2017-07-12, 09:53
Medlem
Clidjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det spelar ingen roll om du lägger upp flera länkar. Också dessa kommer att avvisas såsom varandes "anekdoter" och avfärdas som "otillräckliga".

Eller kanske saknar modererad vederhäftighet, en ny floskel?
Citera
2017-07-12, 09:56
Medlem
Kom fram en etniskt svensk äldre herre utanför Ica som väldigt vänligt och skämmigt frågade om jag möjligtvis kunde köpa något pålägg eller liknande som han kunde ha i dagarna framöver. Brukar aldrig bidra till tiggeri och brukar inte heller ha kontanter på mig men den dagen hade jag en femtilapp som jag gav honom. Kändes förjävligt.
Senast redigerad av berntard 2017-07-12 kl. 09:59.
Citera
2017-07-12, 09:57
Medlem
Clidjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan80
Om dagens pensionärer klagar på dålig pension och att pengarna inte räcker till lär vi som går i pension om 30 år vara ordentligt körda

Helt riktigt, se efter ditt hus medanst du kan.
Citera
2017-07-12, 09:59
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det spelar ingen roll om du lägger upp flera länkar. Också dessa kommer att avvisas såsom varandes "anekdoter" och avfärdas som "otillräckliga".

Jo, jag har förstått det.
Det är skönt att leva i sin egen värld, tills verkligheten knackar en på ryggen.
Trist, men säkert bekvämt.

Det tog ett tag innan man lärde sig att ignorera de utländska tiggarna, utan att känna ett sting av dåligt samvete. Det blir, och är svårare när det är demente Gustav, som irrar omkring förvirrat. Eller ens gamla lärarinna Asta som sitter där och tigger.
Citera
2017-07-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Ja, och lösningen är tror du att sänka skatten för de rikaste?

Nä, höj skatten och ge till de fattiga.

Jag har så jag klarar mig så ta gärna från mig.
Ingen tjänar pengar på att ha fattigpensionärer, inte ens de rikaste.

Pratar vi skatt i kronor (vilket egentligen är det intressanta) så betalar redan rika långt mer i skatt per capita än vad låginkomsttagare gör. De betalar mer inkomstskatt och oftast mer konsumtionskatt i form av t.ex. moms, för de har mer pengar att spendera.

Logiskt borde det då vara så att långinkomsttagare borde betala mer om vi ska prata om rättvisa.

Att någon skall betala ännu mer bara för de är rika är ingen rättvisa. Men det lär ni kommunister aldrig förstå. För det handlar egentligen inte om rättvisa utan klasstänk.
Citera
2017-07-12, 10:10
Medlem
RabiatModerats avatar
Om ni som ropar att allt är pest i Sverige ska bli tagna på allvar måste ni lära er att förhålla er kritiskt till vad ni läser och hör från andra. Anekdoter och siande imponerar inte.

Det saknas skäl att anta att vanliga pensionärer börjat tigga på gatorna. Ingenting har skett som gjort att det ekonomiska stödet till fattigpensionärerna plötsligt skulle göra att de hamnar under existensminimum. Men framförallt, det finns inget utöver anekdoter som stödjer att fenomenet existerar. Inte en myndighetsrapport.

Det känns som jag fått upprepa dessa faktum alltför många gånger i denna tråd, eftersom så många tycks reagera med ryggmärgen när jag hävdar att vanliga pensionärer i Sverige INTE tvingas tigga. Många tycks inte kunna inse att allt inte är nattsvart, och självklart har de alltid samma förklaring till varför allt enligt dem är nattsvart i Sverige. Alltid invandringen.
Diskussionen hamnar därför alltid i frågan om föreställningen om läget i Sverige, inte om hur det faktiskt förhåller sig. Tråkigt, men orkar inte åter igen upprepa att det saknar stöd för de alarmistiska påståendena i detta fall.

Och innan ni bombar nya förutsägbara inlägg som inte direkt berör ämnet; jag är själv starkt kritisk till Sveriges invandringspolitik, men köper inte den världsbild som altmedia utmålar med hull och hår. Tänk själva så kommer ni längre och klarar då också av att debattera i en vidare krets människor som inte är frälsta.

