2021-06-15, 11:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tack fr informationen om "ls p".

Nu nr jag har, kan du som tydligen redan gjort det frklara varifrn metan kommer s vi som tror det kommer frn vatten splittat i vte och syre inte fr dumma ider?

Kolet i metanmolekylen kommer frn koldioxid och vtet frn elektrolys av vatten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier_reaction
Citera
2021-06-15, 12:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ls p om hur man kan lagra vtgas kontra hur man kan lagra metan! Att elektrolysera vte ur vatten mha energi r iofs enkelt men det r nstan lika enkelt att skapa metan ur vatten och koldioxid (som det finns hur mycket som helst av p Mars) mha Sabatierprocessen. Rvarorna finns p plats, energin gr att fnga in, eller ha med sig. Metan r enkelt att lagra, vte r skitsvrt!

Sabatierprocessen fungerar nog bra men det gller att samla in rvarorna. Marsatmosfren innehller mest CO2 vid ett tryck p ca 1kPa. fr att samla in 1kg CO2 behver man pumpa ca 100m2 det r inte s svrt att genomfra. Det stora problemet r att samla vatten. Frst mste man hitta marsjord som har tillrckligt mycket bundet vatten sen behver man maskiner som sampla ihop jorden och matar in det i processanlggningarna som extraherar vatten, renar det sen gr det in i katalytiska reaktorer tillsammans med CO2 och man fr metan. Hela processen krver stora mngder energi vilket man i dagslget mste frlita sig p solceller. Fr att det ska vara realiserbart behver man lgga ut flera fotbollsplaner med solceller fr att f tillrckliga mngder energi till processerna. Allt mste kunna ske helt autonomt eftersom Metanet ska finnas frdigt nr astronauterna anlnder. Jag sger lycka till att f det att fungera.
Citera
2021-06-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har du rtt i. Jag glmde teorin att mineraler p Mars skulle ha blandat sig i vattnet och haft samma effekt som glykol i bilen, dvs att gra att vattnet inte kokar bort s ltt (och framfr allt inte fryser till is).

Men allt r teorier n s lnge.

Varfr man hoppas s intensivt p att hitta flytande vatten r jag inte sker. Varfr inte "bara" smlta isen (under tryck) och anvnda det vattnet?

Just det hr att "finna vattnet" eller "flja vattnet" har blivit en knslomssig lsning tror jag. Naturligtvis rcker det att hitta isen och som du sger smlta den.
Problemet fr dom frsta expeditionerna r nog istllet att landa p stllen dr den isen finns strax under ytan samt att det ocks r intressanta omrden dr vatten har runnit, dr klimatet inte r fr strngt, och dr det finns grottor och intressanta objekt. Det mste ocks g att kra ifrn landaren med fordon.

Jag kan tnka mig tv expeditioner samtidigt, en i ett bttre klimat och en i ett intressantare omrde. Om is fr vi inte glmma att sonden Mars Express fotograferade en mycket intressant krater dr det vilar en mycket stor synlig isglacir.
Det r ocks konstigt att ett lgbudget projekt som Phoenix gjorde dom mest intressanta upptckterna medan flera rovrar har hngt upp sig p geologi.

