2021-04-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Vad hnder r det instllt? Hittar ingen bra live kanal..
Det ngra timmar kvar minst.
https://multistream.co/p/7HiLL3zZmRP...ight_Test_No.1
Citera
2021-04-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det ngra timmar kvar minst.
https://multistream.co/p/7HiLL3zZmRP...ight_Test_No.1

Okej tack hoppas verkligen att dom lyckas....landa.
Citera
2021-04-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Okej tack hoppas verkligen att dom lyckas....landa.

Scrubbed!
Citera
2021-04-30, 22:16
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jag fr min del tycker om skitungarna. Ni vet dom dr vars frldrar inte brydde sig. Dom dr ungarna som bara skapade problem fr oss andra.

Med det sagt, jag tycker om Blue origin. Jag vill grna se dom en dag bygga en raket som tar oss mnniskor till mnen. Vad jag inte vill se det r en bortskmd skitunge hindra oss andra att ta oss till mnen.

S vad har ni skitungar uppntt nu? Jag har full respekt fr GAO, dom kommer troligen att sga att det r inget problem hr. Men ni str p den andra platsen, SpaceX r platsen man br arbeta p. S vad tusan har ni gjort annat n att hindra oss andra att n till Mnen eller planeten Mars.

https://twitter.com/thesheetztweetz/...17253917757441
Citat:
News NASA tells SpaceX that work on its recently won HLS contract is suspended until the Government Accountability Office resolves the protests filed this week by Leidos' Dynetics and Jeff Bezos' Blue Origin. First reported by @jeff_foust
.

NASA statement:
Citera
2021-04-30, 22:43
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och dom dr jvlarna frn Dynetics. Jag tyckte om er mnlandare men om NASA sger att ni har negativ massa Vad gr ni d? Ni bantar eran jvla landningsfarkost s att ni har budgetmassa, ni klagar inte till GAO. SpaceX vann tvlingen. Dom r strst bst och vackrast. vertrffa det och ni kommer att f ett kontrakt med NASA.
Citera
2021-05-01, 05:32
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag fr min del tycker om skitungarna. Ni vet dom dr vars frldrar inte brydde sig. Dom dr ungarna som bara skapade problem fr oss andra.

Med det sagt, jag tycker om Blue origin. Jag vill grna se dom en dag bygga en raket som tar oss mnniskor till mnen. Vad jag inte vill se det r en bortskmd skitunge hindra oss andra att ta oss till mnen.

S vad har ni skitungar uppntt nu? Jag har full respekt fr GAO, dom kommer troligen att sga att det r inget problem hr. Men ni str p den andra platsen, SpaceX r platsen man br arbeta p. S vad tusan har ni gjort annat n att hindra oss andra att n till Mnen eller planeten Mars.

https://twitter.com/thesheetztweetz/...17253917757441

Hller med 100 %. Mste vara mindervrdeskomplex.
Citera
2021-05-01, 19:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Och dom dr jvlarna frn Dynetics. Jag tyckte om er mnlandare men om NASA sger att ni har negativ massa Vad gr ni d? Ni bantar eran jvla landningsfarkost s att ni har budgetmassa, ni klagar inte till GAO. SpaceX vann tvlingen. Dom r strst bst och vackrast. vertrffa det och ni kommer att f ett kontrakt med NASA.

Spacex la ett medvetet lgt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla. Nasa r precis som offentliga svenska institutioner tvungna att anta det billigaste budet vilket ibland leder till problem. Ser man vad om tar betalt fr leveranser av astronauter s r det inte mycket billigare n Skytteln. Det hade verkligen varit spnnande att f redovisat Spacex ekonomi som r helt slutet dom redovisar ingenting d det r ett privat bolag. Dom har snkt kostnaderna fr satellituppskjutning med ca 30% mer r s r det faktiskt inte men visst stter det press p industrin. Fortfarande pumpar investerare in ganska stora summor i bolaget fr att hlla igng ruljansen.
Citera
2021-05-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex la ett medvetet lgt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla. Nasa r precis som offentliga svenska institutioner tvungna att anta det billigaste budet vilket ibland leder till problem. Ser man vad om tar betalt fr leveranser av astronauter s r det inte mycket billigare n Skytteln. Det hade verkligen varit spnnande att f redovisat Spacex ekonomi som r helt slutet dom redovisar ingenting d det r ett privat bolag. Dom har snkt kostnaderna fr satellituppskjutning med ca 30% mer r s r det faktiskt inte men visst stter det press p industrin. Fortfarande pumpar investerare in ganska stora summor i bolaget fr att hlla igng ruljansen.

