Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Men om vi tnker p det system som fanns under Apolloprojektet s var det egentligen ocks fr oskert. The Lunar module kopplades loss med tv astronauter ombord och bromsade till en nedfartsbana. Det var mycket svrt att avbryta vid nedstigningen. Man hade varit tvungen att skjuta sig loss frn nedre steget av Lunar Module och starta tervndsmotorn och nyo docka med the Command Module dr en av astronauterna fanns.
Det Sovjetiska systemet var nnu mer hasard fr dr krvdes en rymdpromenad fr endast en kosmonaut att g ver till mnlandaren. Men den var en enda enhet. Samma motor fr nedstigning som fr uppskjutning till huvudfarkosten, specialkonstruerad Soyuz.
Jag ser inga extra problem fr Lunar Starship att anvnda befintliga motorer fr bde nestigning och uppstigning om ngot gr fel. Dessutom finns det troligen starka attitydraketer fr balansen men det r lite hemligt, tror jag. Det har kommit en uppdatering p Lunar Starship som jag inte hunnit att frdjupa mig i.
Men jag tror allts p Lunar Starship. Det r nog enda chansen fr NASA nu att lgga det mesta i hnderna p SpaceX nr s mycket annan utveckling gr i snigelfart.
Det stmmer att Apollo inte heller hade ngot rddningssystem fr mnlandningarna.
Men nu fr vi mycket dlig information om vad som planeras. SpaceX hller inga presskonferenser och massmedia har numera gtt samman med storfretagen och stller inga frgor. De amerikanska skattebetalarna har rtt att veta vad som sker med deras pengar. SpaceX fungerar ungefr om EU. Det tas in skattepengar men redovisningen fr vad som grs och planeras r dlig. Att bara kasta in pengar i SpaceX och hoppas p det bsta r ingen bra id anser jag.
I senare Twitter medger Musk att det kanske behvs 16 uppskjutningar fr att klara en mnresa vilket man sger sig ha klarat med en uppskjutning p 60-talet. Det mste utvecklas ngot system fr tankning i rymden. Det mste utvecklas en rymdkapsel och vad jag frstr ngon slags hiss som tar ned astronauterna p marken. Det mste utvecklas rymddrkter. Det lr inte kunna ske fre 2024.
Citat:
However, even if it were 16 flights with docking, this is not a problem. SpaceX did more than 16 orbital flights in first half of 2021 & has docked with Station (much harder than docking with our own ship) over 20 times.
https://twitter.com/elonmusk/status/...436939266?s=19
Enligt min uppfattning r det helt fel att kasta in skattepengar utan att f tydlig redovisning fr vad som planeras. Pressen infrgastter inte. Det verkar inte heller finnas ngon verklig konkurrens. Blue och Boeing verkar utgra ngon slags kontrollerad opposition som aldrig lyckas. Ingen fr verskugga Musk. Men Musks projekt r knda fr att frsenas, som t.ex sjlvkrande bilar, Tesla-fabriken i Berlin eller Starlink. Frgan r om ngot av de projekten kommer att bli verklighet, imho. Tesla-fabriken, kanske.