2017-07-11, 23:20
Medlem
jack.danielss avatar
Var iväg och pantade min påse med tomburkar idag! Hejade på den förvisso söta tiggerskan, men mina burkar fick hon inte! När jag hade pumpat in 4-5 burkar kommer det fram en äldre (svensk) kvinna-hel,ren och städad!

Hon inleder ett samtal om att hon inte har några pengar och hennes syster kommer hit i helgen och blablabla.....hörde inte hälften vad hon sa, däremot såg jag i hennes blick att hon var mer eller mindre desperat att få in några kronor. Tyckte synd om henne och lät henne ta över pantningen, det brukar bli runt 20 lappen för en påse!

Är det så jävla illa för (fattig)pensionärer att de måste förnedra sig till att tigga burkar?
Citera
2017-07-11, 23:44
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Denna vecka har jag redan sett tre stycken utanför olika affärer. Alla tre uppfattar jag vara i åldern pensionär. Man har ju läst om att antalet fattigpensionärer ökar.

Detta är en seriös iakttagelse och inget trollande.

Tillfälligheter eller är detta början på något nytt i Sverige?

Ja, och lösningen är tror du att sänka skatten för de rikaste?

Nä, höj skatten och ge till de fattiga.

Jag har så jag klarar mig så ta gärna från mig.
Ingen tjänar pengar på att ha fattigpensionärer, inte ens de rikaste.
Citera
2017-07-11, 23:46
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Nix.

Tråkigt, att du synes gå Lödarn & Magdalenas & Sjuklöverns ärenden med frankt påstå att fattigpensionärer får "försörjningsstöd". Vad är din agenda? Tycker du illa om fattiga svenskar? Blir du illa berörd? Skall de (...på FB "dem") helst inte synas?

Verkligheten
, är att de (...på FB "dem") inte har mat för dagen. De (...på FB "dem") är inte, som du skriver "allvarligt psykiskt sjuka". Det var dessa pensionärer som en gång Byggde Landet. Nu har de inget marknads-värde. Nu spottar Unga & Starka på dem.

"Källa på det..?"

Jag lever i verkligheten. En svensk fattigpensionär kan högst få litet av bidrag bara i form av begränsat bostadsbidrag, om bor i hyresrätt med riktigt hög hyra. Inget annat. Men först uppmanas då denne pensionär av soc. byta lägenhet och flytta till gamla, nerslitna Miljonprogrammet i förorten, där en etta har aningen lägre hyra.

Glöm propagandan
, som sprids här på FB om "de' e' bara gå till soc.".

SD gick till val på att hjälpa fattiga.
Men när S vann valet slopade de alla sina vallöften den natten och skulle göra allt för att krossa S.
Nu styr S och SD har gått till moderaterna som vill gynna de rikaste.

Så fungerar fascism.
Citera
2017-07-12, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kan inte minnas att jag har sett någon svensk pensionär tigga ute på stan. Däremot har jag sett massor som letar burkar i papperskorgar. Ofta gamla tanter.

Har jag också sett. Extra mycket retar det mig när de kollar en papperskorg brevid ett snabbköp för att sedan gå förbi marksittande feta zigenarkärringar, som sitter i vägen för deras rollatorer och skramlar med burken mot dem, ler falskt och ber om "corona".

Har dock inte stött på en enda svensk tiggarpensionär ännu. Tror stoltheten kanske sätter stopp där. En idé för fattigpensionärer borde vara att ta död på 7K-politiker (lokala eller på riksdagsnivå) som inte tillvaratar deras intressen. Fängelsekunder får bättre mat och tillsyn än gamlingar som måste lita till hemtjänsten. Dessutom hade de gjort en god gärning för barn och barnbarn (eller en rent altruistisk sådan utifall att de inte har barn).

Tyvärr har väl dessa fattigpensionärer med sina röster bidragit till den nuvarande situationen (en stor del är säkert så pass kollriga i huvudet av näringsbrist eller alzehieimers att de röstar 7K ännu på autopilot) så det känns kluvet att ge dem bättre villkor också. Kanske bättre att de dör kvickt istället...obestämd.
Citera
2017-07-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag är rätt säker på att du har fel gällande statistiken. Har inga fina källor att länka men äldreförsörjningsstödet som ALLA kan få ligger 1500 i månaden över existens minimum.

Men äldreförsörjningsstödet är inte skapat för Svenska pensionärer det är uppfunnet för invandrare/flyktingar/migranter då många av dessa aldrig hunnit bo/jobbat i Sverige i 40 år och på så sätt kvalificerat sig för full garantipension.

Svenskar får däremot garantipension, full sådan ligger på drygt 7900 kr/månaden även bostadsbidrag kan fås(tror max är 3500 kr), men detta är lite lägre än vad den som får äldreförsörjningsstöd(5500kr)+bostadstillägg(max 6200kr), lägg då även till att pension från deras hemland upp till 3000 kr/månaden ej räknas av från äldreförsörjningsstödet, bara den del som överstiger 3000 kr/mån.

