Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-12, 22:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det r intressant att fler nu inser tankemissarna som varit. Fast - "lunar starship" kunde ju vara en SN9. Med nn slags intern trappa dr man tidigare hade brnsle, s att dom kunde ta sig ut .. hur man tnkt dr har inte ens SpaceX Pink frklarat.

Att det inte var en genomtnkt ide knns inte frmmande. Men det r inte det man fr bidrag fr, heller.

Jag mste terg till min tidigare tanke om att Dynetics hade den bsta landaren, men inte resten av systemet. Nu ska man landa ett vertikalt rr p mnen och SEN komma p hur dom kommer ur den. Och eventuellt tebaks in?
Jag sg en bild dr de fllde ut en kran, ungefr som p vissa lastbilar. Men det var nog bara ngon hndig YouTuber som animerat. Han kanske inspirerats av SkyCrane p Mars.
Citera
2021-08-12, 23:06
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag sg en bild dr de fllde ut en kran, ungefr som p vissa lastbilar. Men det var nog bara ngon hndig YouTuber som animerat. Han kanske inspirerats av SkyCrane p Mars.

Inte otnkbart, iofs. Nr man nu tnker sig att tervndande starship ska greppas av armar istllet fr att ha landningsben .. s varfr inte detsamma nr det gller mnen?

Men allvarligt, det ska bli mkta intressant att se den frsta starship som lmnar LEO och terkommer fr att landa i en griptng. Man frgar sig var marginalerna finns i det dr agerandet.
Citera
2021-08-13, 00:03
Medlem
Citat:
Instmmer till fullo. Hur skall de f ngot godknt fr mnsklig transport utan rddningssystem? En detalj r hur de kommer ned p "marken". Repstege eller jetpack
Hittills verkar det hela vara ett skmt. F se hur det utvecklas.

Men om vi tnker p det system som fanns under Apolloprojektet s var det egentligen ocks fr oskert. The Lunar module kopplades loss med tv astronauter ombord och bromsade till en nedfartsbana. Det var mycket svrt att avbryta vid nedstigningen. Man hade varit tvungen att skjuta sig loss frn nedre steget av Lunar Module och starta tervndsmotorn och nyo docka med the Command Module dr en av astronauterna fanns.
Det Sovjetiska systemet var nnu mer hasard fr dr krvdes en rymdpromenad fr endast en kosmonaut att g ver till mnlandaren. Men den var en enda enhet. Samma motor fr nedstigning som fr uppskjutning till huvudfarkosten, specialkonstruerad Soyuz.

Jag ser inga extra problem fr Lunar Starship att anvnda befintliga motorer fr bde nestigning och uppstigning om ngot gr fel. Dessutom finns det troligen starka attitydraketer fr balansen men det r lite hemligt, tror jag. Det har kommit en uppdatering p Lunar Starship som jag inte hunnit att frdjupa mig i.
Men jag tror allts p Lunar Starship. Det r nog enda chansen fr NASA nu att lgga det mesta i hnderna p SpaceX nr s mycket annan utveckling gr i snigelfart.
Citera
2021-08-13, 00:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man hade varit tvungen att skjuta sig loss frn nedre steget av Lunar Module och starta tervndsmotorn och nyo docka med the Command Module dr en av astronauterna fanns.

Och trots det landade man 6 gnger utan problem. Kanske fr att utanfr drren var det 4-5 steg ner.

Tnk dig repstegen ner frn Starship .. nu snackar vi vad, 30 meter?
Citera
2021-08-13, 08:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men om vi tnker p det system som fanns under Apolloprojektet s var det egentligen ocks fr oskert. The Lunar module kopplades loss med tv astronauter ombord och bromsade till en nedfartsbana. Det var mycket svrt att avbryta vid nedstigningen. Man hade varit tvungen att skjuta sig loss frn nedre steget av Lunar Module och starta tervndsmotorn och nyo docka med the Command Module dr en av astronauterna fanns.
Det Sovjetiska systemet var nnu mer hasard fr dr krvdes en rymdpromenad fr endast en kosmonaut att g ver till mnlandaren. Men den var en enda enhet. Samma motor fr nedstigning som fr uppskjutning till huvudfarkosten, specialkonstruerad Soyuz.

Jag ser inga extra problem fr Lunar Starship att anvnda befintliga motorer fr bde nestigning och uppstigning om ngot gr fel. Dessutom finns det troligen starka attitydraketer fr balansen men det r lite hemligt, tror jag. Det har kommit en uppdatering p Lunar Starship som jag inte hunnit att frdjupa mig i.
Men jag tror allts p Lunar Starship. Det r nog enda chansen fr NASA nu att lgga det mesta i hnderna p SpaceX nr s mycket annan utveckling gr i snigelfart.
Det stmmer att Apollo inte heller hade ngot rddningssystem fr mnlandningarna.

