2017-07-11, 19:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Inte "min" gubbe. Han ser inte ut som någon alkis eller missbrukare, tvärtom. Han ser ut som hälsan själv. Är nog nyttigt att cykla runt, vore dock trevligare om han gjorde det av andra skäl än fattigdom.

Ja, det är sant. Och det är ju just de ensamma som behöver hjälpen mest. Skär i hjärtat när jag ser den senile mannen. Men vad ska man göra?

Finns alltid några original. Så behöver inte vara för pengarna de gör det. Sjukdom att det blir som ett tvång eller att nu de är snåla helt enkelt. Men sådana exempel som nedan är väl rätt ovanliga. Dock kan man ju hoppas åtminstone.
Citat:
Sven, 87, levde som en fattig – gömde miljoner
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11304448.ab

Citat:
Han var klädd i en sliten blå jacka, och på cykelstyret trängdes plastkassar fyllda av tomburkar - dag ut och år in.
Ingen som såg Curt Degerman, 60, kunde i sin vildaste fantasi ana vad han gjorde med panten.
Nu, när "Burk-Curt" är död, efterlämnar han 124 guldtackor.
http://www.expressen.se/nyheter/burk...-mangmiljonar/
Citera
2017-07-11, 20:07
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
http://flamman.se/a/forsorjningsstodet-har-urholkats

5 tänder per käke, var vad min tandläkare sa att man ska klara sig på. Jag är inte där än (ta i trä) men jag trodde att hon skämtade.

Det artikeln beskriver är att försörjningsstödet följer prisutvecklingen men inte den allmänna löneutvecklingen. De som lever på bidrag har alltså inte mindre köpkraft nu än förr, men i jämförelse med de som har arbete så får de mindre idag. Det är inte så konstigt tycker jag. Existensminimum borde vara just det, och vill politikerna att de som lever på bidrag ska få det bättre än idag så borde lagtexten ändras från "skälig" till "god" levnadsnivå.

Men visst är det bedrövligt med de låga pensionerna och att många av våra pensionärer ska vara tvungna att söka ekonomisk hjälp av olika slag. Att de skulle tvingas tigga på gatan tror jag dock inte sker idag, såvida de inte är missbrukare eller psykiskt sjuka eller av annan anledning vägrar söka försörjningsstöd. Det är tillräckligt illa ändå. Sedan verkar alltfler nekas plats i psykiatrin, så antalet utslagna kan nog riskera att öka.
Senast redigerad av RabiatModerat 2017-07-11 kl. 20:10.
Citera
2017-07-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Svenskar som tigger/är hemlösa brukar vara missbrukare och/eller allvarligt psykiskt sjuka.

Att svenskar skulle börja tigga pga att de tvingasts efter pensioneringen tror jag inte på. De får försörjningsstöd om de hamnar under existensminimum och få "vanliga" svenskar skulle tigga för att få extra pengar.

Får sjukpensionärer försörjningsstöd som du säger. Vad ska man göra med dem tycker du. Du vill räkna in alla ev bidrag som vanliga pensionärer erhåller.
Hur mycket ges i bidrag till alla de som kommer till Sverige idag för att få en bättre ekonomi tycker du ska räknas in i ekvationen.
Antingen är du en PK eller en Nasse.
Du kan välja själv.
Citera
2017-07-11, 20:21
Medlem
De (vad jag tror är pensionärer, missbrukare ser ju 100 gånger äldre ut än andra vanliga människor) enda pensionärerna som jag har sett tigga har garanterat varit missbrukare och såna ska ju inte få pengar.
Citera
2017-07-11, 20:26
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Får sjukpensionärer försörjningsstöd som du säger. Vad ska man göra med dem tycker du. Du vill räkna in alla ev bidrag som vanliga pensionärer erhåller.
Hur mycket ges i bidrag till alla de som kommer till Sverige idag för att få en bättre ekonomi tycker du ska räknas in i ekvationen.
Antingen är du en PK eller en Nasse.
Du kan välja själv.

Sluta upp med barnsligheterna att etikettera de som inte tycker som du. Särskilt då du själv knappt kan göra dig förstådd på svenska.

Sjukpensionärer (heter idag sjukersättning, tidigare kallad sjukpension eller förtidspension) är inte detsamma som pensionärer. Den ersättningen får de som är yngre än 65 år och den räknas ut på visst sätt efter tidigare inkomster för de flesta. Vissa hamnar bara på garantiersättning om de inte arbetat mycket i sitt liv, och ja, även dessa kan ansöka om och få försörjningsstöd.

Det har för övrigt inte med trådens ämne att göra, eftersom den handlar om svenska pensionärer som tigger.
Senast redigerad av RabiatModerat 2017-07-11 kl. 20:29.
Citera
2017-07-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
De (vad jag tror är pensionärer, missbrukare ser ju 100 gånger äldre ut än andra vanliga människor) enda pensionärerna som jag har sett tigga har garanterat varit missbrukare och såna ska ju inte få pengar.

