Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Det vore intressant se hur mnga kunder dom kan fr fr starlink. Dom har en halv miljon frhandsbestllningar, varje abonnemang kostar ca 100Dollar i mnaden plus antenn 500USD. Fullt utbyggs ska systemet ha 40000 satelliter.
SpaceX har anskt och ftt tillstnd fr att skjuta upp och ha en aktivt flotta om upp till 42.000 satelliter vill jag minnas. Men jag ser den siffran mer som PR, trots allt fick dom en massa gratis rubriker d. Det hr kan jmfras med OneWeb som vill ha 48,000 satelliter men som jag tror kommer fastna p 648 stycken som r deras fas1.
Vad man i stllet kanske br rkna p r det minsta antal som bda fretagen mste skjuta upp fr att f behlla sndningstillstnden. Jag r lite osker p reglerna hr men SpaceX har anskt om och ftt tillstnd fr 4,425 satelliter r 2016 och ytterligare 7,518 satelliter r 2018, dom har sedan sex r p sig att skjuta upp minst hlften. S till nsta r mste SpaceX ha 2212 satelliter i omloppsbana och till r 2024 minst eller ett extra antal om 3759 satelliter. (5,971 som minst om man tolkar regeln som vrst)
Det knns inte s omjligt med tanke p att dom redan i dagslget har 1494 i omloppsbana enligt fljande lnk
https://planet4589.org/space/stats/star/starstats.html
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Det finns en kritisk grns fr nr dom inte fr nya kunder lngre, denna grns gr vid konkurrens frn fiber, 5G och andra system dr abonnemangen r billiga och hur stor datamngd systemet kan hantera samt om dom blir tvungna att ha mnga lnkstationer p marken. I Sverige skull jag gissa dom skulle kunna f 10000 kunder d det finns f platser som inte ns av kommande 5G och de flesta har billig fiber.
Dom mste skjuta upp 30 satelliter om dan fr att ha systemet i drift. Dom ekonomisk kalkylerna r hljt i dunkel.
1/2 miljon kunder genererar inkomster p drygt 1/2miljard USD per r, det tcker inte ens in investeringskostnaden fr de frsta 10 satelliterna. Dom frsta miljonen kunderna r dessutom prisoknsliga och vill testa nya saker. Dom mste troligen 100dubbla det bara fr att tcka investeringskostnaderna . Till det kommer driftskostnaderna och en oknd faktor att konkurrensen hrdnar p internetuppkopplingsmarknaden.
I USA s r dom strsta konkurrenterna till Starlink, Viasat och Hughsnet, bda erbjuder internet via geostationra satelliter, vad jag kan se handlar det om 0,6 miljoner kunder fr Viasat och 1.3 miljoner fr HughesNet. Det borde handla om lgt hngande frukt som SpaceX kan plocka.
Men ven som du sger 5G, dr kommer det krvas vldigt mnga extra basstationer i framtiden, basstationer som mste anslutas till ntverk fr att fungera. Det r inte omjligt att Starlink gr in p ett hrn som leverantr till dessa kommande basstationer.
S om man utgr frn det minsta lilla antal satelliter som mste skjutas upp (5,971 beroende p hur man rknar) s tycker jag det ser mer frdelaktigt ut. Srskilt nr dom fr ordning p Starship och kan brja skjuta upp 200-300 satelliter i stten. Vid det laget borde dom ven vara framme vid generation 3 av Starlink (Troligen med laserlnk) och kostnaden per satellit br ha kapats.