Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-12, 08:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ni ska f en annan hint:

Exakt den energi som gr t fr att skjuta upp en satellit, mste omvandlas fr den att terkomma till en fix punkt p jorden. Nr det gller raketer, s startar t.ex starlink med en halv miljon kilo brnsle.

Exakt samma mngd energi mste tas om hand fr att komma ner igen - via vrmeskldar, som omvandlar det till vrme kring dem, eller atmosfren omkring. Det r en vldig massa energi i nt som vger flera tiotals ton och frdas i 27.000 km/h, eller runt 7km/s.

I princip mste vrmeskldarna klara all energi som anvnds vid uppskjutning. Utg frn det.
Fast det dr kan ju inte stmma?!
Om Jorden inte hade haft en atmosfr hade (i princip) samma mngd raketbrnsle behvts vid uppskjutning, men det hade inte behvts vrmeskldar vid landning.
Eller?

*edit
Utan atmosfr behver man sklart brnna massa raketbrnsle fr att sakta in istllet.
Glm min frga.
Senast redigerad av DikT 2021-03-12 kl. 08:31.
Citera
2021-03-12, 09:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
h .. nej. 40km, 4 mil? Jag tror jag kan kasta en sten dit. ISS har en medianniv av 408km. Det r en tiopotens mer n du skrev.

Men rtt ska vara rtt.

Ajd...
Citera
2021-03-12, 10:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det brann ju redan kraftigt p ena sidan innan touch-down.
Eller sg jag s fel?

Nej, jag lste precis att det var s och nu kommer jag sjlv ihg det.

S det verkar vara ett ytterligare fel ja.
Citera
2021-03-12, 11:28
Medlem
I natt genomfrdes Raptor Chill och RCS proof. Vgarna har ter ppnats och jag har ingen uppgift om vad som skall hnda idag.

Snart borde det vara dags fr static fire.
Citera
2021-03-12, 14:03
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De kan hja svrighetsgraden ocks, exempelvis att gra "touch & go" ngra gnger efter frsta nedsttningen.

Problemet med SN10 var tydligen att heliumgas sgs in i motorns brnslematning s att den tappade kraft i ett kritiskt skede.

Helium? Vart anvnds helium i raketen?
Citera
2021-03-12, 15:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Helium? Vart anvnds helium i raketen?

Fr att tryckstta brnslet och oxidanten. Det kan bli bubblor annars.
Citera
2021-03-12, 15:40
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Fr att tryckstta brnslet och oxidanten. Det kan bli bubblor annars.
Det finns ven en strukturell komponent i trycksttningen, det r att raketen orkar bra mer nyttolast under uppskjutningsfasen.

Extremfallet r Atlasraketen som hade ballongtankar. Utan trycksttning s kollapsar raketen av sig sjlv. Lnkar in en rtt s knd film p nr det hnder https://www.youtube.com/watch?v=imkdz63agHY
Citera
2021-03-12, 15:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det brann ju redan kraftigt p ena sidan innan touch-down.
Eller sg jag s fel?

Motorn kanske fick fr lite syre, periodvis, och d blev det verskott p metan som sedan brann under kjolen.
Citera
2021-03-12, 17:40
Medlem
Nu har ter vgen stngts och SpaceX ser denna gng ut att frbereda en static fire p SN11. Hgt tempo.
Citera
2021-03-12, 21:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu har ter vgen stngts och SpaceX ser denna gng ut att frbereda en static fire p SN11. Hgt tempo.
Om ni har lite tid ver, nu nr det e helg o s .. kan ni frklara fr mig vad pongen med allt det hr r? Den mrkliga landningstekniken man vat och som iofs lyckades med SN10 kan ju enbart anvndas p jorden eller Venus.

Mnen, Mars, Europa .. har inget behov av det dr, utan snarare en skycrane. S vad r det man egentligen gr, frutom att via hftiga videos och annat faktiskt f ut en del skattemedel?

Jag vill inte frminska att dom faktiskt bussat folk till ISS, det r inte det. Men detta med SN8, 9, 10, 11, 15 ... Vad r pongen? Jag hittar inte det.
Citera
2021-03-12, 21:17
Medlem
Citat:
Om ni har lite tid ver, nu nr det e helg o s .. kan ni frklara fr mig vad pongen med allt det hr r? Den mrkliga landningstekniken man vat och som iofs lyckades med SN10 kan ju enbart anvndas p jorden eller Venus.

Mnen, Mars, Europa .. har inget behov av det dr, utan snarare en skycrane. S vad r det man egentligen gr, frutom att via hftiga videos och annat faktiskt f ut en del skattemedel?

Jag vill inte frminska att dom faktiskt bussat folk till ISS, det r inte det. Men detta med SN8, 9, 10, 11, 15 ... Vad r pongen? Jag hittar inte det.

Man skall ju tanka starship (om man skall vidare till mars) i omloppsbana med en starship-tanker, d mste man ven kunna landa tankern felfritt mnga gnger p jorden. Det r vl det man trnar p!
Citera
2021-03-12, 21:20
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:

Vad du behver r Polyvitagen fr att frst.

https://www.youtube.com/watch?v=qJH-PgRDX9w

(Det r enkelt. Vi mnniskor lever p en planet just nu. Om det kommer en komet och slr ner s finns det en risk att vi mnniskor inte finns kvar efter det. S en billig livfrskring r att vi mnniskor lever p tv planeter. Mars r en av dom planeterna och jag sjlv tycker att det lter som en mycket billig livfrskring s jag r helt med i detta projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in