2017-07-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
u
Startar meningar med OCH.
Och jag tycker att du ska läsa mina inlägg och ur dessa bilda en uppfattning och förstå innebörden.
Och jag tycker inte att Sveriges pensionärer har ett anständigt liv.
Och det säger även statistiken där ca 220000 lever under existensminimum.
Och har jag fel så rätta mig när det gäller antalet.

Jag är rätt säker på att du har fel gällande statistiken. Har inga fina källor att länka men äldreförsörjningsstödet som ALLA kan få ligger 1500 i månaden över existens minimum.
Citera
2017-07-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
För Guds skull människa! Att du skriver uselt är en sak, men kan du inte ens tillgodogöra dig skriven svenska?

Jag har INTE hävdat att alla gamla idag lever ett anständigt liv. Däremot har jag påtalat att alla svenskar, inklusive pensionärerna, enligt lag har rätt att få försörjningsstöd upp till en "skälig levnadsnivå", d.v.s. existensminimum. Det gör att de klarar sig, men det är inte detsamma som att de lever anständigt. Det gör däremot att de inte behöver tigga på gatan, som åter igen är det som tråden handlar om.

Jag behöver inte tillgodogöra mig något. Det är din bedömning.
Att behöva ta upp reala ökningar mm mm finner jag onödigt i ditt fall.
Tycker du att pappa staten ger skäliga livsvillkor till Sveriges pensionärer genom socialbidrag får det stå för dig.
För farmor är det fult att ansöka om socialbidrag. Vad du kallar försörjningsstöd.
Farmor är en nära vän till mig.
Senast redigerad av Johnth 2017-07-11 kl. 21:41.
Citera
2017-07-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag är rätt säker på att du har fel gällande statistiken. Har inga fina källor att länka men äldreförsörjningsstödet som ALLA kan få ligger 1500 i månaden över existens minimum.

Googlade. Fler än vad jag trodde.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-vaxande-grupp
Citera
2017-07-11, 21:49
Medlem
Citat:
För Guds skull människa! Att du skriver uselt är en sak, men kan du inte ens tillgodogöra dig skriven svenska?

Jag har INTE hävdat att alla gamla idag lever ett anständigt liv. Däremot har jag påtalat att alla svenskar, inklusive pensionärerna, enligt lag har rätt att få försörjningsstöd upp till en "skälig levnadsnivå", d.v.s. existensminimum. Det gör att de klarar sig, men det är inte detsamma som att de lever anständigt. Det gör däremot att de inte behöver tigga på gatan, som åter igen är det som tråden handlar om.

Jag hatar att länka men du verkar ju inte läsa tråden.

Det finns naturligtvis mer att tillägga men jag har inte tid. Och
jag måste hjälpa farmor.
Citera
2017-07-11, 21:50
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Jag behöver inte tillgodogöra mig något. Det är din bedömning.
Att behöva ta upp reala ökningar mm mm finner jag onödigt i ditt fall.
Tycker du att pappa staten ger skäliga livsvillkor till Sveriges pensionärer genom socialbidrag får det stå för dig.
För farmor är det fult att ansöka om socialbidrag. Vad du kallar försörjningsstöd.
Farmor är en nära vän till mig.

Så slutsatsen är att "farmor" hellre tigger på gatan än ansöker om försörjningsstöd? Är det ditt bidrag i tråden?

Jag kallar det inte försörjningsstöd. Det heter det.
Senast redigerad av RabiatModerat 2017-07-11 kl. 21:52.
Citera
2017-07-11, 21:52
Medlem
Citat:
Så slutsatsen är att "farmor" hellre tigger på gatan än ansöker om försörjningsstöd? Är det ditt bidrag i tråden?

Läs tråden. Vi hjälps åt.
Citera
2017-07-11, 21:53
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Läs tråden. Vi hjälps åt.

Du behöver all hjälp du kan få. I dubbel bemärkelse
Citera
2017-07-11, 22:25
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Nån som vågar svara på frpgan: Varifrån kommer pengar?
Citera
2017-07-11, 22:30
Medlem
Citat:
Googlade. Fler än vad jag trodde.

