Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det har du rtt i. Jag glmde teorin att mineraler p Mars skulle ha blandat sig i vattnet och haft samma effekt som glykol i bilen, dvs att gra att vattnet inte kokar bort s ltt (och framfr allt inte fryser till is).
Men allt r teorier n s lnge.
Varfr man hoppas s intensivt p att hitta flytande vatten r jag inte sker. Varfr inte "bara" smlta isen (under tryck) och anvnda det vattnet?
Just det hr att "finna vattnet" eller "flja vattnet" har blivit en knslomssig lsning tror jag. Naturligtvis rcker det att hitta isen och som du sger smlta den.
Problemet fr dom frsta expeditionerna r nog istllet att landa p stllen dr den isen finns strax under ytan samt att det ocks r intressanta omrden dr vatten har runnit, dr klimatet inte r fr strngt, och dr det finns grottor och intressanta objekt. Det mste ocks g att kra ifrn landaren med fordon.
Jag kan tnka mig tv expeditioner samtidigt, en i ett bttre klimat och en i ett intressantare omrde. Om is fr vi inte glmma att sonden Mars Express fotograferade en mycket intressant krater dr det vilar en mycket stor synlig isglacir.
Det r ocks konstigt att ett lgbudget projekt som Phoenix gjorde dom mest intressanta upptckterna medan flera rovrar har hngt upp sig p geologi.
Jag mrker att jag behver lsa p.