Jag skriver inte mer i detta, så nu får ni dunka varandras ryggar ifred och slipper jobbiga ifrågasättanden och krav på vederhäftighet och sådant trams.
Citera
2017-07-12, 10:10
Medlem
Clidjurs avatar
(Off topic men relevant)

För Er som inte vet hur kommunal "demokrati" fungerar så har de förtroendevalda mycket långtgående befogenheter de väldigt sällan utnyttar, mest för att de är inte kvalificerade att hålla koll på äckliga tjänstemän från Slöddertörns högskola. Socialnämnden brukar inte få ta del av handlingar i personärenden såvida ledamöterna inte själva inser sin egen roll i det hela.

Jag stövlade in på förvaltningen och krävde att få ta del av samtliga handlingar i ett ärende och fick de omgående, efter det så "omprövades" ett ärende. Vilka slödder.
Citera
2017-07-12, 10:12
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Ja, och lösningen är tror du att sänka skatten för de rikaste?

Nä, höj skatten och ge till de fattiga.

Jag har så jag klarar mig så ta gärna från mig.
Ingen tjänar pengar på att ha fattigpensionärer, inte ens de rikaste.

Ett medelklasspar betalar ca 40-50 000 kr till systemet varje månad.
Att det inte skulle räcka för att inte behöva kasta folk över ättestupan är befängt.
Att höja skatten skulle bli fatalt. Vi passerade zenit på lafferkurvan för länge sedan.

Om vi slutade att lägga mer på migrationen än på försvaret och polisen tillsammans hade det gått utmärkt att betala ut skäliga pensioner.
Citera
2017-07-12, 10:25
Medlem
Clidjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat

Och innan ni bombar nya förutsägbara inlägg som inte direkt berör ämnet; jag är själv starkt kritisk till Sveriges invandringspolitik, men köper inte den världsbild som altmedia utmålar med hull och hår. Tänk själva så kommer ni längre och klarar då också av att debattera i en vidare krets människor som inte är frälsta.

Jag skriver inte mer i detta, så nu får ni dunka varandras ryggar ifred och slipper jobbiga ifrågasättanden och krav på vederhäftighet och sådant trams.

Vilken deflektion, han bemötte inte ens en enda av alla källhänvisningarna, de kallas för "ankedoter" men ingen förklaring varför de skulle vara det, tala om att vara verklighetsfrånvarande, han borde söka jobb på SvT eller CNN.
Citera
2017-07-12, 10:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Om ni som ropar att allt är pest i Sverige ska bli tagna på allvar måste ni lära er att förhålla er kritiskt till vad ni läser och hör från andra. Anekdoter och siande imponerar inte.

Det saknas skäl att anta att vanliga pensionärer börjat tigga på gatorna. Ingenting har skett som gjort att det ekonomiska stödet till fattigpensionärerna plötsligt skulle göra att de hamnar under existensminimum. Men framförallt, det finns inget utöver anekdoter som stödjer att fenomenet existerar. Inte en myndighetsrapport.

Det känns som jag fått upprepa dessa faktum alltför många gånger i denna tråd, eftersom så många tycks reagera med ryggmärgen när jag hävdar att vanliga pensionärer i Sverige INTE tvingas tigga. Många tycks inte kunna inse att allt inte är nattsvart, och självklart har de alltid samma förklaring till varför allt enligt dem är nattsvart i Sverige. Alltid invandringen.
Diskussionen hamnar därför alltid i frågan om föreställningen om läget i Sverige, inte om hur det faktiskt förhåller sig. Tråkigt, men orkar inte åter igen upprepa att det saknar stöd för de alarmistiska påståendena i detta fall.

Sannerligen en Svensk politiker.
Om det inte utkommit en Myndighetsrapport i ämnet, så finns det inte.

Dom (som jag själv) som indikerar att någonting är fel eftersom vi sett & pratat med dessa människor på plats, avfärdas med att det är Siande och anekdoter.

Du är i sanning helt jävla dum i huvudet.

Låt mig gissa.
Ditt "Riktiga" jobb är väl också skattefinansierat?
Ärligt nu.
Senast redigerad av scoremax 2017-07-12 kl. 10:29.
Citera
2017-07-12, 10:31
Medlem
Citat:

Eller så kan det vara så att det pågått en försämring under längre tid och du lever ditt liv i en bubbla där du inte påverkas eller märker av detta.
Citera
2017-07-12, 10:34
Medlem
Twizzs avatar
Aldrig sett en svensk pensionär sitta och tigga. Däremot så
ser jag ofta att dom går och letar efter tomburkar. Men det
är det många som gör. Trist att se att vi inte har bättre
pensioner. När vi kommer dit så lär det vara helt åt helvete
känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera