Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det r "deras egna" satelliter som i s fall frolyckas, s det r ju ingen extern kund som drabbas.

OK jag frstr dom r sjlva beredda att ta denna smll. Lite feltnk frn mina sida.
Citera
2021-05-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag skulle tro att SpaceX r egenfrskrad nr det kommer till Starlink, det och s r det vldigt lga kostnader det handlar om, jag har sett siffror om att varje satellit bara kostar 400K$ Sjlva uppskjutningen i sig r till egenkostnad d dom redan har fast anstlld personal, beroende p vem man lyssnar p s skulle jag tro att det kostar inte mer n 25 miljoner dollar fr varje Starlinkuppskjutning.

Vad gller Falcon 9 frn Cape Canaveral s var dom tidigt ute med automatiskt flight termination system. Med det slipper dom extrakostnaderna fr militrpersonal som ska hlla koll p om raketen avviker. I Boca Chica s var dom tvungna att deponera en strre summa pengar innan dom fick flyga med Starship, pengar tnkta att tcka kostnader om det gr t helsike, jag vet inte om samma sak gller fr Cape Canaveral men om s s har dom redan rknat med den kostnaden och det finns ingenting som hindrar dom frn att kra p.

terstr d om det finns externa kunder och frskringsbolag som vill flyga med en Falcon 9 fr tionde gngen? Ja, men det r nog helt marknadsstyrt. Om kunden och frskringsbolaget tycker det r fr oskert nu till en brjan s kommer premierna att g upp fr dom uppskjutningarna och kunden i sin tur kommer krva ett lgre pris.

Det r dock lite frtidigt att sga om hur marknaden reagerar p denna milstolpe. Men vad man har kunnat se tidigare det r att kunderna har varit positivt instllda till en s kallad flight proven raket. Det vill sga en raket som bevisligen en eller tv gnger tidigare har flugit utan problem. Ge det ngra r till och jag skulle tro att tio uppskjutningar r det nya normala.

Jag hoppas inte dom gr ver 10 uppskjutningar. Ett haveri r ju alltid svrt att hantera och det gller ocks prestige.
Citera
2021-05-09, 21:25
Medlem
"Nytt" som jag inhmtat r att Elon Musk nu sger att SN 15 kan sndas upp p igen i nsta mnad. Betrffande landningsbenen framgr att problemen med dessa inte var ngon verraskning, man arbetar p att frbttra dessa.

SN 16 kommer snart att rullas ut och den berknas kunna sndas upp om 14 dagar.

SN 17 blir utrustad med mer tiles, kanske ven p flapsen.

Men fortfarande kan jag inte tro att SN20 skulle vara redo fr en orbital flight redan i juli mnad.
Citera
2021-05-09, 22:45
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det vore intressant se hur mnga kunder dom kan fr fr starlink. Dom har en halv miljon frhandsbestllningar, varje abonnemang kostar ca 100Dollar i mnaden plus antenn 500USD. Fullt utbyggs ska systemet ha 40000 satelliter.

SpaceX har anskt och ftt tillstnd fr att skjuta upp och ha en aktivt flotta om upp till 42.000 satelliter vill jag minnas. Men jag ser den siffran mer som PR, trots allt fick dom en massa gratis rubriker d. Det hr kan jmfras med OneWeb som vill ha 48,000 satelliter men som jag tror kommer fastna p 648 stycken som r deras fas1.

Vad man i stllet kanske br rkna p r det minsta antal som bda fretagen mste skjuta upp fr att f behlla sndningstillstnden. Jag r lite osker p reglerna hr men SpaceX har anskt om och ftt tillstnd fr 4,425 satelliter r 2016 och ytterligare 7,518 satelliter r 2018, dom har sedan sex r p sig att skjuta upp minst hlften. S till nsta r mste SpaceX ha 2212 satelliter i omloppsbana och till r 2024 minst eller ett extra antal om 3759 satelliter. (5,971 som minst om man tolkar regeln som vrst)

Det knns inte s omjligt med tanke p att dom redan i dagslget har 1494 i omloppsbana enligt fljande lnk https://planet4589.org/space/stats/star/starstats.html

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns en kritisk grns fr nr dom inte fr nya kunder lngre, denna grns gr vid konkurrens frn fiber, 5G och andra system dr abonnemangen r billiga och hur stor datamngd systemet kan hantera samt om dom blir tvungna att ha mnga lnkstationer p marken. I Sverige skull jag gissa dom skulle kunna f 10000 kunder d det finns f platser som inte ns av kommande 5G och de flesta har billig fiber.

Dom mste skjuta upp 30 satelliter om dan fr att ha systemet i drift. Dom ekonomisk kalkylerna r hljt i dunkel.

1/2 miljon kunder genererar inkomster p drygt 1/2miljard USD per r, det tcker inte ens in investeringskostnaden fr de frsta 10 satelliterna. Dom frsta miljonen kunderna r dessutom prisoknsliga och vill testa nya saker. Dom mste troligen 100dubbla det bara fr att tcka investeringskostnaderna . Till det kommer driftskostnaderna och en oknd faktor att konkurrensen hrdnar p internetuppkopplingsmarknaden.

I USA s r dom strsta konkurrenterna till Starlink, Viasat och Hughsnet, bda erbjuder internet via geostationra satelliter, vad jag kan se handlar det om 0,6 miljoner kunder fr Viasat och 1.3 miljoner fr HughesNet. Det borde handla om lgt hngande frukt som SpaceX kan plocka.

Men ven som du sger 5G, dr kommer det krvas vldigt mnga extra basstationer i framtiden, basstationer som mste anslutas till ntverk fr att fungera. Det r inte omjligt att Starlink gr in p ett hrn som leverantr till dessa kommande basstationer.

S om man utgr frn det minsta lilla antal satelliter som mste skjutas upp (5,971 beroende p hur man rknar) s tycker jag det ser mer frdelaktigt ut. Srskilt nr dom fr ordning p Starship och kan brja skjuta upp 200-300 satelliter i stten. Vid det laget borde dom ven vara framme vid generation 3 av Starlink (Troligen med laserlnk) och kostnaden per satellit br ha kapats.
Citera
2021-05-09, 23:01
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men fortfarande kan jag inte tro att SN20 skulle vara redo fr en orbital flight redan i juli mnad.

Det finns ett konto som jag fljer p twitter dr personen bakom hller reda p vad SpaceX har byggt i raketvg nere i Boca chica. Gr man efter hans dokumentation s verkar dom kluriga bitarna p SN20 vara klara.

https://twitter.com/_brendan_lewis/s...213568/photo/1

Men fr att komma upp i omloppsbana s behvs det ven ngot stlle att starta frn och en booster. Dom bitarna tror jag kan bli tuffare att f klara till slutet av Juli mnad.
Citera
2021-05-10, 00:11
Medlem
Citat:
Det finns ett konto som jag fljer p twitter dr personen bakom hller reda p vad SpaceX har byggt i raketvg nere i Boca chica. Gr man efter hans dokumentation s verkar dom kluriga bitarna p SN20 vara klara.

https://twitter.com/_brendan_lewis/s...213568/photo/1

Men fr att komma upp i omloppsbana s behvs det ven ngot stlle att starta frn och en booster. Dom bitarna tror jag kan bli tuffare att f klara till slutet av Juli mnad.

Bra tack fr infon. BFR ven kallad super heavy r ju inte klar. Jag tror att vi kan ha orbital flight i oktober men det r bara en gissning. Fruktansvrt tung pjs, Elon var nog fr optimistisk.

Det verkar som om man vill gra detta vid Boca Chica Starbase men man mste ha tillstnd och ja jag frstr inte hur alla detaljer skall lsas. Men jag fljer det s gott jag kan och hoppas.
Citera
2021-05-10, 08:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Bra tack fr infon. BFR ven kallad super heavy r ju inte klar. Jag tror att vi kan ha orbital flight i oktober men det r bara en gissning. Fruktansvrt tung pjs, Elon var nog fr optimistisk.

Det verkar som om man vill gra detta vid Boca Chica Starbase men man mste ha tillstnd och ja jag frstr inte hur alla detaljer skall lsas. Men jag fljer det s gott jag kan och hoppas.

Elon Musk r en knd tidsoptimist. Fast det brukar bli klart tillslut...
Citera
2021-05-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Elon Musk r en knd tidsoptimist. Fast det brukar bli klart tillslut...

Helt klart r han det men han brukar ocks lyckas.

Idag r nyheterna vldigt oklara huruvida SN15 skall teranvndas eller ej. Enligt ryktena arbetar man hrt p SN17 och SN20 att f p vrmeskyddande material.
Citera
2021-05-11, 17:15
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Efter ngra dagar med vila r det ter till arbete

https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...27958207410176
Citat:
Starship SN15 is waiting for a lift onto the launch stand.
Citera
2021-05-11, 18:10
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Efter ngra dagar med vila r det ter till arbete

https://twitter.com/BocaChicaGal/sta...27958207410176
Kul att det hnder lite nu! Har brjat trttna lite p de "vanliga" uppskjutningarna med Falcon 9, men hoppas p nnu en lyckad landning
Citera
2021-05-11, 21:13
Medlem
SN15 har nu lyfts upp p pad B. Jag antar att man monterat dit nya landningsben. Jag har nnu inga uppgifter om nr SN16 kommer att rullas ut.

Tidigare har jag kanske missuppfattat nr frsta orbital flight-frsket skall gras. Elon sjlv rknar inte med att dom frsta frsken lyckas.

Mlsttningen r fortfarande orbital flight under detta ret.

Men jag r glad fr att man inte skrotar SN15. Varje ny test r vrd mycket.
Citera
2021-05-11, 21:26
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
SN15 har nu lyfts upp p pad B. Jag antar att man monterat dit nya landningsben. Jag har nnu inga uppgifter om nr SN16 kommer att rullas ut.

Har de redan gjort lyftet? Sista jag sg var att SN15 var kopplad till kranen, men inte p pad'en nnu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in