2017-07-12, 08:30
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Varför tror du inte att det är pensionärernas sätt att demonstrera att systemet är fel ?
Att demonstrera, är ett val. Att tvingas att tigga för att överleva, är det inte.
Citera
2017-07-12, 08:32
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du generaliserar.
Alla åker inte på charter eller har bil, eller slösar, eller är "dumma i huvudet". Det går alldeles utmärkt att vara fattig och få låg pension ändå.
Javisst, du har rätt, men min åsikt är att inte förvänta sig att systemet ska försörja en när man går i pension.
Jag har inget emot dina åsikter. Det är bara så att jag kan inte dela dom med dig.
Jag har en helt annan inställning.
Citera
2017-07-12, 08:36
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Javisst, du har rätt, men min åsikt är att inte förvänta sig att systemet ska försörja en när man går i pension.
Jag har inget emot dina åsikter. Det är bara så att jag kan inte dela dom med dig.
Jag har en helt annan inställning.

Det är inte förbjudet att ha olika åsikter (ännu).
Men borde man inte kunna förvänta sig att man ska klara sig utan att pensionsspara privat, i ett land med så höga skatter som i Sverige? Om inte, varför inte helt skrota pensionssystemet, höja lönerna och låta folk ta hand om sin pension själva?
Citera
2017-07-12, 08:39
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Svenskar som tigger/är hemlösa brukar vara missbrukare och/eller allvarligt psykiskt sjuka.

Att svenskar skulle börja tigga pga att de tvingasts efter pensioneringen tror jag inte på. De får försörjningsstöd om de hamnar under existensminimum och få "vanliga" svenskar skulle tigga för att få extra pengar.

De får inte vanligt försörjningsstöd. Pensionärer i Sverige som får väldigt låg pension kan få ÄFS (Äldreförsörjningsstöd) och hamnar då precis över försörjningsstödsnormen. Det finns pensionärer i Sverige som får det så tufft ekonomiskt att tabu mot att tigga kan försvagas.
Citera
2017-07-12, 08:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Varför tror du inte att det är pensionärernas sätt att demonstrera att systemet är fel ?

Det kan vara så att jag är helt felkalibrerad, jag är uppvuxen på landet, i utpräglad Bondesläkt.

Det är min uppfattning att bland äldre som inte är missbrukare, utan vanligt folk, så är tiggande ett sådant stigma, så det GÖR man inte, om man inte står på gränsen till döden.
Aldrig att man skulle tigga för att demonstrera någonting.
Hellre Rånbögmörda någon isåfall.

Men man lånar inom släkten först isåfall.

Nu fattar jag iofs att mitt liv faktiskt ÄR en skyddad verkstad, eftersom jag märkt att man har ett helt annat tankesätt på dom jobb jag varit ute på.

Nu säger jag inte detta för att verka förmer än andra, men "The Entitlement"-mentaliteten har jag iofs märkt..
Citera
2017-07-12, 09:12
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Tror inte att de som skrivit lagen har en aning om vad skälig eller god levnadsnivå är, i praktiken. Försörjningsstöd är tänkt som tillfällig hjälp, och visst går det att leva på existensminimum en kortare tid. Men ska man göra det under en längre tid, vilka många är hänvisade till, så blir det i de allra flesta fall problem.

Tycker att du ska titta dig omkring lite och se hur det ser ut i världen, för att få en uppfattning om vad vi har att vänta även här. Och som det redan finns tecken på.

Kolla på USA och hur stora grupper irrar runt på gatorna och samlar tomburkar dagarna i ända för att deras motsvarighet till försörjningsstöd inte täcker behoven. Fanns en dokumentär på HBO där detta återgavs, och det var inte bara fattiga, utslagna, psykiskt sjuka eller knarkare. Utan även högutbildade människor som blivit av med jobbet och nu var tvungna att samla burkar för att överleva.

Titta på dokumentären "Kronofogden knackar på" från England. Där alla olika sorters människor blir vräkta, hamnar i personlig konkurs osv.

Titta på Grekland. Där folk inte har råd att flytta hemifrån och deras föräldrar, i sin tur, inte har råd att bo själva.

Vi är inte skyddade här. Eländet kryper närmare, och det är inte längre "bara" barnen i Afrika som svälter.

Lite sorgligt att folk inte ser vad som kommer, och till viss del redan är här. Svensken reagerar aldrig, förrän det är för sent. Landet lagom har blivit landet flathet.

Det finns många parametrar i Sverige som pekar i fel riktning. Det finns dock inte skäl att att vara så alarmistisk som kännetecknar flasbacks skribenter. I många trådar blir minst hälften personligen förolämpade om man inte köper deras profetior om att Sverige inom ett par årtionden kommer att ligga på Zimbabwes nivå. Ännu mer förolämpade blir de innan inte till 100 % delar Sd:s recept för alla samhällsproblem.

Jag delar däremot bedömningen att Sverige är på fel väg i många avseenden. Jag anser även att en insikt om detta är på god väg i politiken och i samhället i stort, även om det går långsamt.

