Citat:
Ursprungligen postat av
MrGogo
Jag har en fundering.
Varför skriver man växelkursen som USD/SEK? Idag ligger den på 9,06. Men jag tycker den växelkursen borde heta SEK/USD.
Om man drar paralleler till km/h så multiplicerar man med antal timmar, så får man antal färdade km. T.ex. om man åker i 30km/h och åker i 2h... 30km/h*2h = 30km.
Enligt samma princip så borde växelkursen i USD/SEK multiplicerat med ens summa i SEK innebära antal USD... men icke. Säg att man har 100 SEK. Och växelkursen är 9,06. Då får man 9,06 USD/SEK * 100SEK = 906 USD... vilket ju inte stämmer. Man får ju inte 906 USD från 100 SEK.
Ritade en bild som kanske förklarar min fundering bättre.
https://imgur.com/a/m8erU0l
Bra fråga.
Handlar om tradition.
USD är basvaluta och SEK prisvaluta. Hur många SEK kostar 1 USD.
i
Eftersom antalet i interbankmarknaden traditionellt sättes i USD (Basvalutan) så säger man 1 miljon USD/SEK (1 miljon USD) Antalet USD vet man. antalet SEK beror på priset på 1 USDSEK
Första valutaparet som nånsin handlades var GBP/USD (handlades via atlantkabeln så detta valutaparet kallades och kallas fortfarande (tradition igen!) CABLE.
GBP var basvaluta mot alla andra valutor tills EUR kom. Interbank kvoterar EUR/GBP även om man i UK ofta ser GBP/EUR. EUR är bas mot alla valutor,
Sen har du AUD och NZD som är basvalutor mot allt UTAN GBP o EUR
Sen kommer USD som är basvaluta mot allt utom ovanstående
Europeiska valutor handlas primärt INTERBANK mot EUR och resten av världen mot USD.
JPY, GBP o CHF är undantagen där EUR/JPY USD/CHF o GBP/USD också handlas i stora volymer
Då det gäller mindre valutor beror det ofta på i vilket land man sitter
i Sverige handlas NOK/SEK (egna valutan prisvaluta) mens i Norge handlas SEK/NOK.