• 1
  • 2
2017-07-19, 14:06
Medlem
Heauxms avatar
Hur ofta ofta du håret? Vilka schampo använder du? Smörjer du in ansiktet efter varje dusch? Det låter som att du har permanent eksem som jag har, jag har min "peak" varje månad där jag är jätte torr för att sedan blir bättre och sedan värre igen.
Citera
2017-07-19, 14:17
Medlem
Ska du dricka mycket vatten som i flera liter så sköljer du ut vitaminer och mineraler så det måste du ersätta med antingen mat eller tillskott. Du kan behöva "smörja kroppen" inifrån så att säga, ät nyttiga fetter, tex. avocado och köp omega-3 tillskott, tex. Eskimo-3 Kids Omega-3 som innehåller även D-vitamin och andra fettsyror, GLA ska tex. vara bra vid atopiska hudreaktioner, eksem och akne.
och förbättrar hår, hud och naglar.
Citera
2017-07-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av escola
Jag skulle tippa på att du har Seborré. Själv har jag en receptbelagd Hydrokortison-kräm som jag punktbehandlar med i ansiktet 1-2 ggr i veckan (den receptfria är kass), samt en tonic som jag använder varje dag i hårbotten och skäggbotten, skippar jag tonicen några dagar så får jag som eksem på vissa ställen.

Nja det tror jag inte, blir inte röd på det sättet samt har jag inte heller några distinka punkter av fjällning eller så, snarare bara torr overall.
Citera
2017-07-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Hur ofta ofta du håret? Vilka schampo använder du? Smörjer du in ansiktet efter varje dusch? Det låter som att du har permanent eksem som jag har, jag har min "peak" varje månad där jag är jätte torr för att sedan blir bättre och sedan värre igen.

Jag duschar lite för ofta vet jag också, läste att man bör egentligen duscha 2-4 gånger i veckan och jag duschar nästan varje dag. Just nu använder jag apotekets shampoo för torr hårbottnen och använder varje gång jag duschar. Står tydligt på den att den är lämplig för daglig användning men behöver väl inte va så kanske..

Smörjer ansiktet efter varje dusch, annars blir jag jättetorr, stramar riktigt obehagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ska du dricka mycket vatten som i flera liter så sköljer du ut vitaminer och mineraler så det måste du ersätta med antingen mat eller tillskott. Du kan behöva "smörja kroppen" inifrån så att säga, ät nyttiga fetter, tex. avocado och köp omega-3 tillskott, tex. Eskimo-3 Kids Omega-3 som innehåller även D-vitamin och andra fettsyror, GLA ska tex. vara bra vid atopiska hudreaktioner, eksem och akne.
och förbättrar hår, hud och naglar.

Omega-3, där sa du något, slog mig att jag faktiskt ALDRIG äter fisk i princip, nån gång per halvår kanske hehe..
Citera
2017-07-20, 09:29
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekaren123
Jag duschar lite för ofta vet jag också, läste att man bör egentligen duscha 2-4 gånger i veckan och jag duschar nästan varje dag. Just nu använder jag apotekets shampoo för torr hårbottnen och använder varje gång jag duschar. Står tydligt på den att den är lämplig för daglig användning men behöver väl inte va så kanske..

Smörjer ansiktet efter varje dusch, annars blir jag jättetorr, stramar .

Du har nog en slags allergisk eksem. Hela ni haka blir jätte stramt vitt och torrt som sandpapper. Använd kortison kräm varje morgon och fuktkräm varje kväll. Jag duschar 3-4ggr i veckan, håret tvättar jag max 2 ggr i veckan.
Citera
2017-07-20, 12:30
Medlem
En liten update.

Förr provade jag ett mjällshampoo från Apoteket som heter Fungoral, det hjälpte mig väldigt mycket då men efter ett tag så upplevde jag att jag fick mjäll ändå men absolut inte i samma utsträckning som innan.

Då köpte jag ett shampoo för torr och känslig hårbotten från apoteket och upplevde genast att allt försvann, dock nu efter någon månad med endast det shampoot så har jag åter fått tillbaka MYCKET mjäll och då också blivit mycket torr i även ansiktet.

