2021-03-12, 21:23
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man skall ju tanka starship (om man skall vidare till mars) i omloppsbana med en starship-tanker, d mste man ven kunna landa tankern felfritt mnga gnger p jorden. Det r vl det man trnar p!
Bra pong. Landning p jorden efter att leverera vte/kolkombinationer till rymden som har mngder av det

Men ja, det r rimligt. teranvnda raketer r modernt.
Citera
2021-03-12, 21:29
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Om det kommer en komet och slr ner s finns det en risk
Det DR har vi vetat sedan Heinlein. Allvarligt. Jag behver inte ngra fler juutuubvideos fr att frst vad vi egentligen pratar om.

Men jag frstr nd inte Mars. Vad ska vi ner dr och gra? Det r inte en beboelig planet, s allt vi mste gra r i princip samma sak som att leva i rymden. Asteroidbltet, t.ex. Dr det finns massor med resurser redo att anvnda - utan att klttra ner en djup gravitationsbrunn.

See where I am getting with this?
Citera
2021-03-12, 21:33
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vad du behver r Polyvitagen fr att frst.
Aprop det, tnk om det dr med vitaminer funnits nr jag vxte upp .. enligt reklamfilmen hade jag ju lst allt verallt. Med *just* deras vitamintillskott.

Jag antar att du var ironisk men att vi hade/har sn reklam gr mig bara deprimerad.
Citera
2021-03-12, 21:34
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men jag frstr nd inte Mars. Vad ska vi ner dr och gra?

Vi ska ka dit och gra den planeten beboelig d fr att vi kan det.

https://www.youtube.com/watch?v=1M4ADcMn3dA

Efter det s har jag sett ngra intressanta koncept om hur vi mnniskor kan beska den nrmsta stjrnan efter solen.
Citera
2021-03-12, 21:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vi ska ka dit och gra den planeten beboelig d fr att vi kan det.

Nej, det kan vi verkligen inte.

Citat:
Efter det s har jag sett ngra intressanta koncept om hur vi mnniskor kan beska den nrmsta stjrnan efter solen.

Det r mer troligt n att terraforma Mars, allvarligt. Det tar bara lite tid .. men frgan r vad som sker med den flinta av mnsklighet man placerar p en raket, och sger "be fruitful and multiply. According to these rules".

Vi r sllan bra p att rva regler av frldrarna.
Citera
2021-03-12, 22:11
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Nej, det kan vi verkligen inte.

wwr, r det du bakom ett nytt konto?

-Sjlvklart kan vi mnniskor ka dit vi vill om vi bara samarbetar. Jag erknner att det lter mer n en smula flummigt. Men mitt ml hr i livet r att se andra mnniskor stta sina ftter p planeten Mars. Nr det r klart s kommer jag att g vidare i livet och se hur vi mnniskor kan frdas till andra stjrnor.

Det hr r en smula fr mycket fr vissa och sdant r livet. Men den dagen vi mnniskor nrmar oss andra stjrnor hr p himlen. Den dagen blir jag njd. (Mars frst, Artemisprogrammet r lovande.. men i dagslget.. )
Citera
2021-03-12, 22:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
wwr, r det du bakom ett nytt konto?

Nytt konto? Hur rknar ni hr?

Men att antyda att jag inte r jag r elakt. Jag har sjlvklart sett namnet "wwr". Om han r skeptiker likt jag, s har vi kanske mer gemensamt. Dock inte det du frefaller tro.

Citat:
-Sjlvklart kan vi mnniskor ka dit vi vill om vi bara samarbetar. Jag erknner att det lter mer n en smula flummigt. Men mitt ml hr i livet r att se andra mnniskor stta sina ftter p planeten Mars. Nr det r klart s kommer jag att g vidare i livet och se hur vi mnniskor kan frdas till andra stjrnor.

Det finns inget fr oss nere p Mars. Vi borde bygga ett antal rymdstationer eller farkoster istllet. Lite O'Neill och vi skulle m bttre av det - n av 1/3-del p mars eller 1/6-del p mnen.

Hur kan det komma sig att du klandrar din bekantskap wwr fr detta, om han sger det jag gr?
Citera
2021-03-12, 22:51
Medlem
Citat:
Om ni har lite tid ver, nu nr det e helg o s .. kan ni frklara fr mig vad pongen med allt det hr r? Den mrkliga landningstekniken man vat och som iofs lyckades med SN10 kan ju enbart anvndas p jorden eller Venus.

