Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-01-04, 17:08
Medlem
kurrecs avatar
Efter tsunamin har ju UD ftt en hel del kritik fr att situationen inte lstes p bsta stt, rutinerna var kass osv.
Freivalds som r ansvarig fr UD br avg, hon deltar inte p minnesceremonin fr att de anhriga skulle ogillat det.
Inga nyheter, och jag tycker absolut att Freivalds ska avg, (skulle faktiskt grna se henne piskas offentligt).

MEN, det r ingen som talat om Anna Lindh, som faktiskt sktte UD innan Freivalds tog ver.
Jag har svrt att tro att UDs dliga rutiner gllande katastrofhanteringen infrdes omedelbart nr Freivalds tilltrdde.

Vad sger ni?
Citera
2006-01-04, 17:10
Medlem
johanbtks avatar
Det r kanske lite svrt att stlla Anna Lindh till svars fr UD:s rutiner?
Citera
2006-01-04, 17:28
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Efter tsunamin har ju UD ftt en hel del kritik fr att situationen inte lstes p bsta stt, rutinerna var kass osv.
Freivalds som r ansvarig fr UD br avg, hon deltar inte p minnesceremonin fr att de anhriga skulle ogillat det.
Inga nyheter, och jag tycker absolut att Freivalds ska avg, (skulle faktiskt grna se henne piskas offentligt).

MEN, det r ingen som talat om Anna Lindh, som faktiskt sktte UD innan Freivalds tog ver.
Jag har svrt att tro att UDs dliga rutiner gllande katastrofhanteringen infrdes omedelbart nr Freivalds tilltrdde.

Vad sger ni?
Egentligen talas det fr mycket om rutiner. Man br istllet frga sig vilken utveckling under flodkatastrofen, som kunde frvntats om UD styrts av Anna Lindh. Mycket viktig r naturligtvis den ledarstil som ligger bakom styrningen. I ett slrpt lge fr det naturligtvis aldrig finnas tveksamhet om chefen fr stras. Freivalds stil har ju kritiserats i alla tongngar av den egna personalen. Hon lr ha svrt att f sitta kvar, vad Persson n sger i frgan.
Citera
2006-01-04, 17:40
Medlem
kurrecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

Det handlar ju inte om att stlla henne till svars fr ngot, men man kan ju diskutera orsaker till varfr det blev som det blev, och i den diskussionen har jag inte hrt Anna Lindh nmnas.
Citera
2006-01-04, 17:53
Medlem
inte ens sssarna r s gemena att dom skyller p en som r dd,,

dom festa i alla fall mona och grisen r ja lite osker p
Citera
2006-01-04, 17:59
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Det handlar ju inte om att stlla henne till svars fr ngot, men man kan ju diskutera orsaker till varfr det blev som det blev, och i den diskussionen har jag inte hrt Anna Lindh nmnas.

Jag skulle tro att det gller ett lngt led med tidigare ministrar som inte har tnkt tanken och drmed inte har utarbetat en plan. Det gller inte bara i Sverige utan resten av vrlden ocks frmodligen. Sen att de styrande inte tog egna initiativ utan genast brjade kolla regelboken och sedan tog det lugnt d inget om sdana hr situationer stod dr en annan sak! Nu rkade det hnda nr Laila satt p posten och sjlvklart ska hon klandras fr sin klantighet, men man kan inte brja leta bakt fr det lr inte finnas ngon som ngonsin tidigare har tagit fram en lmplig plan fr denna situation. D hade vi ftt reda p vem som skrotat den. Hng de ansvariga, lt de nya ta lrdom och g sedan vidare!
Citera
2006-01-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Jag skulle tro att det gller ett lngt led med tidigare ministrar som inte har tnkt tanken och drmed inte har utarbetat en plan. Det gller inte bara i Sverige utan resten av vrlden ocks frmodligen. Sen att de styrande inte tog egna initiativ utan genast brjade kolla regelboken och sedan tog det lugnt d inget om sdana hr situationer stod dr en annan sak! Nu rkade det hnda nr Laila satt p posten och sjlvklart ska hon klandras fr sin klantighet, men man kan inte brja leta bakt fr det lr inte finnas ngon som ngonsin tidigare har tagit fram en lmplig plan fr denna situation. D hade vi ftt reda p vem som skrotat den. Hng de ansvariga, lt de nya ta lrdom och g sedan vidare!

