Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det är "deras egna" satelliter som i så fall förolyckas, så det är ju ingen extern kund som drabbas.

OK jag förstår dom är själva beredda att ta denna smäll. Lite feltänk från mina sida.
Citera
2021-05-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag skulle tro att SpaceX är egenförsäkrad när det kommer till Starlink, det och så är det väldigt låga kostnader det handlar om, jag har sett siffror om att varje satellit bara kostar 400K$ Själva uppskjutningen i sig är till egenkostnad då dom redan har fast anställd personal, beroende på vem man lyssnar på så skulle jag tro att det kostar inte mer än 25 miljoner dollar för varje Starlinkuppskjutning.

Vad gäller Falcon 9 från Cape Canaveral så var dom tidigt ute med automatiskt flight termination system. Med det slipper dom extrakostnaderna för militärpersonal som ska hålla koll på om raketen avviker. I Boca Chica så var dom tvungna att deponera en större summa pengar innan dom fick flyga med Starship, pengar tänkta att täcka kostnader om det går åt helsike, jag vet inte om samma sak gäller för Cape Canaveral men om så så har dom redan räknat med den kostnaden och det finns ingenting som hindrar dom från att köra på.

Återstår då om det finns externa kunder och försäkringsbolag som vill flyga med en Falcon 9 för tionde gången? Ja, men det är nog helt marknadsstyrt. Om kunden och försäkringsbolaget tycker det är för osäkert nu till en början så kommer premierna att gå upp för dom uppskjutningarna och kunden i sin tur kommer kräva ett lägre pris.

Det är dock lite förtidigt att säga om hur marknaden reagerar på denna milstolpe. Men vad man har kunnat se tidigare det är att kunderna har varit positivt inställda till en så kallad flight proven raket. Det vill säga en raket som bevisligen en eller två gånger tidigare har flugit utan problem. Ge det några år till och jag skulle tro att tio uppskjutningar är det nya normala.

Jag hoppas inte dom går över 10 uppskjutningar. Ett haveri är ju alltid svårt att hantera och det gäller också prestige.
Citera
2021-05-09, 21:25
Medlem
"Nytt" som jag inhämtat är att Elon Musk nu säger att SN 15 kan sändas upp på igen i nästa månad. Beträffande landningsbenen framgår att problemen med dessa inte var någon överraskning, man arbetar på att förbättra dessa.

SN 16 kommer snart att rullas ut och den beräknas kunna sändas upp om 14 dagar.

SN 17 blir utrustad med mer tiles, kanske även på flapsen.

Men fortfarande kan jag inte tro att SN20 skulle vara redo för en orbital flight redan i juli månad.
Citera
2021-05-09, 22:45
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det vore intressant se hur många kunder dom kan får för starlink. Dom har en halv miljon förhandsbeställningar, varje abonnemang kostar ca 100Dollar i månaden plus antenn 500USD. Fullt utbyggs ska systemet ha 40000 satelliter.

SpaceX har ansökt och fått tillstånd för att skjuta upp och ha en aktivt flotta om upp till 42.000 satelliter vill jag minnas. Men jag ser den siffran mer som PR, trots allt fick dom en massa gratis rubriker då. Det här kan jämföras med OneWeb som vill ha 48,000 satelliter men som jag tror kommer fastna på 648 stycken som är deras fas1.

Vad man i stället kanske bör räkna på är det minsta antal som båda företagen måste skjuta upp för att få behålla sändningstillstånden. Jag är lite osäker på reglerna här men SpaceX har ansökt om och fått tillstånd för 4,425 satelliter år 2016 och ytterligare 7,518 satelliter år 2018, dom har sedan sex år på sig att skjuta upp minst hälften. Så till nästa år måste SpaceX ha 2212 satelliter i omloppsbana och till år 2024 minst eller ett extra antal om 3759 satelliter. (5,971 som minst om man tolkar regeln som värst)

Det känns inte så omöjligt med tanke på att dom redan i dagsläget har 1494 i omloppsbana enligt följande länk https://planet4589.org/space/stats/star/starstats.html

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns en kritisk gräns för när dom inte får nya kunder längre, denna gräns går vid konkurrens från fiber, 5G och andra system där abonnemangen är billiga och hur stor datamängd systemet kan hantera samt om dom blir tvungna att ha många länkstationer på marken. I Sverige skull jag gissa dom skulle kunna få 10000 kunder då det finns få platser som inte nås av kommande 5G och de flesta har billig fiber.

Dom måste skjuta upp 30 satelliter om dan för att ha systemet i drift. Dom ekonomisk kalkylerna är höljt i dunkel.

1/2 miljon kunder genererar inkomster på drygt 1/2miljard USD per år, det täcker inte ens in investeringskostnaden för de första 10 satelliterna. Dom första miljonen kunderna är dessutom prisokänsliga och vill testa nya saker. Dom måste troligen 100dubbla det bara för att täcka investeringskostnaderna . Till det kommer driftskostnaderna och en okänd faktor att konkurrensen hårdnar på internetuppkopplingsmarknaden.

