• 1
  • 2
2006-01-08, 05:30
Medlem
Realizes avatar
Jag skulle behva tips och hjlp p mnet KPML(r) - nuvarande KP - och deras syn p homosexualitet genom tiderna. Kanske speciellt frn soc.nu's ldre debattrer. Vad vi vet r ju att man idag har relationer med lnder dr homosexualitet inte str speciellt hgt i kurs, och att flera r-are och RKU-are inte direkt r de strsta hejaklacksledarna fr gayrrelsen. Homosexualitet illegaliserades ju ocks under Stalin.

Men jag letar efter mer fakta. Till exempel:

*Det ska finnas en broschyr frn 70-talet dr KPML(r) frsker g till angrepp mot homosexualitet genom Lenin-citat om moral, bl.a. Ngon som vet nt?

*Vad finns det fr substans bakom det ofta upprepade pstendet att Frank Baude, KPML(r):s tidigare ordfrande, ska ha sagt att homosexualitet r en "smborgerlig perversion"?

*Vet ngon mer om pstendet att KPML(r)-avdelningar (eventuellt i Gteborg) p 80-talet ska ha anvnt affischer med texten "Rsta inte p bgpartiet" eller liknande om VPK?

All info om mnet mottages tacksamt. Tack p frhand.
Citera
2006-01-08, 12:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vet inte hur serist ditt inlgg r, men jag kan inte lta bli att bjuda p det klassiska citatet dr Frank Baude kallar en meningsmotsndare fr "en gruppsexman frn Malmfltens hippiekretsar, vars enda princip r principlsheten".

Fr vrigt s hoppas jag att detta patetiska kommunistparti en gng fr alla frpassas till den svenska debattens skrphg istllet fr att fortstta bjudas in till bibliotek och TV-soffor, men det r vl en diskussion som egentligen hr hemma i politikforumet.
Citera
2006-01-08, 15:46
Medlem
Sillberts avatar
P3 Homo hade en genomgng av gayrrelsens historia i Sverige. Ngon gng p 70-talet hade det gjorts en underskning av de politiska partiernas instllning till homosexualitet. Frank Baude svarade ngot enormt roligt i stil med "Riktiga arbetare knullar inte varandra i rven!". Jag minns att jag skrattade s att jag hll p att kra av vgen r jag hrde detta...
Citera
2006-01-08, 16:13
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realize
*Vet ngon mer om pstendet att KPML(r)-avdelningar (eventuellt i Gteborg) p 80-talet ska ha anvnt affischer med texten "Rsta inte p bgpartiet" eller liknande om VPK?

All info om mnet mottages tacksamt. Tack p frhand.

En debatt inom partiet p 80-talet hade sin upprinnelse i att en av deledande (r)arna i Gterborgs barn visade sig vara en anhnagere av homofileriet, denna lmska uppfinning av den njutningslystna medeklassen. Citat av Lenin, Marx och andra profeter anvndes ungefr som ke Green och KG Hammar anvnder bibelcitat i samma frga.
Citera
2006-01-08, 20:27
Medlem
Broder Tucks avatar
Hr med RFSL i Gteborg, dr lr det ju finnas lite ldre folk som har en del skoj att bertta. Det mesta r ju av anekdotnatur i alla fall. Skert hittar du ett och annat i gamla nummer av Proletren ocks.
Citera
2006-01-08, 20:38
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuck
Hr med RFSL i Gteborg, dr lr det ju finnas lite ldre folk som har en del skoj att bertta. Det mesta r ju av anekdotnatur i alla fall. Skert hittar du ett och annat i gamla nummer av Proletren ocks.

