Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Om ni har lite tid ver, nu nr det e helg o s .. kan ni frklara fr mig vad pongen med allt det hr r? Den mrkliga landningstekniken man vat och som iofs lyckades med SN10 kan ju enbart anvndas p jorden eller Venus.
Mnen, Mars, Europa .. har inget behov av det dr, utan snarare en skycrane. S vad r det man egentligen gr, frutom att via hftiga videos och annat faktiskt f ut en del skattemedel?
Jag vill inte frminska att dom faktiskt bussat folk till ISS, det r inte det. Men detta med SN8, 9, 10, 11, 15 ... Vad r pongen? Jag hittar inte det.
Pongen r att allt skall teranvndas, den tiden gr mot sitt slut, i vart fall fr SpaceX, dr man strr raketsteg, fairings, omkring sig. Nu skall allt av Starship upp, och ven Super Heavy skall tas ned, och allt av Starship skall tillbaka.
Ja belly flops kan nog inte anvndas p Mars, troligen inte, men det fordras mindre kraft att bromsa in fre Mars-landning, gravitationen r mycket lgre, liksom vid mnen.
Tyvrr kom man inte lngre idag, man planerade fr en static fire men det slopades fr dagen. Jag frsker inhmta nr nsta frsk gres.