Jag ger inga tiggare pengar. Vem är jag som kan bedöma behovet vid varje enskild individ.
Jag är inte Gud eller superrik.
Din analys haltar duktigt när du säger, varit missbrukare.
Det finns alkisar som tigger pengar likväl som gatumusiker.
Att farmor som etnisk Svensk skulle sätta sig med en kopp utanför ICA är fan ta mig otänkbart.
Hon skär ned sin kost till skorpor och varmt vatten innan det sker.
Hon är snart där och vägrar ta emot hjälp och vill INTE ligga till last.
Sveriges politiker med Stefan Löfven i spetsen idag, alla är lika kålsupare, lever på farmors inställning.
De som arbetat hårdast i Sverige förminskas inför nya folkslag som minsann inte skäms ett dugg när de frossar i bidrag till senaste mobiler, kläder, sysselsättning samt fria biljetter till nöjen såsom tillrättalagda integrationsåtgärder i sociala sammanhang såsom ridsport mm mm.
Farmor kan inte gå utanför dörren så ofta numera på grund av sossarnas resursbrist.
Citera
2017-07-11, 21:13
Medlem
note-its avatar
Citat:
Jo, vissa måste faktiskt det. Och någon måste ju arbeta med dess låglöneyrken.
Du borde förstå att alla inte lever som du gör. Samt att de skyddsnät som tidigare var rätt starka i Sverige nu inte längre dämpar lika bra (ibland inte alls).

Jag förstår inte varför du inte vill se att även svenskar får det sämre i Sverige?
Det är väl bra om man noterar bristerna innan de blir allt för svåra?
"Att ha till pensionen", är inget nytt. Det borde alla bli uppfostrade efter.
Men, nej, vi ska minsann ha egen bil och åka charter, som alla andra.
Citera
2017-07-11, 21:18
Medlem
vera.os avatar
Såg en snubbe utanför bolaget vid Coop med en skylt som det stod FATTIGPENSIONÄR på.
Köpte en extra bira till killen....
Citera
2017-07-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Oj vad pinsam du är. Du skriver som en kratta och har ändå mage att kritisera mig. Du har alltså gått på myten om att det är "fel" att börja en mening med "Och". Läs och begrunda.

https://www.sprakkonsulterna.se/spra...ev7_2006.shtml

Till ämnet. Vem har sagt att pensionärerna har ett anständigt liv? Jag har påtalat att pensionerna är alldeles för låga och att pensionärer inte borde behöva söka ekonomiskt stöd.

Jag har även uttryckt att jag inte tror att svenska pensionärer (som inte är missbrukare eller psykiskt sjuka) tigger på gatorna, just eftersom de har rätt att få försörjningsstöd om de har pension under existensminimum.

Jag är, som du redan vet, äldre och lever på pension. Det är sant att vi lärde oss att och inte skulle inleda meningar.
Idag är det fullt naturligt och anses lite häftigt och ger styrka. Jag tycker att du använder det för ofta dock.
Och det finns stöd för den tesen med i den moderna prosan.
Anledningen till att dagens pensionärer inte tigger på gatan är, som jag tidigare påpekat, att mentaliteten inte tillåter.
Curlade ungar idag kan inte förstå vad som menas med det.
De vägrar till och med att inse att de är curlade.
Du ger mig en fadd smak i munnen när du har uppfattningen att alla gamla idag åtnjuter ett anständigt liv i dagens Sverige.
Jag har rest mycket och använt andra språk än Svenska.
Idag har alla de länder jag vistats i bättre levnadsförhållanden för gamla än i Sverige.
Och.......
P.s jag använder ett tangentbord med ett utländskt språk och knepiga kommandon faktiskt.
Därav avsaknad av skrivtecken som gjort det lättare för dig att förstå. Men med din intelligens trodde jag att du klarade biffen. Men nej.
Senast redigerad av Johnth 2017-07-11 kl. 21:34.
Citera
2017-07-11, 21:29
Medlem
Det beror på att realekonomin ständigt krymper och bankerna får alla individer och länders pengar.
Eftersom bankerna äger ensamrätt på att skapa alla pengar.

Länder får inte skapa sina egna valutor. Vilket många verkar tro.

på allasframtid dot se, så kan du lära dig mer!
Citera
2017-07-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligotjendis
Det beror på att realekonomin ständigt krymper och bankerna får alla individer och länders pengar.
Eftersom bankerna äger ensamrätt på att skapa alla pengar.

Länder får inte skapa sina egna valutor. Vilket många verkar tro.

på allasframtid dot se, så kan du lära dig mer!

Du är på rätt spår. Det tillkommer naturligtvis faktorer men att bankerna står för mycket skit är klart.
Citera
2017-07-11, 21:34
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Jag är, som du redan vet, äldre och lever på pension. Det är sant att vi lärde oss att och inte skulle inleda meningar.
Idag är det fullt naturligt och anses lite häftigt och ger styrka. Jag tycker att du använder det för ofta dock.
Och det finns stöd för den tesen med i den moderna prosan.
Anledningen till att dagens pensionärer inte tigger på gatan är, som jag tidigare påpekat att mentaliteten inte tillåter.
Curlade ungar idag kan inte förstå vad som menas med det.
De vägrar till och med att inse att de är curlade.
Du ger mig en fadd smak i munnen när du har uppfattningen att alla gamla idag åtnjuter ett anständigt liv i dagens Sverige.
Jag har rest mycket och använt andra språk än Svenska.
Idag har alla de länder jag vistats i bättre levnadsförhållanden för gamla än i Sverige.
Och.......

För Guds skull människa! Att du skriver uselt är en sak, men kan du inte ens tillgodogöra dig skriven svenska?

Jag har INTE hävdat att alla gamla idag lever ett anständigt liv. Däremot har jag påtalat att alla svenskar, inklusive pensionärerna, enligt lag har rätt att få försörjningsstöd upp till en "skälig levnadsnivå", d.v.s. existensminimum. Det gör att de klarar sig, men det är inte detsamma som att de lever anständigt. Det gör däremot att de inte behöver tigga på gatan, som åter igen är det som tråden handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in