Nr han nd har RFSL p trden, s kan han passa p att frga om barnporrsannonserna som dom hade i sin tidning Revolt hade p 70-talet..
Citera
2006-01-09, 06:57
Medlem
Realizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
P3 Homo hade en genomgng av gayrrelsens historia i Sverige. Ngon gng p 70-talet hade det gjorts en underskning av de politiska partiernas instllning till homosexualitet. Frank Baude svarade ngot enormt roligt i stil med "Riktiga arbetare knullar inte varandra i rven!". Jag minns att jag skrattade s att jag hll p att kra av vgen r jag hrde detta...
Kunde inte hitta det reportaget. Finns det digitaliserat?
Citera
2006-01-11, 18:00
Medlem
Jag har ett exemplar av r:arnas gamla studentfrbunds tidning, dr en krdebatt refereraras. VPK:arna p kren ville donera pengar till RFSL, medan R:arna hellre ville ge dem till FNL. Riktigt lustig debatt faktiskt.
Har digitaliserat den p datorn hemma och bifogar den nr jag kommer hem.
Citera
2006-01-11, 23:53
Medlem
jokers avatar
Ls Frank Baudes memoarer, han tar upp den hr grejen dr.

Tv pstdda Baudecitat som jag lagt p minnet, minns alts inte vartifrn jag ftt dem:

"VPK, ett parti fr bgar och vegetarianer"

"En arbetare som knullar en annan arbetare i rven, det r vl nd ingen riktig arbetare"
Citera
2006-01-12, 01:43
Medlem
jag har iofs fr mej att citatet lyder "Vnsterpartiet r fr bgar och allergiker".

KPML(r) var riktiga stolpskott. Numera verkar dom rtt reko, frutom deras onanerande ver centralism och sovjet.
Citera
2006-01-12, 18:07
Medlem
Allright: Hr r iallafall artikeln ur klassolidaritet. SKS(ml):s gamla organ.

Citat:
Fr Sveda och Verk
VPK och Clarte Mot Pengar Till FNL!

terigen har VPK och Clarte redovisat vad deras s k solidaritet innebr. Vid senaste krfullmktigemtet vid Ume studentkr
motionerade VPK om 500 kr i bidrag till RFSL (Riksfreningen fr sexuellt likaberttigande) fr "sveda och verk" p grund av KFML(r):s
analys av de homosexuella!
Denna ljevckande motion franledde SKS(ml):s fraktion att som motfrslag stlla vrt stndiga krav om materiellt std till FNL.
Denna gng i form av 5000 kr infr 20 december, d mtet hlls den 18 december. Detta agerande skapade frvirring i motstndarlgret,
men frslagen stlldes mot varandra genom fraktionens agerande.
En frsta rstning medelst acklamation genomfrdes dr VPK, clarte, sossarna samt RMF:s representant klart och tydligt stllde sig
p RFSL:s sida. Endast SKS(ml) stdde FNL.
Fr att klart dokumentera detta faktum krvde vi votering medelst namnupprop samt att resultatet skulle protokollfras.
D blev det kaos i salen. De fega smborgarna ville sjlvfallet inte att deras agerande skulle dokumenteras och brjade gapa och skrika.
Trotskisten, den mest frvirrade och uppbragte, menade att detta var typiskt KFML(r)-agerande och att vrt syfte var att avslja dem!
Motstndarsidan konsolidiserade sig och rev upp propositionsordningen. Nu stlldes de enskilda frslagen mot avslag.
VPK:s behandlades frst och hela frsamlingen frutom SKS(ml) stdde RFSL. Nr s vr motion om 5000 kr till FNL kom upp rstade VPK
och Clarte emot den. Ett std frn dessa s k kommunister hade faktiskt betytt att det kmpande vietnamesiska folket hade erhllit 5000 kr.
Om det nu r s att ngon VPK- och SKP-sympatisr som tror att detta r ett enstaka misstag frn ngon enskild medlemm i dessa organisationer
s bedrar dom sig. Ty i VPK:s fullmktigefraktion ingr bl a en av deras tv representanter i kommunfullmktige, Gunilla Jnsson samt andra lenande
VPK:are i Ume ssom Sven Jnsson och Henrik Kjellman. VPK:s fraktion kan allts inte bli starkare. Detsamma gller Clartefraktionen dr hela
ledargarnityret sitter.
SKS(ml):s krfullmktigefraktion, Ume

Citera
2006-01-13, 04:35
Medlem
P artikeln lter det mer som ett antingen/eller lge just d.

Vi har X-pengar. Vilka ska f dom?
Jag hade ocks gett cash till FNL i det lget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in