Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Spacex la ett medvetet lgt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla.
Hr behver man ha i tanke kontraktsformen som NASA tillmpar fr deras mnlandarprogram. Dels var det viktigt att SpaceX hade en egen anvndning av Starship, s kallat skin in the game. Starship kommer troligen att ta ver frn Falcon 9 och p s stt har du dubbla anvndningsomrden. Det hr kan jmfras med Blue Origin som i sitt frslag skrev att deras mnlandare bara hade ett anvndningsomrde och en kund (NASA) Samma sak med Crew Dragon, SpaceX anvnder den till att skjuta upp NASA's astronauter och senare i r privata kunder.
Det r ven frga om fastpriskontrakt som bara ger en utbetalning efter att SpaceX har ntt vissa milstenar, en av dom skulle jag tro r tankning i omloppsbana och ett annat r en landning med en tom mnlandare p mnen ett r fre Artemis 3.
Det hr ska jmfras med s kallade cost-plus kontrakt som NASA anvnder sig av fr att bygga SLS. Den kontraktsformen r livsfarlig d bolaget som vinner kontraktet har alla incitament att hitta fel och frseningar fr att fortstta mjlka skattebetalarna p pengar. (Jag tittar p er Boeing hr) Den typen av kontrakt kan mycket vl ge tredubbla kostnader i slutndan.