Mnen, Mars, Europa .. har inget behov av det dr, utan snarare en skycrane. S vad r det man egentligen gr, frutom att via hftiga videos och annat faktiskt f ut en del skattemedel?

Jag vill inte frminska att dom faktiskt bussat folk till ISS, det r inte det. Men detta med SN8, 9, 10, 11, 15 ... Vad r pongen? Jag hittar inte det.

Pongen r att allt skall teranvndas, den tiden gr mot sitt slut, i vart fall fr SpaceX, dr man strr raketsteg, fairings, omkring sig. Nu skall allt av Starship upp, och ven Super Heavy skall tas ned, och allt av Starship skall tillbaka.

Ja belly flops kan nog inte anvndas p Mars, troligen inte, men det fordras mindre kraft att bromsa in fre Mars-landning, gravitationen r mycket lgre, liksom vid mnen.

Tyvrr kom man inte lngre idag, man planerade fr en static fire men det slopades fr dagen. Jag frsker inhmta nr nsta frsk gres.
Citera
2021-03-12, 22:59
Medlem
Naturligtvis r det rtt att kolonisera Mars. Men det r fr entusiaster, forskare och drmmare. Jag sjlv r en drmmare.

Det som str mig lite r att man fr inte utplna eventuellt Mars-liv i form av mikrober som kan finnas under ytan eller i grottor, mjligen i bassnger under ytan dr vi har salthaltigt vatten.

Vi vet fortfarande inte varfr metan dunskar ut periodiskt efter "rstiderna" en form av mikroliv kan inte uteslutas.

Sedan gr det vl inte att undvika att "liv" fljer med mnniskan liksom en gng sjukdomar frdes till Sydamerika av conquistadorerna.

Och olika sorters vxter frdes till Europa.

Att bli en planetr varelse borde vara mnsklighetens drm. Elon Musk ligger rtt, Dremot Jeff Bezos Blue Origin verkar halvhjrtat, r dom frbaskade pengarna viktigare n drmmarna?
Citera
2021-03-13, 11:29
Medlem
Citat:
Det DR har vi vetat sedan Heinlein. Allvarligt. Jag behver inte ngra fler juutuubvideos fr att frst vad vi egentligen pratar om.

Men jag frstr nd inte Mars. Vad ska vi ner dr och gra? Det r inte en beboelig planet, s allt vi mste gra r i princip samma sak som att leva i rymden. Asteroidbltet, t.ex. Dr det finns massor med resurser redo att anvnda - utan att klttra ner en djup gravitationsbrunn.

See where I am getting with this?

Mars r en beboelig planet. Men kanske mste man leva under kupoler av ngon sorts glas eller plast, som slpper in solvrmen men filtrerar bort ogynnsam och farlig ultraviolett strlning. Mars saknar troligen magnetflt, ven om viss magnetism har kunnat uppmtas vid en av polerna.

Lika normalt som att strosa omkring p gallerian i en svensk stad och stta sig och fika dr, lika normalt borde det vara att leva under dessa skna kupoler och ibland ge sig ut i marslandskapet med liten rymddrkt och grva efter ngot intressant under marsytan. Jag skulle trivas. Detta r livet.
Citera
2021-03-13, 13:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mars r en beboelig planet. Men kanske mste man leva under kupoler av ngon sorts glas eller plast, som slpper in solvrmen men filtrerar bort ogynnsam och farlig ultraviolett strlning. Mars saknar troligen magnetflt, ven om viss magnetism har kunnat uppmtas vid en av polerna.

Lika normalt som att strosa omkring p gallerian i en svensk stad och stta sig och fika dr, lika normalt borde det vara att leva under dessa skna kupoler och ibland ge sig ut i marslandskapet med liten rymddrkt och grva efter ngot intressant under marsytan. Jag skulle trivas. Detta r livet.

Det ligger i mnniskans natur att utforska och bostta sig p nya platser. Men frst r det en permanent mnbas som gller - det blir vl om ngra r, tror jag. 2024.
Citera
2021-03-13, 13:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
h .. nej. 40km, 4 mil? Jag tror jag kan kasta en sten dit. ISS har en medianniv av 408km. Det r en tiopotens mer n du skrev.

Men rtt ska vara rtt.

Grnsen till rymden r 100 km, anses det. Flygplan kan ju omjligt flyga hgre n s eftersom den ndvndiga farten fr att f brkraft med vingarna skulle vara strre n omloppshastigheten p denna hjd.

Flygplanet blir allts en satellit istllet.

Den lgsta praktiska hjden fr en satellit utan framdrivning r dremot 160 km. Det r dr den klarar ett varv utan att krascha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in