Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-06, 10:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Farten blir inte s hg som nr man kr "orbitalt". S det r inte de hga temperaturerna vid "suborbital" nedstigning.
S denna uppskjutning kommer allts inte att uppn orbital hastighet? Det hade jag missat. Vet man vilken hastighet som kommer att uppns? Det verkar som om man medvetet drar ut p projektet. Starship har gradvis flugit lite hgre och nu testar man allts vrmesklden i suborbital hastighet?
Citera
2021-08-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Farten blir inte s hg som nr man kr "orbitalt". S det r inte de hga temperaturerna vid "suborbital" nedstigning.

Men Elon Musk har nu tweetat om att fler tiles frvntas. S jag antar att man kommer att montera p fler under pgende processing nr man hissat upp Starship ovanp boostern.

Troligen lyfts Starship ngon gng idag om inte vindarna blir fr hga. Det blste fr hrt igr.

Mer utrustning skall ocks fras in till sjlva startplattan och man har aviserat road closures.
Citera
2021-08-06, 10:30
Medlem
Jag betraktar inte detta som planeras som suborbital. Starship skjuts upp frn Texas och gr nstan runt hela jorden fr en landning nra Hawaii.

Underligt att man rullade ut farkosten s tidigt nr en del tiles nnu inte levererats. Det borde vara lttare att skta processing i Highbay och inte ute p plattan.

Men det r spnnande tider.
Citera
2021-08-06, 14:43
Medlem
wwrs avatar
Nu brjar pajasshowen. Elons uppskjutning av turister i Inspiration4 kommer att f sin egen Netflixdokumentr.

Jag r rdd fr att detta kan komma att bli lite tjatigt i media. Men vi fr se. Det kan bli svrt att frklara varfr miljardrerna leker i rymden istllet fr att hjlpa till att lsa t.ex den pstdda klimatkrisen.
Citat:
SpaceXs historic private astronaut launch debut gets its own Netflix documentary

Citat:
Set to launch as early as September 15th, perhaps just two months after Virgin Galactic and Blue Origins (in)famous dueling crewed suborbital debuts, SpaceX will hopefully show the world what space tourism really is. Unlike Blue and Virgin, which have been working for a decade to develop suborbital tourist vehicles that will never stray more than ~20% of the way to useful spaceflight, SpaceXs Crew Dragon is an orbital spacecraft and will spend a minimum of several days orbiting the Earth with its Inspiration4 astronauts.

all four Inspiration4 crewmembers have been training for months to ensure that theyre reasonably knowledgeable and comfortable with true spaceflight
https://www.teslarati.com/spacex-ins...x-documentary/
Senast redigerad av wwr 2021-08-06 kl. 15:05.
Citera
2021-08-06, 16:10
Medlem
Man hller nu p att integrera Starship SN20 med boostern nr 4 och det r en fantastisk syn. Man har hissat upp Starship SN20 allts. Man var nra en slutlig integrering men pltsligt drog man den i sidled. Kanske upptckte man ngot problem.

Jag kunde inte se den stora revan dr det saknades vrmeskyddande tiles. Dremot kunde jag se att tv tiles lossnat p nedersidan av buken... ....men Elon himself fr klttra upp och fixa detta.

Skmt sido. SpaceX jobbar ofrtrutet, jmfr s lngsamt processing och stacking gr betrffande SLS och Orion.
Detta r s fantastiskt spnnande.
Citera
2021-08-06, 17:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man hller nu p att integrera Starship SN20 med boostern nr 4 och det r en fantastisk syn. Man har hissat upp Starship SN20 allts. Man var nra en slutlig integrering men pltsligt drog man den i sidled. Kanske upptckte man ngot problem.

Jag kunde inte se den stora revan dr det saknades vrmeskyddande tiles. Dremot kunde jag se att tv tiles lossnat p nedersidan av buken... ....men Elon himself fr klttra upp och fixa detta.

Skmt sido. SpaceX jobbar ofrtrutet, jmfr s lngsamt processing och stacking gr betrffande SLS och Orion. Detta r s fantastiskt spnnande.

Jag frstr om de har brttom, men mycket mrkligt att man inte byggde frdigt SN20 innan man rullade ut den.
Citera
2021-08-06, 17:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
S denna uppskjutning kommer allts inte att uppn orbital hastighet? Det hade jag missat. Vet man vilken hastighet som kommer att uppns? Det verkar som om man medvetet drar ut p projektet. Starship har gradvis flugit lite hgre och nu testar man allts vrmesklden i suborbital hastighet?

