• 92
  • 142
  • 182
  • 191
  • 192
  • 193
  • 202
  • 242
  • 292
2021-03-07, 13:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Flyger man högre måste värmesköldarna vara på plats gissar jag. Och dom är inte färdigutvecklade än.

iockförsig men tror inte återinträdet i atmosfären blir så våldsam om man bara gör det suborbitalt. Starship Borde kunna ge värdefulla data. 120 ton tom och tre raptormotorer ger en dragkraft på 660ton, så man borde kunna tanka runt 500 ton bränsle iaf.

Återinträdet kommer att var magnituder svårare att lösa än landningen så man borde fokusera på det. Om man misslyckas med landningen 10 ggr och har haft möjlighet att testa andra saker så känns det som slöseri.
Citera
2021-03-07, 20:28
Medlem
Jag har inte kunnat hitta exakt förklaring till varför SN10 exploderade 8 minuter efter landning. Men Elon Musk antydde att landningsbenen stukades till för hårt.

En robot hund har undersökt vraket och jag tror man har rensat upp. Utrullning av SN11 bör kunna ske på tisdag den 9 mars.

Jag tror inte det finns några bra skäl att gå på högre höjd än 10km---12,5km just nu, det viktigaste är att trimma in funktionen.

Förfväntar mig cryotest senast 16 mars och därefter en static fire. Ny uppskjutning 20---23 mars? Det går ändå ganska fort, det är högt tempo.
Citera
2021-03-08, 16:18
Medlem
Seså? Vakna allesammans. Det kommer rapporter från Boca Chica att man redan håller på med utrullning till startplattan. SN11 har också uppgraderats något. Detta ser mycket bra ut.

Då går det fortare än beräknat. Vi säger cryotest redan i denna veckan och i början av nästa vecka static fire. I bästa fall har vi en ny uppskjutning i nästa vecka.

Personalen har säkert inga långa kafferaster, här är det fullt ös som gäller. Jag älskar detta.
Citera
2021-03-08, 16:43
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Seså? Vakna allesammans. Det kommer rapporter från Boca Chica att man redan håller på med utrullning till startplattan.

Länk till webcast https://www.youtube.com/watch?v=UynhUVEkpg0
Citera
2021-03-08, 18:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
här är det fullt ös som gäller. Jag älskar detta.

En del av dom där har precis det jobbet jag egentligen borde ha

Speciellt när dom får leka med raketer hela dagarna. Även om man kan ifrågasätta tanken bakom bellyflop till annat än på jorden, och kanske venus. Den är helt meningslös på månen och 1/90-del så användbar på Mars som på jorden. Där är troligen Skycrane än så länge oslagbar.
Citera
2021-03-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax

Tack jag letade just efter den live-streamen.
Citera
2021-03-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
En del av dom där har precis det jobbet jag egentligen borde ha

Speciellt när dom får leka med raketer hela dagarna. Även om man kan ifrågasätta tanken bakom bellyflop till annat än på jorden, och kanske venus. Den är helt meningslös på månen och 1/90-del så användbar på Mars som på jorden. Där är troligen Skycrane än så länge oslagbar.

Egentligen är det väl landningen på jorden som är det stora problemet, man kommer med hög fart och det blir svårt att bromsa in tillräckligt före bellyflop manöver. Mars tror jag man kan klara ganska lätt och stå stilla efter flera inbromsningar. dom sista 200 metrarna blir som ett hovrande. Jag tror att SpaceX är överlägsna i tankeverksamheten också. Man vågar och man kan.
Citera
2021-03-08, 18:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Egentligen är det väl landningen på jorden som är det stora problemet

Inte alls. På jorden - och mars - får du hjälp av atmosfären att bromsa. På månen inte alls. Det är troligtvis lättare att göra av med överskottsvärme än att ta med sig mer reaktionsmassa/energi. En värmesköld på venus skulle ju nästan bromsa dig till gångfart .. utan att du behövde ta med dig energi. Enda anledningen till att vi kunnat landa på t.ex månen är ju att med 1/6-del av gravitationen behöver du så mycket mindre energi. Dessutom inget luftmotstånd.

Fast när jag tänker på det är det ändå rätt märkligt. Månlandarna bromsade upp flykthastighetens 2.38km/s plus banhastigheten för att landa. Sedan hade dom med sig bränsle nog för att åter nå samma hastighet. Det är 2.38km/s - två gånger.

För att komma ut i omloppsbana kring jorden behöver du 7km/s .. det är inte mycket mer än vad månlandarna gjorde om man räknar landning + start.

Vänta här nu.
Citera
2021-03-08, 18:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vänta här nu.

Ah, inser min tankemiss. "Orbital speed" kring månen är bara 1km/s. Ändå starkt att månlandarna klarade att bromsa in det, och sedan accelera upp till det.

Men det var inte så illa som jag först feltänkte
Citera
2021-03-08, 20:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax

Något datum än för sn11?
Citera
2021-03-08, 21:19
Medlem
SN11 är framme vid startkonstruktionen nu. Man har kopplat in den stora kranen och anslutet kablar i toppen för att lyfta schabraket upp på startplattan. Ser bra ut. Kan vara klart inom en timme.

Någon initierad bedömare jag lyssnade på trodde på start inom två veckor. Det låter som denna månad och det gör mig glad.

Men själv vill jag ta det från grunden med cryo proof, och static fire flera gånger innan jag lyfter armarna i skyn, jublande, yes!! Detta gör livet värt att leva.
Citera
2021-03-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Något datum än för sn11?

Initierad bedömare antydde uppskjutning inom två veckor.
Citera
  • 92
  • 142
  • 182
  • 191
  • 192
  • 193
  • 202
  • 242
  • 292

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera