25
  #5
Medlem
LovableGoofballs avatar
Tölpaktigt bonnläppsbeteende. Inget att brusa upp sig över.
Citera
2017-06-03, 00:35
  #6
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Tölpaktigt bonnläppsbeteende. Inget att brusa upp sig över.

När man flanerar på Kungsgatan sommarkvällar och raggarbilarna glider förbi hör man ofta ropas "Åk hem till Uppsala!"

Man kan ju tycka att det borde finnas en vuxen någonstans som godkänner flaken innan de släpps ut. Flaken och studenterna. Fylla på flaken är inte bara trafikfarligt, det är pinsamt!

Men det ligger i planen att förstöra skolan, förstöra kunskap, förstöra traditioner, förstöra ungdomars självbild och framtidstro.

Jag såg Idiocracy för en tid sedan. Så känns det ibland.
Citera
2017-06-03, 00:42
  #7
Avstängd
ilpobres avatar
Ja, det är ju ingen intelligent humor direkt. Givetvis handlar detta om yrkesprogrammens stjärnskott, snart förstör klantarna folks hem också.

I jämförelse med studentfirandet i Göteborg som mynnade ut i stenkastning mot polis så får nog detta ses som relativt harmlöst. Men vafan, hur kan föräldrarna till dessa idioter vara stolta över sina söner när de gör såhär?
Citera
2017-06-03, 00:45
  #8
Medlem
Vonraks avatar
Citat:
Men även om dagen är tänkt att vara fylld med glädje och lycka var det flera flak som skapade obehag. Från ett antal flak spreds grovt sexistiska och provokativa texter och kommentarer.

-Det är mer än bara ord. Det är en normalisering av ett språk som många av oss blir drabbade av dagligen i hat- och hotmeddelanden och kastade efter oss i de mest skilda situationerna, säger hon.

Suck. Visst är texten rätt grov, men det handlar om ungdomar som tar studenten, det hör liksom till att de försöker skämta till det hela lite... MEN i vanliga fall så sitter dessa texter uppe i någon timme, sedan tas de ner och glöms bort igen - nu är dessa i princip förevigade på grund av att en tjurig och lättkränkt batikhäxa gråter ut i media. Hon har all rätt att ifrågasätta, men ingen rätt att förbjuda, även om hon verkar önska att hon kunde göra just det.

Men Stina har inga problem med att hylla meddelanden på andra studentflak, för så länge de gör uttryck för något som hon tycker är bra, så ska de ju få yttra sig...
https://www.instagram.com/p/BU1Z0jajc2v/
Citera
2017-06-03, 00:47
  #9
Avstängd
Typiskt svenskt att gnälla över minsta lilla. Även om det är WT tramsigt så vem lägger energi på att brusa upp sig över sånt utom en patient (feminister)?
Citera
2017-06-03, 00:48
  #10
Medlem
MoaLjungs avatar
Gråter gör jag över olyckliga djur. Det här skakar jag på huvudet åt.
Citera
2017-06-03, 01:12
  #11
Medlem
Jag tycker att de ska få skriva vad de vill.
Jag tycker även att det är bra att svenska män blir mer öppna med sin kvinnosyn.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-06-03 kl. 01:14.
Citera
2017-06-03, 01:14
  #12
Medlem
Stina betraktar en plumpt skriven text av ett gäng tonåringar och.. reagerar på ett arketypiskt flickigt sätt där hon tillåter okända människor göra anspråk på hennes känslor. Som om inte det var nog söker hon även exploatera sin femininitet: "Åh! Rädda mig, någon!".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback