2021-05-27, 08:49
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har aldrig varit tnd p Starlink-projektet men jag antar att SpaceX tjnar stora pengar p det, vilket kan komma vrig rymdfart till godo.

SpaceX frlorar fr nrvarande stora pengar p Starlink, men hoppas naturligtvis p att det ska ge stora vinster i framtiden!

Jag tror ocks att det kommer att bli en bra affr s smningom och kommer frmodligen att investera i Starlink om fretaget noteras ngon gng!
Citera
2021-05-27, 15:14
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Jag har aldrig varit tnd p Starlink-projektet men jag antar att SpaceX tjnar stora pengar p det, vilket kan komma vrig rymdfart till godo.
Det r just nu mycket oklart huruvida SN15 kommer att gra ngon ny frd. Det ser istllet ut som om man frbereder en flytt av schabraket. SN16 str i highbay och ser ut att vara klar.

Jeff Bezos Blue Origin r bttre p motorer n vad jag trodde. ULA:s nya Vulcan har i nedre steget motorer som r konstruerade av Blue Origin och skall kras p metan-flytande syre. Vulcan skall p sikt erstta Atlas V som har ryska motorer---konstigt nog. Frsta testflygningen av Vulcan ser ut att ske under 2022. Man klarar att snda upp hela 35 ton till low orbit och kommer att f uppdrag av US Air force. Men efterslpningen r naturligtvis negativ fr ULA.

Tyckte jag sg ngot om att BOs BE-4 raketmotorer var frsenade nu s ULA mste byta raket p flera av sina inplanerade flygningar. Det kan inte vara bra fr BOs rykte som redan r dligt.

Som jag frstod det blir Vulcan i och med detta inte redo att flyga frrn 2023.

Edit: eller om det var att Vulcan inte skulle f flyga skerhetsklassad last, typ spionsateliter frns 2023. Det var Angry astrounaut som hade en vidoe om detta. Bst att kolla p den om mitt minne sviker:

https://youtu.be/1gsjktI7wzQ
Senast redigerad av Snarkarn 2021-05-27 kl. 15:16.
Citera
2021-05-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
SpaceX frlorar fr nrvarande stora pengar p Starlink, men hoppas naturligtvis p att det ska ge stora vinster i framtiden!

Jag tror ocks att det kommer att bli en bra affr s smningom och kommer frmodligen att investera i Starlink om fretaget noteras ngon gng!

OK du har antagligen rtt. Att jag inte r glad i Starlink beror p att jag drmmer om interplanetra frder och att vrldsrymden vntar.
Citera
2021-05-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Tyckte jag sg ngot om att BOs BE-4 raketmotorer var frsenade nu s ULA mste byta raket p flera av sina inplanerade flygningar. Det kan inte vara bra fr BOs rykte som redan r dligt.

Som jag frstod det blir Vulcan i och med detta inte redo att flyga frrn 2023.

Edit: eller om det var att Vulcan inte skulle f flyga skerhetsklassad last, typ spionsateliter frns 2023. Det var Angry astrounaut som hade en vidoe om detta. Bst att kolla p den om mitt minne sviker:

https://youtu.be/1gsjktI7wzQ

Jag har ocks uppfattat det som att Vulcan/Centaur r frsenad nu. Det r illa att Blue Origin inte fr ndan ur vagnen. Det r mycket som str p spel.
Citera
2021-05-27, 20:25
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
OK du har antagligen rtt. Att jag inte r glad i Starlink beror p att jag drmmer om interplanetra frder och att vrldsrymden vntar.

Ja, jag ocks! Men jag tror att Starlink r ett stt fr Elon att skaffa sig de pengar som behvs fr att utveckla tekniken fr interplanetra rsor!

Och, om jag ska vara rlig s tror jag att det r samma sak som fr Elon att satsa p Tesla! Det viktiga fr Elon r att f in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

r elbilar s fantastiskt bra fr miljn? Vem bryr sig s lnge SpaceX fr de resurser de behver!
Citera
2021-05-27, 20:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, jag ocks! Men jag tror att Starlink r ett stt fr Elon att skaffa sig de pengar som behvs fr att utveckla tekniken fr interplanetra rsor!

Och, om jag ska vara rlig s tror jag att det r samma sak som fr Elon att satsa p Tesla! Det viktiga fr Elon r att f in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

r elbilar s fantastiskt bra fr miljn? Vem bryr sig s lnge SpaceX fr de resurser de behver!
Var Flashback det hr konspiratoriska nstet frr? Vad har hnt?

Varfr hittar drar och idioter hit? Finns inte lngre Familjeliv?
Citera
2021-05-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var Flashback det hr konspiratoriska nstet frr? Vad har hnt?

Varfr hittar drar och idioter hit? Finns inte lngre Familjeliv?

Familjelivet fr komma i andra hand. Vrldsrymden vntar. Jag har drmt om interplanetra frder och r inte ensam i denna drm.
Citera
2021-05-27, 20:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Familjelivet fr komma i andra hand. Vrldsrymden vntar. Jag har drmt om interplanetra frder och r inte ensam i denna drm.
Det r knappast konspiratoriskt. Ls inlgget jag svarade p.
Citera
2021-05-27, 20:44
Medlem
Citat:

Elbilar r nog inte s bra fr miljn, det kommer ju att bli en jakt ver hela jorden efter metallen lithium, som ocks finns i Sverige men frmst i Portugal.
Utvecklingslnderna kommer att f betala i miljfrstring fr den grna omstllningen r inte grn.

Men jag tror du ligger rtt i att Elon Musks drm om vrldsrymden r det som mest sysselstter hans tankar och frhoppningsvis ger Tesla och Starlink ett tillskott till drmmen.
Citera
2021-05-27, 20:48
Medlem
Som jag uppfattar det har nu SN15 rullats tillbaka och det r inte troligt att den kommer att genomfra en andra rymdfrd.

Vill man terupprepa vad SN15 genomfrde har man SN16 i ett nyare skick. Kanske har man ftt ut tillrckligt av dom genomfrda sm suborbital-testerna.
Citera
2021-05-27, 20:51
Medlem
wwrs avatar
Undrar hur mnga dollar de fr in p Starlink, dvs i verkligheten och inte i tidningarna. Det gr mest att bestlla men vad som levereras r inte skert. Dremot skjuts det upp mngder av satelliter. 1600 nu tror jag. Det mste vara en ren frlustaffr. Marsraketerna exploderar p lpande band och anslaget frn NASA om mnlandaren har frusits.

Ryssarna skulle ju ha kt med SpaceX till rymdstationen. Men de vgar ju inte nnu. De sger att fallskrmarna utvecklas p ganska lg hjd. De vill se mer innan de fljer med. Dr lr man vl tappa en del intkter ocks.

Det knns inte som om SpaceX r s vrst lnsamma.
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 20:57.
Citera
2021-05-27, 21:20
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Undrar hur mnga dollar de fr in p Starlink, dvs i verkligheten och inte i tidningarna.

Jag vet inte jag, vad sger du om att testa det?

Frst och frmst s tro jag vi br komma verens om hur vi testar det. Har du ngon ide hr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in