I USA så är dom största konkurrenterna till Starlink, Viasat och Hughsnet, båda erbjuder internet via geostationära satelliter, vad jag kan se handlar det om 0,6 miljoner kunder för Viasat och 1.3 miljoner för HughesNet. Det borde handla om lågt hängande frukt som SpaceX kan plocka.

Men även som du säger 5G, där kommer det krävas väldigt många extra basstationer i framtiden, basstationer som måste anslutas till nätverk för att fungera. Det är inte omöjligt att Starlink går in på ett hörn som leverantör till dessa kommande basstationer.

Så om man utgår från det minsta lilla antal satelliter som måste skjutas upp (5,971 beroende på hur man räknar) så tycker jag det ser mer fördelaktigt ut. Särskilt när dom får ordning på Starship och kan börja skjuta upp 200-300 satelliter i stöten. Vid det laget borde dom även vara framme vid generation 3 av Starlink (Troligen med laserlänk) och kostnaden per satellit bör ha kapats.
Citera
2021-05-09, 23:01
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men fortfarande kan jag inte tro att SN20 skulle vara redo för en orbital flight redan i juli månad.

Det finns ett konto som jag följer på twitter där personen bakom håller reda på vad SpaceX har byggt i raketväg nere i Boca chica. Går man efter hans dokumentation så verkar dom kluriga bitarna på SN20 vara klara.

https://twitter.com/_brendan_lewis/s...213568/photo/1

Men för att komma upp i omloppsbana så behövs det även något ställe att starta från och en booster. Dom bitarna tror jag kan bli tuffare att få klara till slutet av Juli månad.
Citera
2021-05-10, 00:11
Medlem
Citat:
Det finns ett konto som jag följer på twitter där personen bakom håller reda på vad SpaceX har byggt i raketväg nere i Boca chica. Går man efter hans dokumentation så verkar dom kluriga bitarna på SN20 vara klara.

https://twitter.com/_brendan_lewis/s...213568/photo/1

Men för att komma upp i omloppsbana så behövs det även något ställe att starta från och en booster. Dom bitarna tror jag kan bli tuffare att få klara till slutet av Juli månad.

Bra tack för infon. BFR även kallad super heavy är ju inte klar. Jag tror att vi kan ha orbital flight i oktober men det är bara en gissning. Fruktansvärt tung pjäs, Elon var nog för optimistisk.

Det verkar som om man vill göra detta vid Boca Chica Starbase men man måste ha tillstånd och ja jag förstår inte hur alla detaljer skall lösas. Men jag följer det så gott jag kan och hoppas.
Citera
2021-05-10, 08:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Bra tack för infon. BFR även kallad super heavy är ju inte klar. Jag tror att vi kan ha orbital flight i oktober men det är bara en gissning. Fruktansvärt tung pjäs, Elon var nog för optimistisk.

Det verkar som om man vill göra detta vid Boca Chica Starbase men man måste ha tillstånd och ja jag förstår inte hur alla detaljer skall lösas. Men jag följer det så gott jag kan och hoppas.

Elon Musk är en känd tidsoptimist. Fast det brukar bli klart tillslut...
Citera
2021-05-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Elon Musk är en känd tidsoptimist. Fast det brukar bli klart tillslut...

Helt klart är han det men han brukar också lyckas.

Idag är nyheterna väldigt oklara huruvida SN15 skall återanvändas eller ej. Enligt ryktena arbetar man hårt på SN17 och SN20 att få på värmeskyddande material.
Citera
2021-05-11, 17:15
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Efter några dagar med vila är det åter till arbete

https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...27958207410176
Citat:
Starship SN15 is waiting for a lift onto the launch stand.
Citera
2021-05-11, 18:10
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Efter några dagar med vila är det åter till arbete

https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...27958207410176
Kul att det händer lite nu! Har börjat tröttna lite på de "vanliga" uppskjutningarna med Falcon 9, men hoppas på ännu en lyckad landning
Citera
2021-05-11, 21:13
Medlem
SN15 har nu lyfts upp på pad B. Jag antar att man monterat dit nya landningsben. Jag har ännu inga uppgifter om när SN16 kommer att rullas ut.

Tidigare har jag kanske missuppfattat när första orbital flight-försöket skall göras. Elon själv räknar inte med att dom första försöken lyckas.

Målsättningen är fortfarande orbital flight under detta året.

Men jag är glad för att man inte skrotar SN15. Varje ny test är värd mycket.
Citera
2021-05-11, 21:26
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
SN15 har nu lyfts upp på pad B. Jag antar att man monterat dit nya landningsben. Jag har ännu inga uppgifter om när SN16 kommer att rullas ut.

Har de redan gjort lyftet? Sista jag såg var att SN15 var kopplad till kranen, men inte på pad'en ännu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in