Jag mrker att jag behver lsa p.
Citera
2021-06-15, 13:34
Medlem
wwrs avatar
Det verkar som om SpaceX har flera uppskjutningar p gng i hst. Dels astronauter till rymdstationen, dels jippot med Inspiration4 samt kanske ven den omtalade filmen med Tom Cruise. Sedan blir tydligen nsta astronauttaxi frst i april 2022. Kanske betyder detta att Boeing kommit igng och kr i slutet p ret.
https://blogs.nasa.gov/commercialcre...-return-dates/
Citera
2021-06-15, 16:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sabatierprocessen fungerar nog bra men det gller att samla in rvarorna. Marsatmosfren innehller mest CO2 vid ett tryck p ca 1kPa. fr att samla in 1kg CO2 behver man pumpa ca 100m2 det r inte s svrt att genomfra. Det stora problemet r att samla vatten. Frst mste man hitta marsjord som har tillrckligt mycket bundet vatten sen behver man maskiner som sampla ihop jorden och matar in det i processanlggningarna som extraherar vatten, renar det sen gr det in i katalytiska reaktorer tillsammans med CO2 och man fr metan. Hela processen krver stora mngder energi vilket man i dagslget mste frlita sig p solceller. Fr att det ska vara realiserbart behver man lgga ut flera fotbollsplaner med solceller fr att f tillrckliga mngder energi till processerna. Allt mste kunna ske helt autonomt eftersom Metanet ska finnas frdigt nr astronauterna anlnder. Jag sger lycka till att f det att fungera.
Frsta gngen man ker och stter upp fabriken fr man ta med sig metanet. Vattnet fr man genom att smlta is under tryck. Eller ocks har du rtt i att det nog aldrig gr att f fungera. Har vi problem att landstta 2 pers p mnen skall vi nog jobba vidare p den nivn frst.
Senast redigerad av wwr 2021-06-15 kl. 16:32.
Citera
2021-06-15, 16:55
Medlem
Ja s vitt jag vet kommer Crew 3 att skjutas upp tidigast 31 oktober med 4 mans besttning. D kan vi berkna det sker i november och strax drefter skall Crew 2 tervnda med samma Dragon-kapsel dom frdades upp med.
Det brjar bli stkigt i min hjrna faktiskt.

Boeing "is targeting" 30 juli fr sin obemannade testflygning till rymdstationen. Med automatisk dockning. Frst drefter kan Boeings Starliner certifieras.

S det r nog tveksamt om Starliner kommer till anvndning fr astronauter i r, det lutar t januari---februari. Astronauterna r utsedda sedan lnge, vi har en kraftig frsening hr eftersom Boeing sabbade det vid testflygningen under 2020.

Vad gller tillverka raketbrnsle p Mars tror jag inte vi skall bekymra oss fr mycket just nu. Man mste se allt i etapper, naturligtvis kan det inte fungera redan vid dom frsta expeditionerna utan Starship transportskepp fr fra med sig brnslereserver.
Citera
2021-06-15, 21:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Just det hr att "finna vattnet" eller "flja vattnet" har blivit en knslomssig lsning tror jag. Naturligtvis rcker det att hitta isen och som du sger smlta den.
Problemet fr dom frsta expeditionerna r nog istllet att landa p stllen dr den isen finns strax under ytan samt att det ocks r intressanta omrden dr vatten har runnit, dr klimatet inte r fr strngt, och dr det finns grottor och intressanta objekt. Det mste ocks g att kra ifrn landaren med fordon.

Jag kan tnka mig tv expeditioner samtidigt, en i ett bttre klimat och en i ett intressantare omrde. Om is fr vi inte glmma att sonden Mars Express fotograferade en mycket intressant krater dr det vilar en mycket stor synlig isglacir. Det r ocks konstigt att ett lgbudget projekt som Phoenix gjorde dom mest intressanta upptckterna medan flera rovrar har hngt upp sig p geologi.

Den i srklass strsta och mest exponerade ansamlingen av is har vi ju vid polerna. Landar man vid randen av polarisen behver man inte leta eller grva. Dessutom finns det ocks ett lager med torris vintertid.

Men kanske finns det andra problem med en polarlandning? P Jorden lgger man ju grna raketuppskjutningar s nra ekvatorn som mjligt fr att f hjlp av rotationen. Frgan r om det skulle spela ngon strre roll p Mars med sin lgre gravitation?
Citera
2021-06-15, 21:33
Medlem
Enligt uppgift skall the launch tower p Boca Chica bli 120 meter hgt. Och boostern Super Heavy blir en s enorm och tung bjsse att SpaceX prvar andra metoder n landningsben. D skulle man kunna spara in vikten av dessa stabila och fjdrande landningsben.