Du får ta och skilja på EUs fattigdomsgräns och existensminimum. Existensminimum är typ 4000kr i månaden efter (begränsad) hyra. Äldreförsörjningsstödet är 5500 efter hyra. EUs fattigdomsgräns handlar om vad man har råd med.
Citera
2017-07-11, 22:35
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför har Sverige flest pensionärer som lever under EUs fattigdomsgräns?
Existensminimum går inte att leva drägligt på, någon längre tid. Minsta lilla extrautgift, och du är back.
Tänderna ramlar ur, och du får bara hjälp till det mest akuta. Man ska klara sig på 5 tänder uppe och fem nere.

Ett av få softa grejer med soc är att man oftast får pengar för extrautgifter. Det går definitivt att leva drägligt på soc, särskilt om man inte är i partyålder.
Citera
2017-07-11, 22:47
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Svenskar som tigger/är hemlösa brukar vara missbrukare och/eller allvarligt psykiskt sjuka.

Att svenskar skulle börja tigga pga att de tvingasts efter pensioneringen tror jag inte på. De får försörjningsstöd om de hamnar under existensminimum och få "vanliga" svenskar skulle tigga för att få extra pengar.

Nix.

Tråkigt, att du synes gå Lödarn & Magdalenas & Sjuklöverns ärenden med frankt påstå att fattigpensionärer får "försörjningsstöd". Vad är din agenda? Tycker du illa om fattiga svenskar? Blir du illa berörd? Skall de (...på FB "dem") helst inte synas?

Verkligheten
, är att de (...på FB "dem") inte har mat för dagen. De (...på FB "dem") är inte, som du skriver "allvarligt psykiskt sjuka". Det var dessa pensionärer som en gång Byggde Landet. Nu har de inget marknads-värde. Nu spottar Unga & Starka på dem.

"Källa på det..?"

Jag lever i verkligheten. En svensk fattigpensionär kan högst få litet av bidrag bara i form av begränsat bostadsbidrag, om bor i hyresrätt med riktigt hög hyra. Inget annat. Men först uppmanas då denne pensionär av soc. byta lägenhet och flytta till gamla, nerslitna Miljonprogrammet i förorten, där en etta har aningen lägre hyra.

Glöm propagandan
, som sprids här på FB om "de' e' bara gå till soc.".
Citera
2017-07-11, 23:08
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Nix.

Tråkigt, att du synes gå Lödarn & Magdalenas & Sjuklöverns ärenden med frankt påstå att fattigpensionärer får "försörjningsstöd". Vad är din agenda? Tycker du illa om fattiga svenskar? Blir du illa berörd? Skall de (...på FB "dem") helst inte synas?

Verkligheten
, är att de (...på FB "dem") inte har mat för dagen. De (...på FB "dem") är inte, som du skriver "allvarligt psykiskt sjuka". Det var dessa pensionärer som en gång Byggde Landet. Nu har de inget marknads-värde. Nu spottar Unga & Starka på dem.

"Källa på det..?"

Jag lever i verkligheten. En svensk fattigpensionär kan högst få litet av bidrag bara i form av begränsat bostadsbidrag, om bor i hyresrätt med riktigt hög hyra. Inget annat. Men först uppmanas då denne pensionär av soc. byta lägenhet och flytta till gamla, nerslitna Miljonprogrammet i förorten, där en etta har aningen lägre hyra.

Glöm propagandan
, som sprids här på FB om "de' e' bara gå till soc.".

Försörjningsstöd för äldre är inte propaganda, som du tycks tro. Det är en lagstadgad rättighet att uppnå skälig levnadsnivå och beslutet kan överklagas i domstol.

Om "skälig levnadsnivå" ligger på en rimlig nivå är en helt annan fråga. Den är i vart fall tillräckligt hög för att inte svenska pensionärer ska behöva tigga på gatorna. Med högre pensioner skulle fler slippa söka försörjningsstöd. Det är den stora frågan.

Gå inte på alla myter du blir itutad. Sverige har många brister, men våra pensionärer tigger inte på gatorna, hur gärna du än kanske vill få folk att tro det med din agenda.

Min uppfattning är, om du inte fattat det än, att försörjningsstödets storlek inte är det primära, utan att pensionerna är för låga för många pensionärer. De borde kunna leva på sin pension och slippa söka ekonomiskt stöd.
Senast redigerad av RabiatModerat 2017-07-11 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in