Determinism och fatalism ligger inte för mig. Till skillnad från de flesta här arbetar jag politiskt (moderat som vill samarbeta med Sd på flera nivåer) i blygsam utsträckning, men gör faktiskt något konkret för att påverka det samhälle vi lever i.
Citera
2017-07-12, 09:16
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
De får inte vanligt försörjningsstöd. Pensionärer i Sverige som får väldigt låg pension kan få ÄFS (Äldreförsörjningsstöd) och hamnar då precis över försörjningsstödsnormen. Det finns pensionärer i Sverige som får det så tufft ekonomiskt att tabu mot att tigga kan försvagas.

Det stämmer bara delvis. De med ålderspension kan få äldreförsörjningsstöd, men är precis som alla andra berättigade att ansöka om ekonomiskt bistånd enligt SoL till andra utgifter som behövs för livsföringen i övrigt.

Vad är det du vill säga? Du anser att försörjningsstödet som gör att pensionärerna hamnar på existensminimum kommer att tvinga ut dem att tigga? Varför skulle det inte redan skett tidigare i så fall?
Senast redigerad av RabiatModerat 2017-07-12 kl. 09:19.
Citera
2017-07-12, 09:18
Medlem
Clidjurs avatar
Citat:
Till skillnad från de flesta här arbetar jag politiskt (moderat som vill samarbeta med Sd på flera nivåer) i blygsam utsträckning.

Betyder det att man satsar gärna på pensionärer, bara det inte kostar något? Eller vill du ha SD så du kan skylla negerkungen av Täby politik, på dem i stället?
Citera
2017-07-12, 09:20
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clidjur
Betyder det att man satsar gärna på pensionärer, bara det inte kostar något? Eller vill du ha SD så du kan skylla negerkungen av Täby politik, på dem i stället?

Återkom när du kan formulera dig begripligt.
Citera
2017-07-12, 09:23
Citat:
Det finns många parametrar i Sverige som pekar i fel riktning. Det finns dock inte skäl att att vara så alarmistisk som kännetecknar flasbacks skribenter. I många trådar blir minst hälften personligen förolämpade om man inte köper deras profetior om att Sverige inom ett par årtionden kommer att ligga på Zimbabwes nivå. Ännu mer förolämpade blir de innan inte till 100 % delar Sd:s recept för alla samhällsproblem.

Jag delar däremot bedömningen att Sverige är på fel väg i många avseenden. Jag anser även att en insikt om detta är på god väg i politiken och i samhället i stort, även om det går långsamt.

Determinism och fatalism ligger inte för mig. Till skillnad från de flesta här arbetar jag politiskt (moderat som vill samarbeta med Sd på flera nivåer) i blygsam utsträckning, men gör faktiskt något konkret för att påverka det samhälle vi lever i.

Jag försöker vara en motvikt till de som ihärdigt påstår att man inte kan hamna fel, om man bara tar sitt egenansvar, samt att inga svenskar behöver tigga för sin överlevnad. Bara för att man ställer sig på ena eller andra sidan, så innebär inte det att man kan undersöka och se verkligheten. Det är sällan så svart eller så vitt, som man inbillar sig vid första anblick.

Väldigt få, är 100% överens med det parti de röstar på. Man lägger sin röst på det parti som till störst del, delar ens uppfattningar i de frågor man anser viktiga.
Citera
2017-07-12, 09:27
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Jag försöker vara en motvikt till de som ihärdigt påstår att man inte kan hamna fel, om man bara tar sitt egenansvar, samt att inga svenskar behöver tigga för sin överlevnad. Bara för att man ställer sig på ena eller andra sidan, så innebär inte det att man kan undersöka och se verkligheten. Det är sällan så svart eller så vitt, som man inbillar sig vid första anblick.

Väldigt få, är 100% överens med det parti de röstar på. Man lägger sin röst på det parti som till störst del, delar ens uppfattningar i de frågor man anser viktiga.

Det kan jag skriva under på.

Det saknas dock trovärdiga uppgifter om att svenska ålderspensionärer (som inte är missbrukare eller psykiskt sjuka) tvingats börjat tigga på gatorna. Det ekonomiska biståndet funkar att hålla folk från tiggeriet, men tyvärr är det alltfler som tvingas leva på det istället för på egen lön eller pension.
Citera
2017-07-12, 09:28
Medlem
note-its avatar
Citat:
Det är inte förbjudet att ha olika åsikter (ännu).
Men borde man inte kunna förvänta sig att man ska klara sig utan att pensionsspara privat, i ett land med så höga skatter som i Sverige? Om inte, varför inte helt skrota pensionssystemet, höja lönerna och låta folk ta hand om sin pension själva?
Ja det där kan man alltid diskutera. Alla har inte förmågan att spara, att tänka framåt. Jag är ingen mästare på det själv.
Helt klart är väl att förväntningarna på pensionssystemet, arbetsförmedlingen och bostadsförmedlingen är något helt annat i verkligheten.
Vi som individer måste ta ett helt annat eget ansvar än vad vi kanske egentligen är beredda på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in