Det krvs en enorm precision vid landningen av Super Heavy eftersom man tnker sig att fnga in den med griparmar, boostern mste kunna hovra och ska sig nra Launch towern och gripas. Detta kan ta tid att utveckla.
Drfr mste man landa den frsta BN3, som pltsligt kallas BN2 igen, i havet ngonstans var det nra Florida?. Fr mycket information nu.

Mycket intressant ocks att SLS avancerar mot att skjuta upp Orion redan fre rets utgng men vi fr rkna med frseningar. Det blir en avancerad resa runt mnen och intressanta tester. Jag gillar kapplpningen mellan "fria" Starship med Super Heavy och NASA-diktaturens Orion med SLS. Detta blir en fest som nrmar sig. Det r fantastiskt.
Citera
2021-06-15, 21:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frsta gngen man ker och stter upp fabriken fr man ta med sig metanet. Vattnet fr man genom att smlta is under tryck. Eller ocks har du rtt i att det nog aldrig gr att f fungera. Har vi problem att landstta 2 pers p mnen skall vi nog jobba vidare p den nivn frst.

Jo, det jag pekar p r att det r s mnga helt oknda parametrar som man mste veta exakt fr att ett autonomt system ska fungera. I vilken form finns is? troligen ligger det inte stora block man kan bryta utan det r mixat med jord. Hur kommer man t det? Bara fr att kartlgga frekomsten av is behvs otaliga expeditioner och testborrning av tusentals hl i marken. Allt helt autonomt. Geologiska underskningar p jorden r en vstanflkt jmfrt med komplexiteten p mars.

Om man fraktar brnsle frn jorden r nog det enklaste att frakta vte enbart, sen processar man det med CO2 frn marsatmosfren och bildar metan, men det krver fortfarande flera skeppslaster med vte.

Musk r frmodligen fullt medveten om att lsa detta krver hela jordens samlade ekonomiska resurser men han vljer att ignorera det det ger inte lika mnga klick i hans twitterflde.
Citera
2021-06-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den i srklass strsta och mest exponerade ansamlingen av is har vi ju vid polerna. Landar man vid randen av polarisen behver man inte leta eller grva. Dessutom finns det ocks ett lager med torris vintertid.

Men kanske finns det andra problem med en polarlandning? P Jorden lgger man ju grna raketuppskjutningar s nra ekvatorn som mjligt fr att f hjlp av rotationen. Frgan r om det skulle spela ngon strre roll p Mars med sin lgre gravitation?

Ja det hade varit lttare att utnyttja det vattnet som ligger p ytan i form av is istllet fr att behva grva. Men det vgs mot vilka platser som r mest vetenskapligt intressanta. Jag tnker mig att man redan vid frsta expeditionen anlgger en bas och man mste veta att det finns vatten nra och ocks intressanta omrden man kan frdas till i speciella fordon.

Om SpaceX skall kunna gra allt detta mste NASA ppna stora brsen, Elon Musk vill g fram s snabbt att ingen hnger med.
Citera
2021-06-15, 21:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja det hade varit lttare att utnyttja det vattnet som ligger p ytan i form av is istllet fr att behva grva. Men det vgs mot vilka platser som r mest vetenskapligt intressanta. Jag tnker mig att man redan vid frsta expeditionen anlgger en bas och man mste veta att det finns vatten nra och ocks intressanta omrden man kan frdas till i speciella fordon.

Om SpaceX skall kunna gra allt detta mste NASA ppna stora brsen, Elon Musk vill g fram s snabbt att ingen hnger med.

Om man vill leta efter liv i stllet fr att samla stenar r ju polerna det mest uppenbara stllet att titta p.
Citera
2021-06-15, 21:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det blir en avancerad resa runt mnen och intressanta tester. Jag gillar kapplpningen mellan "fria" Starship med Super Heavy och NASA-diktaturens Orion med SLS. Detta blir en fest som nrmar sig. Det r fantastiskt.

Intressant synvinkel. Ett privat fretag som r olistat p brsen styrs till 100% av garen. garen har absolut makt. Nasa styrs av en ledningsgrupp som utsres av folkvalda personer utsedda i allmnna val.

Viket r mer diktatoriskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in