Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-04, 00:29
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men styrkan i SpaceX r att dom kan rtta till felaktigheter redan under produktionen.

Problemet r att nasa tvingade dom att lsa falcon heavy och crew dragon - dom fr inte utveckla dom. D tappar dom folk-certificatet.

Old-school meets entrepreneurism.
Citera
2021-08-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Problemet r att nasa tvingade dom att lsa falcon heavy och crew dragon - dom fr inte utveckla dom. D tappar dom folk-certificatet.

Old-school meets entrepreneurism.

Det r kanske drfr som SpaceX s hrt satsar p den egna utvecklingen av Starship i olika versioner. Men pengarna till Lunar Starship r skert vlkomna.

Jag mste nd sga att jag r frvnad ver hur hrt man arbetar. Det r en fantastisk aktivitet p Starbase Boca Chica, det myllrar av arbetare och tekniker. Hoppas att lneutbetalningarna fungerar ocks.... ....
Idag ligger jag lite efter.
Citera
2021-08-04, 10:53
Medlem
Citat:
Skulle inte super heavy f nnstans kring 32 raptors?

Och d kan dom nstan lyfta lika mycket som Saturn V gjorde med 5.

Gr utvecklingen verkligen framt .. ?

Edit: Hade visst 5, inte 3 ...

Men hur mycket har bilen frndrats, sedan den uppfanns. Det r extremt dyrt att bygga och uppfinna nya raketer, och skulle man misslyckas, s brukar projekten lggas ner rtt fort, och r skrast att anvnda det som redan funkar, tex Apollo programmet,, motorer har inte utvecklats s mycket men, tex dator har utvecklats mycket mer,. d dagens mobiler r mer avancerad n Raketer som kte till mnen...
Men nu brjar det hnda grejer och inom 50 r s kommer det frmodligen utvecklas mycket snabbare.. om flera privata fretag fortstter att utveckla
Citera
2021-08-04, 12:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Men hur mycket har bilen frndrats, sedan den uppfanns. Det r extremt dyrt att bygga och uppfinna nya raketer, och skulle man misslyckas, s brukar projekten lggas ner rtt fort, och r skrast att anvnda det som redan funkar, tex Apollo programmet,, motorer har inte utvecklats s mycket men, tex dator har utvecklats mycket mer,. d dagens mobiler r mer avancerad n Raketer som kte till mnen...
Men nu brjar det hnda grejer och inom 50 r s kommer det frmodligen utvecklas mycket snabbare.. om flera privata fretag fortstter att utveckla

Det kommer att skapas en marknad fr rymdfart. Det blir ju dyrt men privatresor till Mnen blir ju fullt mjliga.

Skulle ven tro att all radioastronomi, och ven vrig astronomi, kommer att flyttas till Mnens baksida. Det blir fina bilder p svarta hl och p planeter i andra solsystem.
Citera
2021-08-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det kommer att skapas en marknad fr rymdfart. Det blir ju dyrt men privatresor till Mnen blir ju fullt mjliga.

Skulle ven tro att all radioastronomi, och ven vrig astronomi, kommer att flyttas till Mnens baksida. Det blir fina bilder p svarta hl och p planeter i andra solsystem.

Ja det ser bra ut,,, kanske bttre n p 60 talet mste ha gott fort, kanske 10-15 r innan dom kunde ka till mnen och d brjade dom ifrn, nstan 0 Project Gemini och Apollo programmet.. beror p var man brjar rkna...Om det var ifrn 1942 d nazisten
Wernher von Braun skt upp den frsta frsta, rymdraketen eller nnu lngre tillbaka..Wernher von Braun slutml var vl Mars? . Men man kan sga att det har gott segt, sedan Apollo finns ju ngra lyckade obemannade resor till Mars, finns skert mycket mer..
Citera
2021-08-04, 14:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:

Mnens baksida spenderar halva sin tid i direkt solljus, s det finns nog bttre platser
Citera
2021-08-04, 14:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Mnens baksida spenderar halva sin tid i direkt solljus, s det finns nog bttre platser

Men det finns inga radiostrningar frn Jorden. P framsidan r f Jorden "i vgen" fr radioteleskopen, och Jorden r stor om man ser den frn Mnen.

