Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 19:58
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ja menar att man bygger den i flera delar p jorden....... Som man sen skjuter upp och stter ihop i rymden.. Typ som ISS

Ja det r en annan sak.

Men d mste man frga sig vad vill du bygga och vart vill du att den rymdfarkosten ska frdas till? r det ngon av Jupiters mnar, IO kanske d Europa r off limits. S tror jag det blir smidigast att bygga din raket hr p Jorden. Tanka i omloppsbana som Starship r tnkt att gra. ka en bit p vgen, Mars kanske som Starship r tnkt att gra. Drefter tanka upp igen och besk IO. Men i det fallet s har du redan en frdigbyggd raket s du behver inte bygga ngonting i omloppsbana.

Jag frstr iden om man ska skicka mnniskor till Pluto med en klassisk raket. D behver du lite extra utrymme och lite extra brnsle fr att gra det i en kort resa. Men en resa till Mars, Jupiter eller fr den delen Pluto r sci-fi i dag. Om ngra timmar dremot.. D r vi mnniskor s mycket nrmre Mars n vi kunnat drmma om.
Citera
2020-12-09, 20:12
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/nextspaceflight/...212096/photo/1
Citat:
Starship SN8's launch time has been pushed towards the end of the window, per the WB-57 flight plan.
Citera
2020-12-09, 20:35
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/nextspaceflight/...212096/photo/1

Jag svarar mig sjlv hr d fr att jag lnge har frskt att inte anvnda fikonsprk i denna trd. Men det flygplanet tillhr NASA och har en jttestor kamera i nosen. NASA eller SpaceX via NASA har anlitat det planet att flyga runt och videofilma Starship i detta test.

Nu vet vi att det blir frst framt slutet av testfnstret som planet kommer att lyfta och med det s vet vi nr SpaceX r redo att testa raketen. S drfr klistrade jag in den tweeten. S ngra timmar till.

(Twitter r ett jvla skitstlle om du vill diskutera ngonting. Men rtt instllt, det vill sga fljer du rtt personer. S kan du f nyheten om att piloten som flyger det planet som ska filma den raketen som kanske ska lyfta i dag r beredd.)

https://twitter.com/NerdyKowboy/stat...29230906945537
Citat:
Lets go fly @SpaceX @NASASpaceflight
Citera
2020-12-09, 22:07
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jag har vntat i ett rs tid p den hr uppskjutningen.
Citera
2020-12-09, 22:12
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Skjut upp fanskapet nu. Jag och ngra andra vill kolonisera Mars. Jag sger inte att det blir bttre dr, men man slipper i alla fall troglodyterna.
Citera
2020-12-09, 22:16
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Nytt frsk i morgon.
Citera
2020-12-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nytt frsk i morgon.
Nej. Nytt frsk 23:40 ikvll.
Citera
2020-12-09, 22:30
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Nej. Nytt frsk 23:40 ikvll.

Jag hoppas sjlv att det ska bli det, men jag misstnker att det handlar om ngonting slags sociala media sak...

Nja tv minuter kvar igen.
Citera
2020-12-09, 22:34
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Hon lter underbart vacker. Men kom igen nu med den dr nedrkningen.
Citera
2020-12-09, 23:55
Medlem
selusts avatar
Gick sdr va
Citera
2020-12-10, 00:12
Medlem
Nichosjs avatar
Wow, det dr mste ju ha varit det sjukaste jag sett. Lngt lngt ver mina frvntningar! Belly flop fungerade ju nstan trots att den bara hade en helt fungerande motor. Seglingen var verkligen rock solid!
Citera
2020-12-10, 00:12
Medlem
Gamlings avatar
WOW!

Fantastiskt! SN8 skts upp efter en liten frdrjning. Allt sg OK ut, men vi fr vnta p att f reda p vilken hjd man ndde. En av motorerna stngdes av och efter en stund ytterligare en, s man flg till apogee med bara en motor!

Sedan stngdes ven den av och SN8 fll som planerat. Det sg mycket kontrollerat ut. Farkosten gjorde ett fantasiskt stabilt intryck p mig.

P slutet gick flippen bra och SN 8 intog terigen vertikal orientering med tnda motorer. Jag sg inte om alla motorerna tnde som avsett. SN8 trffade landningsplatsen mitt i prick, men tyvrr med lite, lite fr hg hastighet, s vi fick se en liten explosion...

Sammanfattningsvis ett fantastiskt lyckat test ned tanke p att allt utom just den sista lilla biten gick s lysande! Nu ska det bli kul att hra kommentarerna frn SpaceX och Elon. Sedan r det dags fr SN9!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in