Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Det vore intressant se hur många kunder dom kan får för starlink. Dom har en halv miljon förhandsbeställningar, varje abonnemang kostar ca 100Dollar i månaden plus antenn 500USD. Fullt utbyggs ska systemet ha 40000 satelliter.
SpaceX har ansökt och fått tillstånd för att skjuta upp och ha en aktivt flotta om upp till 42.000 satelliter vill jag minnas. Men jag ser den siffran mer som PR, trots allt fick dom en massa gratis rubriker då. Det här kan jämföras med OneWeb som vill ha 48,000 satelliter men som jag tror kommer fastna på 648 stycken som är deras fas1.
Vad man i stället kanske bör räkna på är det minsta antal som båda företagen måste skjuta upp för att få behålla sändningstillstånden. Jag är lite osäker på reglerna här men SpaceX har ansökt om och fått tillstånd för 4,425 satelliter år 2016 och ytterligare 7,518 satelliter år 2018, dom har sedan sex år på sig att skjuta upp minst hälften. Så till nästa år måste SpaceX ha 2212 satelliter i omloppsbana och till år 2024 minst eller ett extra antal om 3759 satelliter. (5,971 som minst om man tolkar regeln som värst)
Det känns inte så omöjligt med tanke på att dom redan i dagsläget har 1494 i omloppsbana enligt följande länk
https://planet4589.org/space/stats/star/starstats.html
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Det finns en kritisk gräns för när dom inte får nya kunder längre, denna gräns går vid konkurrens från fiber, 5G och andra system där abonnemangen är billiga och hur stor datamängd systemet kan hantera samt om dom blir tvungna att ha många länkstationer på marken. I Sverige skull jag gissa dom skulle kunna få 10000 kunder då det finns få platser som inte nås av kommande 5G och de flesta har billig fiber.
Dom måste skjuta upp 30 satelliter om dan för att ha systemet i drift. Dom ekonomisk kalkylerna är höljt i dunkel.
1/2 miljon kunder genererar inkomster på drygt 1/2miljard USD per år, det täcker inte ens in investeringskostnaden för de första 10 satelliterna. Dom första miljonen kunderna är dessutom prisokänsliga och vill testa nya saker. Dom måste troligen 100dubbla det bara för att täcka investeringskostnaderna . Till det kommer driftskostnaderna och en okänd faktor att konkurrensen hårdnar på internetuppkopplingsmarknaden.
I USA så är dom största konkurrenterna till Starlink, Viasat och Hughsnet, båda erbjuder internet via geostationära satelliter, vad jag kan se handlar det om 0,6 miljoner kunder för Viasat och 1.3 miljoner för HughesNet. Det borde handla om lågt hängande frukt som SpaceX kan plocka.
Men även som du säger 5G, där kommer det krävas väldigt många extra basstationer i framtiden, basstationer som måste anslutas till nätverk för att fungera. Det är inte omöjligt att Starlink går in på ett hörn som leverantör till dessa kommande basstationer.
Så om man utgår från det minsta lilla antal satelliter som måste skjutas upp (5,971 beroende på hur man räknar) så tycker jag det ser mer fördelaktigt ut. Särskilt när dom får ordning på Starship och kan börja skjuta upp 200-300 satelliter i stöten. Vid det laget borde dom även vara framme vid generation 3 av Starlink (Troligen med laserlänk) och kostnaden per satellit bör ha kapats.