2017-07-11, 15:15
Medlem
Denna vecka har jag redan sett tre stycken utanför olika affärer. Alla tre uppfattar jag vara i åldern pensionär. Man har ju läst om att antalet fattigpensionärer ökar.

Detta är en seriös iakttagelse och inget trollande.

Tillfälligheter eller är detta början på något nytt i Sverige?
Citera
2017-07-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Denna vecka har jag redan sett tre stycken utanför olika affärer. Alla tre uppfattar jag vara i åldern pensionär. Man har ju läst om att antalet fattigpensionärer ökar.

Detta är en seriös iakttagelse och inget trollande.

Tillfälligheter eller är detta början på något nytt i Sverige?

Inget jag tänkt på. Var har du sett dem mer exakt?
Citera
2017-07-11, 15:28
Medlem
note-its avatar
Kommer alltid finnas människor som har svårt att spara pengar.
Allt ska slösas bort utan en tanke på morgondagen.
Kyrkans dörrar är alltid öppna, som dom säger.
Citera
2017-07-11, 15:31
Medlem
RabiatModerats avatar
Svenskar som tigger/är hemlösa brukar vara missbrukare och/eller allvarligt psykiskt sjuka.

Att svenskar skulle börja tigga pga att de tvingasts efter pensioneringen tror jag inte på. De får försörjningsstöd om de hamnar under existensminimum och få "vanliga" svenskar skulle tigga för att få extra pengar.
Citera
2017-07-11, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Kommer alltid finnas människor som har svårt att spara pengar.
Allt ska slösas bort utan en tanke på morgondagen.
Kyrkans dörrar är alltid öppna, som dom säger.

Varför förutsätter du att alla har möjlighet att spara, eller att de har slösat?
Kyrkan kan inte föda alla, och har vissa villkor för dem de hjälper.

Ja, det kommer bli fler fattiga svenskar på gatorna framöver. Och det är INTE självvalt, såsom vissa påstår att uteliggare valt själv.

Pensionärer, sjuka och utslagna svenskar kommer bli en allt vanligare syn på våra gator, tyvärr.
Citera
2017-07-11, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Svenskar som tigger/är hemlösa brukar vara missbrukare och/eller allvarligt psykiskt sjuka.

Att svenskar skulle börja tigga pga att de tvingasts efter pensioneringen tror jag inte på. De får försörjningsstöd om de hamnar under existensminimum och få "vanliga" svenskar skulle tigga för att få extra pengar.

Du talar om det gamla Sverige, som inte längre finns.
Citera
2017-07-11, 15:39
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför förutsätter du att alla har möjlighet att spara, eller att de har slösat?
Kyrkan kan inte föda alla, och har vissa villkor för dem de hjälper.

Ja, det kommer bli fler fattiga svenskar på gatorna framöver. Och det är INTE självvalt, såsom vissa påstår att uteliggare valt själv.

Pensionärer, sjuka och utslagna svenskar kommer bli en allt vanligare syn på våra gator, tyvärr.
Och allt detta är förstås något du vet allt om?
Bra, det är noterat.
Citera
2017-07-11, 15:41
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du talar om det gamla Sverige, som inte längre finns.

Vad menar du mer konkret? Får svenska pensionärer inte längre försörjningsstöd om de lever under existensminimum?
Citera
2017-07-11, 15:42
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Och allt detta är förstås något du vet allt om?
Bra, det är noterat.

Inte allt, men en del.
Tror du att skatteskistan är oändlig?
Och vad finns det för syfte med att blunda för verkligheten?
Citera
2017-07-11, 15:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Några svenska pensionärer har jag inte sett tigga, det är förmodligen trollande.
Däremot har jag flera gånger sett en svensk blandmissbrukare i 50-årsåldern sitta 5 meter från en zigenarkärring & tigga. Det intressanta var att det var fler som gav pengar till pundaren än till zigenaren, däribland jag.
Citera
2017-07-11, 15:48
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Vad menar du mer konkret? Får svenska pensionärer inte längre försörjningsstöd om de lever under existensminimum?

Varför har Sverige flest pensionärer som lever under EUs fattigdomsgräns?
Existensminimum går inte att leva drägligt på, någon längre tid. Minsta lilla extrautgift, och du är back.
Tänderna ramlar ur, och du får bara hjälp till det mest akuta. Man ska klara sig på 5 tänder uppe och fem nere.
Citera
2017-07-11, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Några svenska pensionärer har jag inte sett tigga, det är förmodligen trollande.
Däremot har jag flera gånger sett en svensk blandmissbrukare i 50-årsåldern sitta 5 meter från en zigenarkärring & tigga. Det intressanta var att det var fler som gav pengar till pundaren än till zigenaren, däribland jag.

Vilket är givet.
Ziggisien är inte vårt ansvar, missbrukaren är däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in