Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 21:33
Medlem
blink21s avatar
Vad fr typ av virke/plankor br jag kpa fr att anvnda till att bygga ett plank, ngot speciellt jag ska br tnka p?
Citera
2017-07-01, 21:43
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Vad fr typ av virke/plankor br jag kpa fr att anvnda till att bygga ett plank, ngot speciellt jag ska br tnka p?

Vad menar du med plank? Kan du lnka till bild p ngot liknande som du tnkt? Plankvgg, som ett hgt ttt staket? Om ja blir fljdfrgorna:

1) Ska det mlas
2) Hur tnker du fsta i mark? Stolpar ner i backen eller plintar?
Citera
2017-07-01, 22:03
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vad menar du med plank? Kan du lnka till bild p ngot liknande som du tnkt? Plankvgg, som ett hgt ttt staket? Om ja blir fljdfrgorna:

1) Ska det mlas
2) Hur tnker du fsta i mark? Stolpar ner i backen eller plintar?
r en befintlig plankvgg som sitter p plintar dr enbart plankorna behver bytas och de kommer ven mlas.
Citera
2017-07-01, 22:04
Medlem
borrizs avatar
Citat:
...ngot speciellt jag ska br tnka p?
r det nu inget staket utan ett plank du planerar, s br du kolla upp om det kommer att krvas bygglov.

http://www.boverket.se/sv/byggande/b...rar-och-plank/
Citera
2017-07-01, 22:06
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
r en plankvgg dr plankorna behver bytas d de brjar bli dliga och plankorna ska mlas.

Utan bild eller skiss r det inte helt klart, men det lter som rplanat virke du r ute efter. Tjocklek r oftast 22mm, bredd 45, 70, 95, 120, 145, 170 och 195. Ska du ta de bredare bredderna rekommenderar jag att g upp p 28mm tjocklek, annars har du fina hngrnnor i tr vad det lider nr virket sklar sig. Vljer du annat virke se till att du fr en sgad yta vilket r det du vill ha fr att f fste p utomhusfrgen. Ska det mlas i r r det obehandlat som gller. Impregnerat r fr bltt och mste frst torka ordentligt innan du kan mla det med bra resultat.
Citera
2017-07-01, 22:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Eftersom du frgar specifikt om plankor och inte om stomme/stolpar till planket s r det helt upp till dig vilket utseende du vill ha p planket. Det kan ingen annan svara p.
Citera
2017-07-01, 22:14
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Utan bild eller skiss r det inte helt klart, men det lter som rplanat virke du r ute efter. Tjocklek r oftast 22mm, bredd 45, 70, 95, 120, 145, 170 och 195. Ska du ta de bredare bredderna rekommenderar jag att g upp p 28mm tjocklek, annars har du fina hngrnnor i tr vad det lider nr virket sklar sig. Vljer du annat virke se till att du fr en sgad yta vilket r det du vill ha fr att f fste p utomhusfrgen. Ska det mlas i r r det obehandlat som gller. Impregnerat r fr bltt och mste frst torka ordentligt innan du kan mla det med bra resultat.
Stort tack fr hjlpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in