2017-07-14, 17:29
Medlem
carminaburanas avatar
Jag skall köpa en begagnad Citroen Jumper och ha som heltidsfirmabil i min enskilda firma. Den kommer ej användas privat öht.

Vi säger att den kostar 100.000 kr ink moms (85.000 ex), för enkelhetens skull. Vi skippar även deras ränta och aviavgifter, jag vill bara förenkla så mycket jag kan så jag får ett hum om hur det fungerar.
Bilen är EJ momssmittad. Vi kör inget restvärde gheller, då jag förstått att restvärdet kan man ej kvitta någon moms på, det är endast leasingavgifterna man kan göra det på, så ju mindre restvärde, detso större momsbelopp att kvitta, korrekt?

Så som jag förstått det kan man dra av halva momsen, endast vid leasing.

Säg då att jag leasar den via wasa kredit, och har en kontantinsats på 20%,

16666 kr (ink moms då? momsen blir 3333 kr)

som jag fattat det så räknas kontantinsatsen som en "första förhöjd hyra", alltså bör man få tillbaka hälften av den momsen.

Leasingbelopper blir då 80.000 kr. (ink moms)

Vi säger att leasingperioden är 12 månader, så säg då att jag pyntar

80.000/12= 6666 kr i månaden. 5332 kr ex moms, momsbeloppet är 1333 kr.

Så om jag summerar momsen jag kan få tillbaka, då har vi först Hälften av kontantinstasmomsen, 3333/2= 1667 kr

och sen hälften av momsen för de 12 månaderna jag betalar leasingen= 1333/2 = 667, 667x12= 8000

Så lägger vi ihop dem, 1667 kr + 8000 = 9667 kr som jag kan dra av mot ingående moms.

Stämmer detta, eller har jag överkomplicerat allt?

Tacksam för förtydligande!
Citera
2017-07-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skall köpa en begagnad Citroen Jumper och ha som heltidsfirmabil i min enskilda firma. Den kommer ej användas privat öht.

Vi säger att den kostar 100.000 kr ink moms (85.000 ex), för enkelhetens skull. Vi skippar även deras ränta och aviavgifter, jag vill bara förenkla så mycket jag kan så jag får ett hum om hur det fungerar.
Bilen är EJ momssmittad. Vi kör inget restvärde gheller, då jag förstått att restvärdet kan man ej kvitta någon moms på, det är endast leasingavgifterna man kan göra det på, så ju mindre restvärde, detso större momsbelopp att kvitta, korrekt?

Så som jag förstått det kan man dra av halva momsen, endast vid leasing.

Säg då att jag leasar den via wasa kredit, och har en kontantinsats på 20%,

16666 kr (ink moms då? momsen blir 3333 kr)

som jag fattat det så räknas kontantinsatsen som en "första förhöjd hyra", alltså bör man få tillbaka hälften av den momsen.

Leasingbelopper blir då 80.000 kr. (ink moms)

Vi säger att leasingperioden är 12 månader, så säg då att jag pyntar

80.000/12= 6666 kr i månaden. 5332 kr ex moms, momsbeloppet är 1333 kr.

Så om jag summerar momsen jag kan få tillbaka, då har vi först Hälften av kontantinstasmomsen, 3333/2= 1667 kr

och sen hälften av momsen för de 12 månaderna jag betalar leasingen= 1333/2 = 667, 667x12= 8000

Så lägger vi ihop dem, 1667 kr + 8000 = 9667 kr som jag kan dra av mot ingående moms.

Stämmer detta, eller har jag överkomplicerat allt?

Tacksam för förtydligande!

Vi säger att den kostar 100.000 kr ink moms (85.000 ex), för enkelhetens skull.

det stä'mmer inte, det ska vara 80 ex moms
Citera
2017-07-14, 21:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Vi säger att den kostar 100.000 kr ink moms (85.000 ex), för enkelhetens skull.

det stä'mmer inte, det ska vara 80 ex moms

Se,redan där är jag förvirrad!
Citera
2017-07-14, 21:29
Medlem
Citat:
Se,redan där är jag förvirrad!

Har bilen brukats genom leasingavtal hela tiden från dess den togs i drift första gången?
Leasingperioden måste vara över 12 månader.
Citera
2017-07-14, 22:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har bilen brukats genom leasingavtal hela tiden från dess den togs i drift första gången?
Leasingperioden måste vara över 12 månader.

Ja, den är inte momssmittad.

Kosntigt, det var kvinnan på wasa kredit som tyckte jag skulle ta 12 månader när det var en såpass "billig" skåpbil.
Citera
2017-07-14, 22:13
Medlem
Enkelt uttryckt. Ja är momsen avdragsgill får du på första förhöjda lyfta halva momsen. Du får sedan lyfta halva momsen på varje leasingfaktura. Så din uträkning stämmer men du får inte lyfta all (halv) moms i ett svep.
Säg att du tar det på tre år, då får du en första förhöjd i början och sedan 36 (alt 35 beroende på hur dom gör med första) fakturor som du lyfter halva momsen på.

(Har du årsmoms så får du givetvis bokföra alla tolv fakturor från tex wasa och lyfta halva momsen per faktura)
Citera
2017-07-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ja, den är inte momssmittad.

Kosntigt, det var kvinnan på wasa kredit som tyckte jag skulle ta 12 månader när det var en såpass "billig" skåpbil.
12 månader eller kortare tid blir hyra, inte leasing. Samma regler med moms, så gör inte så stor skillnad. Notera dock att om det, vilket normalt sker, fastställs ett restvärde som bilen skall lösas för när perioden är slut så är det ett belopp som inte berättigar till momsavdrag, i det läget köps ju bilen ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in