Jag har en teori nu att jag möjligtvis har mycket känslig och torr hårbotten, kombinerat med mjäll. Jag har därför nu köpt Fungoral igen och tänkte jag skulle varva dessa 2 olika sorter för att se om jag blir av med skiten, förhoppningsvis också inte så torr då i ansiktet heller.

Vet inte om jag skjuter från höften men det känns väl inte helt orimligt att om man har mycket mjäll i hårbotten så kan det rubba balansen i även ansiktet?
Hur som haver, jag testar dessa 2 nu under en tid och får se om det blir någon bättring!
Citera
2017-07-20, 14:10
Medlem
Citat:
En liten update.

Förr provade jag ett mjällshampoo från Apoteket som heter Fungoral, det hjälpte mig väldigt mycket då men efter ett tag så upplevde jag att jag fick mjäll ändå men absolut inte i samma utsträckning som innan.

Då köpte jag ett shampoo för torr och känslig hårbotten från apoteket och upplevde genast att allt försvann, dock nu efter någon månad med endast det shampoot så har jag åter fått tillbaka MYCKET mjäll och då också blivit mycket torr i även ansiktet.

Jag har en teori nu att jag möjligtvis har mycket känslig och torr hårbotten, kombinerat med mjäll. Jag har därför nu köpt Fungoral igen och tänkte jag skulle varva dessa 2 olika sorter för att se om jag blir av med skiten, förhoppningsvis också inte så torr då i ansiktet heller.

Vet inte om jag skjuter från höften men det känns väl inte helt orimligt att om man har mycket mjäll i hårbotten så kan det rubba balansen i även ansiktet?
Hur som haver, jag testar dessa 2 nu under en tid och får se om det blir någon bättring!
Köp Eskimo kids också så du får i dig omega3, 9, GLA, D-vitamin.
Citera
2017-07-22, 11:48
Medlem
Tror jag vet vad problemet är nu..

Efter mycket tid med intensivt sökande tror jag att jag kommit fram till att jag har mjälleksem.
Det ska tydligen inte va så farligt om det inte "förvärras", vilket det gör av stress och trötthet m.m. På senaste tiden(samtidigt som detta startade ungefär) har jag vart sinnessjukt stressad och sovit dåligt vilket också resulterat i att jag ofta är trött.

Ni flashbackvana kan säkert lista ut varför..

Jag återkommer när det blir bättre, tack för alla tips!
Citera
2017-07-28, 22:21
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Tror jag vet vad problemet är nu..

Efter mycket tid med intensivt sökande tror jag att jag kommit fram till att jag har mjälleksem.
Det ska tydligen inte va så farligt om det inte "förvärras", vilket det gör av stress och trötthet m.m. På senaste tiden(samtidigt som detta startade ungefär) har jag vart sinnessjukt stressad och sovit dåligt vilket också resulterat i att jag ofta är trött.

Ni flashbackvana kan säkert lista ut varför..

Jag återkommer när det blir bättre, tack för alla tips!
Inträffade det intensiva sökandet före eller efter escola föreslog diagnosen seborré?

Tips för behandling:
- Använda fungoral schamo en gång i veckan, följ instruktionerna.
- Använd cortimyk kräm vid behov om eksemet bara kommer ibland. Om det hela tiden återkommer när du slutar med krämen kan du prova protopic istället (receptbelagt).
- Om det blir besvärligt i hårbotten så fungerar receptbelagd kortisonlösning.
Citera
2017-08-01, 22:12
Medlem
lazgreens avatar
Har samma problem som du och min lösning ser ut enligt följande:

Invärtes (det tråkiga):

Vill du få bättre ordning måste du göra livsstilsförändring. Stekt mat, alkohol, tobak, kaffe. Allt gott måste du dra ner på och då blir det bättre. D-vitamin ger också effekt.

Utvärtes:

Fungoral i hårbotten och ansikte minst en gång i veckan (du har förmodligen Seborré kombinerat med psoriasis och svamp). Köp Exuviance ansiktsvatten, och sen en av deras nattkrämer. Använd morgon och kväll. På kuppen får du en sjuhelsikes bra hy i ansiktet. Två eller tre gånger i månaden kör du en ansiktsmask från Exuviance.

Det som är utvärtes tyckte jag kändes konstigt i början. Är en grabb från landet och tyckte mest det verkade fjolligt. Men det här funkar.

Undvik Hydrokortison, som gör huden väldigt tunn, och riskerar att skada huden rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in