2017-07-11, 15:53
Medlem
kraftfoders avatar
Jag kan inte minnas att jag har sett någon svensk pensionär tigga ute på stan. Däremot har jag sett massor som letar burkar i papperskorgar. Ofta gamla tanter.
Citera
2017-07-11, 15:53
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Inte allt, men en del.
Tror du att skatteskistan är oändlig?
Och vad finns det för syfte med att blunda för verkligheten?
Jag har aldrig sagt något om att blunda. Då skulle jag väl aldrig kunna påstå något om slöseri, eller hur.
Citera
2017-07-11, 15:58
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Varför har Sverige flest pensionärer som lever under EUs fattigdomsgräns?
Existensminimum går inte att leva drägligt på, någon längre tid. Minsta lilla extrautgift, och du är back.
Tänderna ramlar ur, och du får bara hjälp till det mest akuta. Man ska klara sig på 5 tänder uppe och fem nere.

Existensminimum är inte lägre nu än förr. Riksnormen följer i princip prisutvecklingen och utöver normen kan ekonomiskt bistånd beviljas för vissa andra utgifter (skäliga kostnader). Till det hör utgifter för nödvändig tandvård, och att det är skälig levnadsnivå med 5 tänder per käke har du läst var?
Citera
2017-07-11, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Jag har aldrig sagt något om att blunda. Då skulle jag väl aldrig kunna påstå något om slöseri, eller hur.
Du har åtminstone inte tittat på de pensionärer som levt knapert hela livet och sedan får kass pension som de inte överlever på.
Citera
2017-07-11, 16:03
Medlem
note-its avatar
Citat:
Du har åtminstone inte tittat på de pensionärer som levt knapert hela livet och sedan får kass pension som de inte överlever på.
Dom har väl knappast varit pensionärer hela livet.
Nu får du väl ändå ge dig va.
Citera
2017-07-11, 16:04
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Existensminimum är inte lägre nu än förr. I lagen anges skälig levnadsnivå. Riksnormen höjs i princip med prisutvecklingen och utöver normen kan ekonomiskt bistånd beviljas för vissa andra utgifter (skäliga kostnader). Till det hör utgifter för nödvändig tandvård, och att det är skälig levnadsnivå med 5 tänder per käke?

Citat:
De som får försörjningsstöd är betydligt fattigare i dag än för 30 år sedan. Dessutom har det blivit svårare att beviljas det. Att koppla ekonomiskt bistånd till inkomstutvecklingen i stället för prisutvecklingen kan vara en lösning som inte behöver kosta så mycket, menar Åke Bergmark, professor i socialt arbete
http://flamman.se/a/forsorjningsstodet-har-urholkats

5 tänder per käke, var vad min tandläkare sa att man ska klara sig på. Jag är inte där än (ta i trä) men jag trodde att hon skämtade.
Citera
2017-07-11, 16:06
Citat:
Dom har väl knappast varit pensionärer hela livet.
Nu får du väl ändå ge dig va.

Nej, men menar du att det inte finns folk som arbetar med låginkomstyrken och därmed får dålig pension? Dessa har ofta inte heller möjlighet till privat pensionssparande.
Citera
2017-07-11, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kan inte minnas att jag har sett någon svensk pensionär tigga ute på stan. Däremot har jag sett massor som letar burkar i papperskorgar. Ofta gamla tanter.

Har en svensk gubbe här, som cyklar sina två rundor dagligen och vittjar papperskorgar.
En gång vid 06.00, och så kommer han igen vid 21-22-tiden.

En annan senil farbror går ofta och handlar utan plånbok. Blir förvirrad när personalen ber honom betala och går tomhänt och ledsen, hem igen.

Det ska inte vara så här i ett land som Sverige!
Vi borde ta hand om våra gamla och sjuka bättre.
Citera
2017-07-11, 16:16
Medlem
note-its avatar
Citat:
Nej, men menar du att det inte finns folk som arbetar med låginkomstyrken och därmed får dålig pension? Dessa har ofta inte heller möjlighet till privat pensionssparande.
Jag menar att, även dom vet att de ska gå i pension en dag.
Det kan inte komma som en överraskning.
Man måste inte göra av med hela lönen varje månad. Oavsett hur mycket eller lite man tjänar.
Citera
2017-07-11, 16:23
Citat:
Jag menar att, även dom vet att de ska gå i pension en dag.
Det kan inte komma som en överraskning.
Man måste inte göra av med hela lönen varje månad. Oavsett hur mycket eller lite man tjänar.

Jo, vissa måste faktiskt det. Och någon måste ju arbeta med dess låglöneyrken.
Du borde förstå att alla inte lever som du gör. Samt att de skyddsnät som tidigare var rätt starka i Sverige nu inte längre dämpar lika bra (ibland inte alls).

Jag förstår inte varför du inte vill se att även svenskar får det sämre i Sverige?
Det är väl bra om man noterar bristerna innan de blir allt för svåra?
Citera
2017-07-11, 17:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Varför har Sverige flest pensionärer som lever under EUs fattigdomsgräns?
Existensminimum går inte att leva drägligt på, någon längre tid. Minsta lilla extrautgift, och du är back.
Tänderna ramlar ur, och du får bara hjälp till det mest akuta. Man ska klara sig på 5 tänder uppe och fem nere.

Låter som vänsterpropaganda? https://www.bloomberg.com/news/artic...pot-on-bailout Grekland borde leda ligan ordentligt när det kommer till fattigdom och välfärd som är fucked up.
Citera
2017-07-11, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter som vänsterpropaganda? https://www.bloomberg.com/news/artic...pot-on-bailout Grekland borde leda ligan ordentligt när det kommer till fattigdom och välfärd som är fucked up.
Nä, bara sund och enkel SD-realism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in