Hur orkar ni mala p denna hndelse? Till och med de drabbade har trttnat utom de som vill anvnda det politiskt
Hade en Reinfelt regering klarat det bttre? Om inte vad r d problemet?
Angrip grna sossarna fr det myckna som inte r bra men ltsas inte att Freivald har s stor betydelse. Maud olofsson hade gjort samma sak
Citera
2006-01-04, 18:19
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Freivalds stil har ju kritiserats i alla tongngar av den egna personalen. Hon lr ha svrt att f sitta kvar, vad Persson n sger i frgan.
Hmm. Politik r ett klurigt maktspel. Hon kan ha befst sin lngsiktiga position som minister under Person genom detta misslyckande. Nu r hon ju s frsvagad i opinionen (och bland statstjnstemn?) att hon verkligen inte utgr ngon rival som kan hota utmana Perssons stllning. Allts har Persson strre anledning att hlla henne kvar som minsiter n tidigare.

Han vill ju inte riskera att ngon kompetent person blir utrikesminister. D skulle ju denne kunna bli framgngsrik, populr och drmed mjligen kunna utmana Persson som statsminsiter och partiledare en dag d Persson sjlv skulle hamna i hrt blsvder. Hemska tanke! N, fram fr de impopulra idioterna!
Citera
2006-01-05, 20:20
Medlem
Bunnys avatar
Inte det debatten handlar om

Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

N, hon kan givetvis inte stllas till svars, men det som kritiseras i den allmnna debatten r att de grningar hon fretog sig nr hon levde, bland annat utvisningen av tv egyptsier och icke-uppbyggnaden av krishanterande rutiner inom UD, inte fr fras p tal, ty Anna Lindh r ett socialdemokratiskt helgon hjd ver varje tvivel och misstanke.
Hennes tid som utrikesminister fr inte kritiseras och hennes eventuella ansvar fr klandervrt agerande av lgre chefer och tjnstemn inom UD tystas effektivt ner av den socialdemokratiska makteliten. Det r det debatten handlar om, inte om at hon personligen ska stllas till svars.
Citera
2006-01-06, 07:53
Medlem
Gammal Hrdrockares avatar
J
Citera
2006-01-06, 07:57
Medlem
Gammal Hrdrockares avatar
Jag minns Anna Lindh innan hon blev mrdad. Alla hatade henne och hon var typexemplet p en politisk broiler som aldrig ngonsin hade haft ett riktigt jobb. Sedan s blev hon helt pltsligt ett helgon (!)
Sjlv s hatade jag henne och inte fan tycker jag att hennes brott blev mindre efter att hon blev mrdad.
Dremot r det naturligtvis fr jvligt att hon skulle rka ut fr det som hon gjorde.
Citera
2006-01-06, 09:17
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag minns Anna Lindh innan hon blev mrdad. Alla hatade henne och hon var typexemplet p en politisk broiler som aldrig ngonsin hade haft ett riktigt jobb. Sedan s blev hon helt pltsligt ett helgon (!)
Sjlv s hatade jag henne och inte fan tycker jag att hennes brott blev mindre efter att hon blev mrdad.
Dremot r det naturligtvis fr jvligt att hon skulle rka ut fr det som hon gjorde.
Korrekt, hon var en typisk representant fr sosseklaneriet, dvs fostrad och inkletad i nomenklaturan, aldrig ett riktigt jobb, gift med en annan sossepamp osv.

D hatar du i princip alla ledande sossar, GH? Eftersom i stort sett alla i regeringen (och mnga andraplanspampar drtill) har en icke-arbetande bakgrund, ven den Fete, som bekant. Och nd har du nyligen deklarerat att du tnker rsta p dom???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in