Men nu fr vi mycket dlig information om vad som planeras. SpaceX hller inga presskonferenser och massmedia har numera gtt samman med storfretagen och stller inga frgor. De amerikanska skattebetalarna har rtt att veta vad som sker med deras pengar. SpaceX fungerar ungefr om EU. Det tas in skattepengar men redovisningen fr vad som grs och planeras r dlig. Att bara kasta in pengar i SpaceX och hoppas p det bsta r ingen bra id anser jag.

I senare Twitter medger Musk att det kanske behvs 16 uppskjutningar fr att klara en mnresa vilket man sger sig ha klarat med en uppskjutning p 60-talet. Det mste utvecklas ngot system fr tankning i rymden. Det mste utvecklas en rymdkapsel och vad jag frstr ngon slags hiss som tar ned astronauterna p marken. Det mste utvecklas rymddrkter. Det lr inte kunna ske fre 2024.
Citat:
However, even if it were 16 flights with docking, this is not a problem. SpaceX did more than 16 orbital flights in first half of 2021 & has docked with Station (much harder than docking with our own ship) over 20 times.
https://twitter.com/elonmusk/status/...436939266?s=19

Enligt min uppfattning r det helt fel att kasta in skattepengar utan att f tydlig redovisning fr vad som planeras. Pressen infrgastter inte. Det verkar inte heller finnas ngon verklig konkurrens. Blue och Boeing verkar utgra ngon slags kontrollerad opposition som aldrig lyckas. Ingen fr verskugga Musk. Men Musks projekt r knda fr att frsenas, som t.ex sjlvkrande bilar, Tesla-fabriken i Berlin eller Starlink. Frgan r om ngot av de projekten kommer att bli verklighet, imho. Tesla-fabriken, kanske.
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 08:41.
Citera
2021-08-13, 11:20
Medlem
Citat:
Det stmmer att Apollo inte heller hade ngot rddningssystem fr mnlandningarna.

Men nu fr vi mycket dlig information om vad som planeras. SpaceX hller inga presskonferenser och massmedia har numera gtt samman med storfretagen och stller inga frgor. De amerikanska skattebetalarna har rtt att veta vad som sker med deras pengar. SpaceX fungerar ungefr om EU. Det tas in skattepengar men redovisningen fr vad som grs och planeras r dlig. Att bara kasta in pengar i SpaceX och hoppas p det bsta r ingen bra id anser jag.

I senare Twitter medger Musk att det kanske behvs 16 uppskjutningar fr att klara en mnresa vilket man sger sig ha klarat med en uppskjutning p 60-talet. Det mste utvecklas ngot system fr tankning i rymden. Det mste utvecklas en rymdkapsel och vad jag frstr ngon slags hiss som tar ned astronauterna p marken. Det mste utvecklas rymddrkter. Det lr inte kunna ske fre 2024.

https://twitter.com/elonmusk/status/...436939266?s=19

Enligt min uppfattning r det helt fel att kasta in skattepengar utan att f tydlig redovisning fr vad som planeras. Pressen infrgastter inte. Det verkar inte heller finnas ngon verklig konkurrens. Blue och Boeing verkar utgra ngon slags kontrollerad opposition som aldrig lyckas. Ingen fr verskugga Musk. Men Musks projekt r knda fr att frsenas, som t.ex sjlvkrande bilar, Tesla-fabriken i Berlin eller Starlink. Frgan r om ngot av de projekten kommer att bli verklighet, imho. Tesla-fabriken, kanske.

Du verkar inte ha fattat ett skit om hur spacex utvecklar och bygger sina prototyper (det r det man gr) eftersom man jobbar p ett helt annat stt n vad andra de rymdfretagen gr. Dessutom har man ett helt annat tnk vad gller teranvndbarhet p bde booster och skepp. Det du svamlar om repstegar mm r ju inte ens p ritbordet nnu.

Kika grna p intervjuerna p Youtube som Tim Dodd gjorde. Till exempel behver man en fabrik som spottar ur sig Raptor motorer, vilket tar tid.

Sen r hela starship programmet inte till hundra procent skattefinansierat utan mycket r spacex egna pengar, s varfr du blandar i EU i diskussionen r fr mig obegripligt!
Citera
2021-08-13, 12:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Du verkar inte ha fattat ett skit om hur spacex utvecklar och bygger sina prototyper (det r det man gr) eftersom man jobbar p ett helt annat stt n vad andra de rymdfretagen gr. Dessutom har man ett helt annat tnk vad gller teranvndbarhet p bde booster och skepp. Det du svamlar om repstegar mm r ju inte ens p ritbordet nnu.

Kika grna p intervjuerna p Youtube som Tim Dodd gjorde. Till exempel behver man en fabrik som spottar ur sig Raptor motorer, vilket tar tid.

