2017-07-02, 21:25
Medlem
Vad är bästa upplägg gällande lön/vinstuttag för ett företag där det bara finns en ägare, och denne inte jobbar inom företaget? Omsättningen runt 20 MKR och 16 anställda. Gör runt en halv miljon i vinst. Ägaren är pensionär.
Citera
2017-07-02, 21:42
Medlem
Vinst på 500tkr innan ägarens lön? Känns lågt. Antingen :

Ingen lön. Ta ut utdelning enligt förenklingsregeln. (Det skulle jag göra)

Låna in en massa pengar till företaget, ta ut tillräckligt hög lön för att nå upp till underlaget för lönebaserad utdelning. Håva in stor utdelning 1-2 år senare.
Citera
2017-07-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Vinst på 500tkr innan ägarens lön? Känns lågt. Antingen :

Ingen lön. Ta ut utdelning enligt förenklingsregeln. (Det skulle jag göra)

Låna in en massa pengar till företaget, ta ut tillräckligt hög lön för att nå upp till underlaget för lönebaserad utdelning. Håva in stor utdelning 1-2 år senare.

Nä efter ägarens lön (50K i månaden).

Vad är det för skatt enligt förenklingsregeln?
Citera
2017-07-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamHaest
Nä efter ägarens lön (50K i månaden).

Vad är det för skatt enligt förenklingsregeln?

Ägaren jobbar inte men tar lön?
Citera
2017-07-03, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Ägaren jobbar inte men tar lön?

Ja, typ. Eller han sköter kontakten med revisorn och tar hand om anställningar ibland, men det handlar utslaget på ett år om kanske tio timmar i månaden.

Är det dumt?
Senast redigerad av EnsamHaest 2017-07-03 kl. 08:25.
Citera
2017-07-03, 08:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ja, typ. Eller han sköter kontakten med revisorn och tar hand om anställningar ibland, men det handlar utslaget på ett år om kanske tio timmar i månaden.

Är det dumt?

Finns det 16 anställda finns det utrymme att ta utdelning enligt huvudregeln. Varför man vill skatta bort pengarna genom att ta 50 papp i månaden förstår jag inte riktigt. Jag skulle nog spontant tagit lön utan att betala statlig skatt (max 478 100 kr om året om han är över 65 år) och sedan tagit resten av pengarna som utdelning.
Citera
2017-07-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Finns det 16 anställda finns det utrymme att ta utdelning enligt huvudregeln. Varför man vill skatta bort pengarna genom att ta 50 papp i månaden förstår jag inte riktigt. Jag skulle nog spontant tagit lön utan att betala statlig skatt (max 478 100 kr om året om han är över 65 år) och sedan tagit resten av pengarna som utdelning.

För att kunna utnyttja huvudregelns löneunderlag krävs en minimilön på närmare 390000+5% av den totala lönesumman. Med 16 anställda kan lönesumman ligga någonstans kring 4 miljoner, 5% blir 200000, vilket gör att man behöver ta ungefär 590000 i bruttolön för att få löneunderlag.
Citera
2017-07-03, 23:13
Medlem
Citat:

Är det dumt?

Allt är relativt...
Det är omöjligt att planera ett upplägg utan detaljer, för många variablar och om och men
Citera
2017-07-04, 00:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
För att kunna utnyttja huvudregelns löneunderlag krävs en minimilön på närmare 390000+5% av den totala lönesumman. Med 16 anställda kan lönesumman ligga någonstans kring 4 miljoner, 5% blir 200000, vilket gör att man behöver ta ungefär 590000 i bruttolön för att få löneunderlag.

Ja, tankevurpa. Du har förstås rätt. 9,6 IBB räcker väl i och för sig om det nu i detta fallet blir mindre än 6 IBB + 5 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in