SpaceX har stora inkomster. Dom r det fretag som skjuter upp mest i rymden nu med Falcon 9, bland annat Starlink och dom skjuter upp last fr USA:s frsvarsmakt. Samt att dom frser rymdstationen med frndenheter med Dragon och astronauter tas upp och ned med Crew Dragon.

Och nu fick dom mycket stora summor fr att utveckla Lunar Starship. Det ser bra ut fr SpaceX.
Citera
2021-05-02, 02:48
Medlem
Citat:
SpaceX har snkt kostnaden med betydligt mer n 30%. En falcon 9 kostar 2,720$ per kilo och en falcon heavy 1,400 $ per kilo. Jmfr detta med exempelvis Ariane 5g som ligger p 9,167$. Ariane hade innan SpaceX ver 50% av alla kommersiella uppskjutningar. Nu har SpaceX tagit ver nstan helt. Visst per uppskjutning r SpaceX ungefr 30% billigare men deras raketer r ocks mycket strre n konkurrenterna. Nstan alltid fyller man p SpaceX raketerna fr fullt. Flera fretag skickar ofta upp med samma uppskjutning och om det fortfarande finns plats ver lastar man p lite starlinksateliter. Sen s mste man ocks komma ihg att det r en skillnad mellan kostnad fr kunder och kostnad fr SpaceX. SpaceX vill frsts tjna s mycket pengar som mjligt och om dagens pris rcker fr att ta ver nstan hela den privata uppskjutningsmarknaden finns det lite initiativ att snka priset ytterliggare.

ven falcon 9 r dock smpotatis jmfrt med Starship. Enligt Musk kommer denna att hamna p runt 10$ per kilo. Det kommer allts att kosta ungefr lika mycket att skicka saker till rymden som att skicka samma pryl med posten.
Senast redigerad av brota 2021-05-02 kl. 03:02.
Citera
2021-05-02, 08:57
Medlem
Hugo.Draxs avatar
-And splashdown!

Jag r alltid mer nervs ver landningen av Crew dragon n sjlva uppskjutningen.
Citera
2021-05-02, 09:14
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Spacex la ett medvetet lgt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla.

Hr behver man ha i tanke kontraktsformen som NASA tillmpar fr deras mnlandarprogram. Dels var det viktigt att SpaceX hade en egen anvndning av Starship, s kallat skin in the game. Starship kommer troligen att ta ver frn Falcon 9 och p s stt har du dubbla anvndningsomrden. Det hr kan jmfras med Blue Origin som i sitt frslag skrev att deras mnlandare bara hade ett anvndningsomrde och en kund (NASA) Samma sak med Crew Dragon, SpaceX anvnder den till att skjuta upp NASA's astronauter och senare i r privata kunder.

Det r ven frga om fastpriskontrakt som bara ger en utbetalning efter att SpaceX har ntt vissa milstenar, en av dom skulle jag tro r tankning i omloppsbana och ett annat r en landning med en tom mnlandare p mnen ett r fre Artemis 3.

Det hr ska jmfras med s kallade cost-plus kontrakt som NASA anvnder sig av fr att bygga SLS. Den kontraktsformen r livsfarlig d bolaget som vinner kontraktet har alla incitament att hitta fel och frseningar fr att fortstta mjlka skattebetalarna p pengar. (Jag tittar p er Boeing hr) Den typen av kontrakt kan mycket vl ge tredubbla kostnader i slutndan.
Citera
2021-05-02, 12:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
-And splashdown!

Jag r alltid mer nervs ver landningen av Crew dragon n sjlva uppskjutningen.

Nu har dom landat
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ter-ett-halvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in