Så tyvärr har du rätt, främlingar som aldrig betalt en krona i skatt i landet får det bättre ställt än våra egna Svenska garantipensionärer, mycket tragiskt!
Senast redigerad av spanaren007 2017-07-12 kl. 01:22.
Citera
2017-07-12, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kan inte minnas att jag har sett någon svensk pensionär tigga ute på stan. Däremot har jag sett massor som letar burkar i papperskorgar. Ofta gamla tanter.

Noterade enstaka fall av detta i här i Stockholm men det minskade drastiskt i och med EU tiggarna, konkurrensen blev väl för "hård"...
Citera
2017-07-12, 04:15
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför förutsätter du att alla har möjlighet att spara, eller att de har slösat?
Kyrkan kan inte föda alla, och har vissa villkor för dem de hjälper.

Ja, det kommer bli fler fattiga svenskar på gatorna framöver. Och det är INTE självvalt, såsom vissa påstår att uteliggare valt själv.

Pensionärer, sjuka och utslagna svenskar kommer bli en allt vanligare syn på våra gator, tyvärr.
Yep har börjat se allt fler äldre etniskt svenska män och kvinnor i 60+ års åldern som går runt och samlar pant. Fanns inte för 10 år sedan...
Citera
2017-07-12, 04:38
Medlem
scorzenyno1s avatar
Då jag jobbat inom äldreomsorgen känner jag till många fall där människor hamnar i djup fattigdom på ålderns höst.
Citera
2017-07-12, 07:01
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Det artikeln beskriver är att försörjningsstödet följer prisutvecklingen men inte den allmänna löneutvecklingen. De som lever på bidrag har alltså inte mindre köpkraft nu än förr, men i jämförelse med de som har arbete så får de mindre idag. Det är inte så konstigt tycker jag. Existensminimum borde vara just det, och vill politikerna att de som lever på bidrag ska få det bättre än idag så borde lagtexten ändras från "skälig" till "god" levnadsnivå.

Men visst är det bedrövligt med de låga pensionerna och att många av våra pensionärer ska vara tvungna att söka ekonomisk hjälp av olika slag. Att de skulle tvingas tigga på gatan tror jag dock inte sker idag, såvida de inte är missbrukare eller psykiskt sjuka eller av annan anledning vägrar söka försörjningsstöd. Det är tillräckligt illa ändå. Sedan verkar alltfler nekas plats i psykiatrin, så antalet utslagna kan nog riskera att öka.

Tror inte att de som skrivit lagen har en aning om vad skälig eller god levnadsnivå är, i praktiken. Försörjningsstöd är tänkt som tillfällig hjälp, och visst går det att leva på existensminimum en kortare tid. Men ska man göra det under en längre tid, vilka många är hänvisade till, så blir det i de allra flesta fall problem.

Tycker att du ska titta dig omkring lite och se hur det ser ut i världen, för att få en uppfattning om vad vi har att vänta även här. Och som det redan finns tecken på.

Kolla på USA och hur stora grupper irrar runt på gatorna och samlar tomburkar dagarna i ända för att deras motsvarighet till försörjningsstöd inte täcker behoven. Fanns en dokumentär på HBO där detta återgavs, och det var inte bara fattiga, utslagna, psykiskt sjuka eller knarkare. Utan även högutbildade människor som blivit av med jobbet och nu var tvungna att samla burkar för att överleva.

Titta på dokumentären "Kronofogden knackar på" från England. Där alla olika sorters människor blir vräkta, hamnar i personlig konkurs osv.

Titta på Grekland. Där folk inte har råd att flytta hemifrån och deras föräldrar, i sin tur, inte har råd att bo själva.

Vi är inte skyddade här. Eländet kryper närmare, och det är inte längre "bara" barnen i Afrika som svälter.

Lite sorgligt att folk inte ser vad som kommer, och till viss del redan är här. Svensken reagerar aldrig, förrän det är för sent. Landet lagom har blivit landet flathet.
Citera
2017-07-12, 07:03
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
"Att ha till pensionen", är inget nytt. Det borde alla bli uppfostrade efter.
Men, nej, vi ska minsann ha egen bil och åka charter, som alla andra.

Du generaliserar.
Alla åker inte på charter eller har bil, eller slösar, eller är "dumma i huvudet". Det går alldeles utmärkt att vara fattig och få låg pension ändå.
Citera
2017-07-12, 07:07
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Ett av få softa grejer med soc är att man oftast får pengar för extrautgifter. Det går definitivt att leva drägligt på soc, särskilt om man inte är i partyålder.

Tja, en sanning med modifikation. Men dock bättre än sjukersättning, i det fallet.
Citera
2017-07-12, 07:08
Medlem
scoremaxs avatar
Det här är en iakttagelse jag själv gjort i Göteborg.
(Den större stad jag oftast frekventerar, därefter Sthlm, och sist Malmö, men GBG har absolut högst frekvens).

Jag började reagera på detta för ungefär två år sedan, antalet utländska tiggare hade ökat, men nu vart det första gången jag såg ursprungssvenska pensionärer göra samma sak.
Blev något av en chock för mig.

Och nej, jag uppfattade inte dessa som Psyksjuka eller blandmissbrukare.
Jag uppfattade dessa som vanliga, fattiga pensionärer.
Obehaglig upplevelse kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in