Det finns annars en lagrangepunkt utanfr Jordens bana som r mer lmplig ur prestandasynvinkel men det r svrt att bygga och underhlla den utrustning som placeras dr. Totalt sett r Mnens baksida drfr att fredra, lt vara att man bara kan observera varannan mnad - men man kan ju utfra underhll och bygga nytt p vrig tid.
Citera
2021-08-04, 14:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Totalt sett r Mnens baksida drfr att fredra

Ute vid mnen (baksida eller framsida!) r bde solen och jupiter strre strningskllor fr radioastronomi n jorden. Dessutom behver nya avancerade optiska teleskop skyddas frn sol och vrme hela tiden - inte bara just nr dom fotograferar.

Sen har du det faktum att mnen faktiskt roterar, det gr det svrt att ta en 10-dagars stillbild av en exakt plats - eller fr den delen en 30-dagars.

Jordens L2 med tanke p solen r ju en bra plats, och som av en hndelse r det dit James Webb-teleskopet ska. Inte fr att L2 blir fylld bara fr det, d den inte r en stabil punkt utan man fr rotera kring den. Inget solskydd heller, men d det inte finns nn planet som r rotationslst mot solen r punkter ute i rymden kanske det bsta alternativet.
Citera
2021-08-04, 15:39
Medlem
raskenss avatar
Rundtur kring starbase rtt s intressant:
https://youtu.be/t705r8ICkRw
Citera
2021-08-04, 17:43
Medlem
Sajten "SpaceX Pink" pstr nu att Starship SN20 r "fully stacked" och det innebr att noskonen r integrerad och att dom tv rrliga flapsen sitter p plats med vrmeskyddande tiles.

Jag blir dock inte klok p varfr bara 6 raptors r monterade. Kanske jag missuppfattat budskapen. Jag har en off day idag.

Jag ser fram mot en utrullning inom tv dygn men kommer man verkligen att hissa upp Starship SN20 p boostern innan man gjort cryo test och static fire p boosten nr 4?

Ja vi fr se.

Tyvrr verkar Boeing fortfarande ha problem med sin Starliner. Ser inte ut att bli ngon uppskjutning idag.
Citera
2021-08-04, 17:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag blir dock inte klok p varfr bara 6 raptors r monterade. Kanske jag missuppfattat budskapen. Jag har en off day idag.

Starship har 6 raptors - 3 fr atmosfr, 3 fr ute i rymden (dom har en helt annorlunda klocka, s att sga. Eller vad nu joxet efter frbrnningen heter. Stor och fet fr vacuum).

Super Heavy som r frsta steget dremot har 32 raptors (eller 29, tydligen, frsta gngen).
Citera
2021-08-04, 19:06
Medlem
Citat:
Starship har 6 raptors - 3 fr atmosfr, 3 fr ute i rymden (dom har en helt annorlunda klocka, s att sga. Eller vad nu joxet efter frbrnningen heter. Stor och fet fr vacuum).

Super Heavy som r frsta steget dremot har 32 raptors (eller 29, tydligen, frsta gngen).

Ja efter att ha grubblat en stund ser jag att jag missuppfattade tidigare info. Jag frestllde mig att Starship skulle ha 9 motorer och 6 fr ute i rymden. S kan det bli.

Intressant s fort man har skruvat ihop SN20. Det blir en intressant utrullning men kanske vntar man med den tills att static fire genomfrts p boostern.

Eller s struntar man i static fire p Starship SN20 och bara testar boostern efter integrering av hela skeppet. Men sistnmnda scenario r mindre troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in