Frn Low Earth Orbit nr du 7,8 km/s vid reentry, medan en ICBM landar med upp till 7 km/s (det r drfr det fortfarande r nstan omjligt att skjuta ner en ICBM i slutfasen). SN20 borde hamna ngonstans dremellan, s skillnaden borde inte bli s stor jmfrt med en orbital flygning.

Som jag frsttt det flyger man suborbitalt drfr att man vill landa mitt i Stlla Havet, dr risken fr olyckor r mindre om ngot gr snett.

Sedan kan man frga sig vad de tnker gra med BN4 och SN20 efter landning i havet. Kan de brgas och teranvndas efter det? Verkar lite lyxigt att spoliera 35 raptormotorer p en engngsflygning.
Citera
2021-08-06, 18:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frn Low Earth Orbit nr du 7,8 km/s vid reentry, medan en ICBM landar med upp till 7 km/s (det r drfr det fortfarande r nstan omjligt att skjuta ner en ICBM i slutfasen). SN20 borde hamna ngonstans dremellan, s skillnaden borde inte bli s stor jmfrt med en orbital flygning.

Som jag frsttt det flyger man suborbitalt drfr att man vill landa mitt i Stlla Havet, dr risken fr olyckor r mindre om ngot gr snett.

Sedan kan man frga sig vad de tnker gra med BN4 och SN20 efter landning i havet. Kan de brgas och teranvndas efter det? Verkar lite lyxigt att spoliera 35 raptormotorer p en engngsflygning.
Men d r det som jag uppfattat det. Orbital hastighet runt 7 km/s. Min gissning r att farkosten splittras och brinner upp men vi fr se.
Citera
2021-08-06, 18:11
Medlem
Citat:
Jag frstr om de har brttom, men mycket mrkligt att man inte byggde frdigt SN20 innan man rullade ut den.

Ngon p ntet sa att det r "nominal". Man gjorde en integrering men sedan tog man ned skeppet igen, som du kanske har kunnat se.

Det sgs ocks att man under natten satte p dom tiles som saknades, det var ju ett stort omrde. Nu kunde jag sjlv bara se tv tiles som lossnat, MEN DET BJUDER VI P.

Det sgs nu att arbete skall fortstta p SN20 dr den str. Detta var kanske en sorts test hur man integrerar sdana fruktansvrt stora raketdelar vertikalt.

Jmfr hur Sovjetunionen gjorde p slutet av 1960-talet, N1 processing skedde i horisontellt lge.

Det r mycket som SpaceX gr annorlunda. Nu vill vi ha ivg farkosten senast i september.
Citera
2021-08-06, 18:17
Medlem
Jag r vertygad om att SpaceX siktar p att brga BN4 och SN20 sedan dom kontrollerat gjort varsin landning i havet.

Brnsletankarna borde vara s tomma att det blir lyftkraft och pjserna kommer att flyta. Naturligtvis fr det inte bli ngra lckor i skroven fr dom vattenfylls dom och sjunker.

Naturligtvis mste bde booster och rymdskepp analyseras, man behver kunskap om hur brnda tiles r och vrig kondition p pltdetaljer och motorer.
Citera
2021-08-06, 18:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag r vertygad om att SpaceX siktar p att brga BN4 och SN20 sedan dom kontrollerat gjort varsin landning i havet.

Brnsletankarna borde vara s tomma att det blir lyftkraft och pjserna kommer att flyta. Naturligtvis fr det inte bli ngra lckor i skroven fr dom vattenfylls dom och sjunker.

Naturligtvis mste bde booster och rymdskepp analyseras, man behver kunskap om hur brnda tiles r och vrig kondition p pltdetaljer och motorer.

Jag tror ocks att de gr att brga, men i vilket skick? Tror inte att gldheta raketmotorer mr bra av att plaska ner i havet.
Citera
2021-08-06, 18:29
Medlem
Citat:
Jag tror ocks att de gr att brga, men i vilket skick? Tror inte att gldheta raketmotorer mr bra av att plaska ner i havet.

Hller med. Det blir inga motorer som kan teranvndas. Havsvatten r nog inte det bsta och kylningen blir vldigt snabb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in