Sen r hela starship programmet inte till hundra procent skattefinansierat utan mycket r spacex egna pengar, s varfr du blandar i EU i diskussionen r fr mig obegripligt!
Men nog r det ett oklart projekt. Mnlandningen r ju skattefinansierad. Nu framkommer att Starship tydligen mste gra minst 4 och kanske 16 turer fr att tanka mnlandaren. Jag anser att det mste finnas en plan fr hur projektet skall g till. Det beslutades 2017 men s oklart som projektet nu r verkar tidsplanen med mnlandning 2024 osannolik. Det kan bli massor med kostnader som kommer till.

Vad gller hur astronauterna tar sig ner s verkar en del p Reddit gissa att man skall bygga en hiss.
Citera
2021-08-13, 14:30
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
En detalj r hur de kommer ned p "marken". Repstege eller jetpack

Hiss, en plattform flls ut och snks ner till backen. Finns en bild p en fungerande mockup som SpaceX byggt och visat fr NASA.
Citera
2021-08-13, 14:33
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Det kan bli massor med kostnader som kommer till.

Hur? Den mnlandare som SpaceX bygger fr NASA's rkning r under ett fastpriskontrakt. Hade det varit under cost+ (Tnk dig Boeing som bygger core stage fr SLS hr) s kan jag tnka mig att kostnaderna kommer att skena.
Citera
2021-08-13, 14:40
Medlem
WWR och Iptrix. SpaceX r det fretag som ligger frst framme i att utveckla system fr rymdfart. Elon har twittrat om att Lunar Starship blir lttare n dom andra Starship-versionerna som skall tervnda till jorden. Det verkar inte troligt att 16 uppskjutningar med dockningar skall behvas fr att f en Lunar Starship i omloppsbana runt mnen.

Kanske 8 uppskjutningar eller mindre.

Hller med om att det finns mnga oklarheter. Men NASA hade naturligtvis inte gett SpaceX uppdraget om dom inte trodde p konceptet.

Jag frutstter att det blir SLS som placerar Lunar Gateway i omloppsbana mnen.

Jag saknar information men det skall bli spnnande att se hur man lser detta. Hgsta prioritet fr min del just nu r en vertygande uppvisning i september av Super Heavy BN4 och Starship SN20. Fr att hlla uppe moralen och framtidstron.
Citera
2021-08-13, 14:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Hur? Den mnlandare som SpaceX bygger fr NASA's rkning r under ett fastpriskontrakt. Hade det varit under cost+ (Tnk dig Boeing som bygger core stage fr SLS hr) s kan jag tnka mig att kostnaderna kommer att skena.
Projektet r s lst utformat att det inte gr att frutse alla kostnader som kommer till. Det kan komma att omfrhandlas.
Nu framgr ju att det kan behvas upp till 16 turer med Starship fr att tanka mnlandaren. Det mste byggas en kabin, en hiss och mycket mer.
Med ett s oklart projekt tillkommer kostnader. Vi kan inte vara skra p att SpaceX kommer att ta dem.
Citera
2021-08-13, 15:26
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Projektet r s lst utformat att det inte gr att frutse alla kostnader som kommer till. Det kan komma att omfrhandlas.
Nu framgr ju att det kan behvas upp till 16 turer med Starship fr att tanka mnlandaren. Det mste byggas en kabin, en hiss och mycket mer.
Med ett s oklart projekt tillkommer kostnader. Vi kan inte vara skra p att SpaceX kommer att ta dem.

Det strsta problemet hr r enligt mig att du inte vill ta dig tid att stta dig in i alla detaljer. Givetvis, inte mnga vet att SpaceX har byggt en mockup p hissen och visat den fr NASA, det gjorde dom fr tre mnader sedan. Det r sedan inte s svrt att flja SpaceX p twitter, eller kanske nnu bttre g direkt till kllan Elon Musk dr han gng efter annan frklarar hur det ligger till. Det senaste budet r att det kommer krvas minst 6 uppskjutningar fr att tanka lunar starship. Fritt ur minnet s vill jag minnas att dom sade 16 till NASA innan dom vann kontraktet. (Varfr denna skillnad? SpaceX kr p det skra, vad SpaceX d visste om lunar Starship var 16 tankningar, nu nr dom brjar bli lite varma i klderna och vet vad raketen gr fr s kan man g ut och sga 6)

Det hr med att tanka i omloppsbana r en gamechanger fr rymdfarten och det vet NASA om, 100 ton till Pluto utan gravity assist, det hr kommer att vnda upp och ner p allting vad gller sonder som utforskar rymden. (Vilket frklarar varfr NASA gav SpaceX 53 miljoner dollar r 2020 fr att demonstrera tankning i omloppsbana med Starship)

Slpp rinken nu och kom med i matchen och spela wwr.
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-08-13 kl. 15:43. Anledning: Stavfel, jag menade slpp och inte slppt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in