Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-18, 10:14
Medlem
JustZlatans avatar
Jag tänkte köpa en tvättmaskin. Det finns en el-dosa på vägen för den men vattenrören går vid andra väggen mitt emot. Så hur drar man vattnet därifrån till tvättmaskinen på andra sidan rummet?
Citera
2017-07-18, 10:22
Medlem
ElvisFans avatar
Slang. Fultema en på 3 meter tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ko...ng-2000031203/ Finns säkert längre, annars får du skarva ihop fler.

Eller om du vill göra det seriöst drar du nya ledningar från andra sidan vägen men det är större besvär. Slang är enkelt och fungerar bra.
Citera
2017-07-18, 10:23
Medlem
note-its avatar
Ring en VVS firma. Det kan bli fantastiskt fel och oerhört dyrt om du ska utföra imstsllationen.
Av dina frågor kan man enkelt avgöra att du inte vet hur man utför arbetet. Inte heller innehar du något våtrumscertifikat.
Citera
2017-07-18, 10:26
Moderator
tobess avatar
Om du menar att du vill flytta kranen så bör du givetvis kontakta en rörmokare. Då blir alternativet att endera dra rören på ytan och koppla in en ny kran där du vill ha den, alternativt om du vill dölja rören så får du riva bort befintligt ytskikt och dra rörena i väggen/golvet och sedan göra ny fuktspärr, sätta nytt kakel o.s.v. o.s.v.

I vilket fall som helst är det inget du bör göra själv eftersom de krävs någon behörig som fixar till våtutrymmena. Annars sitter du i skiten om det blir några fuktskador.

Som nödlösning kan du givetvis bara köpa en lång slang och koppla in på befintlig kran, inte det snyggaste i världen men det kommer förstås att funka.
Citera
2017-07-18, 10:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Slang. Fultema en på 3 meter tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ko...ng-2000031203/ Finns säkert längre, annars får du skarva ihop fler.

Eller om du vill göra det seriöst drar du nya ledningar från andra sidan vägen men det är större besvär. Slang är enkelt och fungerar bra.

Från duschen eller från väggen? Jag fattar ingenting. Vem är det man kontaktar för att installera såna saker?
Citera
2017-07-18, 10:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om du menar att du vill flytta kranen så bör du givetvis kontakta en rörmokare. Då blir alternativet att endera dra rören på ytan och koppla in en ny kran där du vill ha den, alternativt om du vill dölja rören så får du riva bort befintligt ytskikt och dra rörena i väggen/golvet och sedan göra ny fuktspärr, sätta nytt kakel o.s.v. o.s.v.

I vilket fall som helst är det inget du bör göra själv eftersom de krävs någon behörig som fixar till våtutrymmena. Annars sitter du i skiten om det blir några fuktskador.

Som nödlösning kan du givetvis bara köpa en lång slang och koppla in på befintlig kran, inte det snyggaste i världen men det kommer förstås att funka.

Får man verkligen koppla tvättmaskin till kran? Vad kostar en VVS-montör?
Citera
2017-07-18, 10:36
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Får man verkligen koppla tvättmaskin till kran? Vad kostar en VVS-montör?

Ja. Nu pratar jag dock om "kranen" där vattnet kommer, men visst kan du koppla in tvättmaskinen på en vanlig kran också om du så skulle vilja. Precis på samma sätt som man kopplar in en diskmaskin.

Alternativet för din del blir förstås att flytta på eluttagen, om det nu är så att det finns plats för den både där uttaget sitter och där vattnet kommer in. Om du inte är intresserad av att börja riva halva badrummet pga det skulle jag alltså i ditt fall kontakta både elektriker och VVS-montör och jämföra vilket som är billigare/enklare att göra.

Vad det kostar beror helt på vilket alternativ du vill köra på och firman som utför det. Oavsett så kan du räkna med att det kommer att gå ett antal tusenlappar, beroende på omfattning.
Citera
2017-07-18, 10:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja. Nu pratar jag dock om "kranen" där vattnet kommer, men visst kan du koppla in tvättmaskinen på en vanlig kran också om du så skulle vilja. Precis på samma sätt som man kopplar in en diskmaskin.

Alternativet för din del blir förstås att flytta på eluttagen, om det nu är så att det finns plats för den både där uttaget sitter och där vattnet kommer in. Om du inte är intresserad av att börja riva halva badrummet pga det skulle jag alltså i ditt fall kontakta både elektriker och VVS-montör och jämföra vilket som är billigare/enklare att göra.

Vad det kostar beror helt på vilket alternativ du vill köra på och firman som utför det. Oavsett så kan du räkna med att det kommer att gå ett antal tusenlappar, beroende på omfattning.

Tvättmaskinen måste stå vid eluttaget för det är bara där det finns plats för tvättmaskinen. Vattenrören går bakom toan, handfatet och duschen på andra sidan rummet. Det är ett litet badrum med badkar.
Citera
2017-07-18, 10:48
Medlem
Glöm inte att du även måste ha ett avlopp. Kanske lika bra att låta någon som kan göra jobbet.
Citera
2017-07-18, 10:54
Medlem
JustZlatans avatar
Så här står det på HSB:

Citat:
Tvättmaskiner kopplas alltid till kallt vatten. En maskin får inte anslutas direkt till diskbänkens eller badkarsblandarens blandararm. Man måste alltid installera en särskild anslutningsventil.
https://www.hsb.se/contentassets/932...stallation.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Glöm inte att du även måste ha ett avlopp. Kanske lika bra att låta någon som kan göra jobbet.

Golvbrunn finns under badkaret.
Citera
2017-07-18, 11:20
Medlem
JustZlatans avatar
Nu ser jag att min duschblandare bara har ett utlopp. Måste jag köpa en ny blandare som har flera utlopp?
Citera
2017-07-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Golvbrunn finns under badkaret.
Ska tvättmaskinen stå där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera