Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-03, 23:51
Medlem
Stefan4s avatar
Nu drar äntligen sommarens friidrottshöjdpunkt igång, nämligen VM i London. Sverige skickar en relativt stor trupp bestående av 32 aktiva - 15 män och 17 kvinnor. Vår största medaljfavorit återfinns i herrarnas diskus, där Daniel Ståhl har kastat längst i världen i år. I övrigt är det nog främst till hoppgrenarna vi får sätta våra medaljförhoppningar. Det är ingen som direkt sticker ut, men heller ingen som helt ska räknas bort, så någon medalj kan det nog bli där.

Vårt unga stärnskott, Armand Duplantis, som fullkomligt pulvriserat allt vad juniorvärldsrekord heter under året, har gjort det bra när han mött de bästa på galorna. Hans medaljchanser ska nog ändå tonas ned något - normalt krävs runt 5.85-5.90 för att placera sig topp-3 och det har "Mondo" bara hoppat en gång. Topp-6 är nog ett mer realistiskt utfall och för det lär krävas runt 5.75.

Våra medel- och långdistanslöpare håller hög klass, men konkurrensen i dessa grenar är stenhård och Meraf Bahta på 1500m är nog vårt största medaljhopp bland löparna. Även Lovisa Lindh har kapacitet att nå en final på 800m och väl där kan allt hända. På 20 km gång håller dessutom Perseus Karlström hög klass, med sjunde bästa anmälningstid får han väl ses som lite av en joker.

IAAFs mästerskapssida: https://www.iaaf.org/competitions/ia...-championships
Arrangörens hemsida: http://www.iaafworldchampionships.com/
Tävlingsprogram med svenska aktiva, höjdpunkter, samt TV-tider: http://www.dn.se/sport/guide-till-fr...s-vm-i-london/

Den svenska truppen:

MÄN
800m: Andreas Kramer 97 Sävedalens AIK
1500m: Kalle Berglund 96 Spårvägens FK
Marathon: Mikael Ekvall 89 Strömstad LK, David Nilsson 87 Högby IF
3000m hinder: Napoleon Solomon 94 Turebergs FK, Emil Blomberg 92 Hässelby SK
Stav: Armand Duplantis 99 Upsala IF
Längd: Michel Tornéus 86 Hammarby IF
Diskus: Daniel Ståhl 92 Spårvägens FK, Niklas Arrhenius 82 Spårvägens FK, Simon Pettersson 94 Upsala IF
Tiokamp: Fredrik Samuelsson 95 Hässelby SK
20 km gång: Perseus Karlström 90 Eskilstuna FI, Anatole Ibáñez 85 Eskilstuna FI
50 km gång: Anders Hansson 92 SK Svängen

KVINNOR
800m: Lovisa Lindh 91 Ullevi FK, Hanna Hermansson 89 Turebergs FK
1500m: Meraf Bahta 89 Hälle IF
5000m: Sarah Lahti 95 Hässelby SK
10000m: Sarah Lahti 95 Hässelby SK
Marathon: Louise Wiker 79 Hässelby SK, Lisa Ring 93 IK Nocout
3000m hinder: Maria Larsson 94 Örgryte IS, Charlotta Fougberg 85 Ullevi FK
Höjd: Sofie Skoog 90 IF Göta, Erika Kinsey 88 Trångsvikens IF
Stav: Angelica Bengtsson 93 Hässelby SK, Michaela Meijer 93 Örgryte IS, Lisa Gunnarsson 99 Hässelby SK
Längd: Khaddi Sagnia 94 Ullevi FK
Kula: Fanny Roos 95 Athletics 24 Seven
Slägga: Ida Storm 91 Malmö AI, Marinda Petersson 95 Malmö AI
Citera
2017-08-04, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Nu drar äntligen sommare

Vårt unga stärnskott, Armand Duplantis, som fullkomligt pulvriserat allt vad juniorvärldsrekord heter under året, har gjort det bra när han mött de bästa på galorna. Hans medaljchanser ska nog ändå tonas ned något - normalt krävs runt 5.85-5.90 för att placera sig topp-3 och det har "Mondo" bara hoppat en gång. Topp-6 är nog ett mer realistiskt utfall och för det lär krävas runt 5.75.

AI

"Vårt" unga stjärnskott är väl snarare USA:s unga stjärnskott. Armand är uppvuxen i USA, bor och tränar fortfarande där. Att han representerar Sverige är främst för att slippa amerikanska uttagningstävlingar. Han hade turen att födas med svenskt medborgarskap pga modern.

Nä, detta papperstrixande inom idrotten kan man vara utan. Om man nu ska tävla för en nation blir ju sånt här bara fånigt. Kan dom inte bara tävla som individer istället, utan flaggor, nationalsånger, medaljpoäng och annan skit?

Ska man tävla för ett land borde det väl i så fall vara det land man bor i någorlunda permanent.
Citera
2017-08-04, 09:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Mest spännande under dagen blir väl hur det kommer gå för Lisa Gunnarssons stavar.
Citera
2017-08-04, 09:58
Medlem
Jag kan tänka mig att det blir någon otippad medalj då vi har ett gäng underdogs som tidigare varit nära toppen. Torneus till exempel även fast det mesta ju talar emot honom.
Citera
2017-08-04, 10:40
Medlem
DN:s program var väldigt matigt, så här tävlar svenskarna mer överskådligt: http://www.friidrott.se/ovrigt/tidsp...vm17swetp.aspx

Är väl lika bra att skicka ut Ståhl direkt så vi vet om det blir medalj eller ej.
Citera
2017-08-04, 11:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Båda SVD och radiosporten har rankat sina tio största höjdpunkter under VM (https://www.svd.se/lindblad-tio-hojd...koll-pa#sida-2 och http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6747869). Det blir ju ganska likartade listor så därför listar jag mina egna höjdpunkter som är lite andra:

1. Felix mot Miller-Uibo
Kommer Allyson Felix få revansch på Shaunae Miller-Uibo på 400m efter OS i Rio? Kan vi tom få en vinnartid ner mot låga 49? Kommer Felix upplägg med väldigt få tävlingar innan VM att löna sig? En av VM:s hetaste dueller tycker jag.

2. Trestegsduellerna
Christian Taylor mot Will Clay i herrarnas tresteg. Kommer det krävas över 18 meter för att ta guldet? Picardo då, kan inte han blanda sig i? Han verkar inte vara uttagen och jag har för mig att han höll på att byta nation (dock har han under sommaren fortfarande tävlat för Kuba). I damernas tresteg är det mer den gamla mot den unga, Caterine Ibarguen mot Yulimar Rojas. Men guldet lär iaf stanna kvar i Latinamerika.

3. Den pånyttfödda sjukampen
Trots att det senaste årtiondets stora namn som Jennis Ennis-Hill och Brianne Theisen-Eaton har lagt av så har nivån i år varit otroligt hög, ledda av Nafi Thiam som tog sig över 7000 poäng i Götzis. Sedan dess har dock Thiam haft skadeproblem och hon avstår därför också den individuella höjdtävlingen. Kan den numera frankrikebaserade Katarina Johnson-Thompson utmana Thiam? Eller är det lettiskan Laura Ikauniece-Admidina som är främste utmanare till Thiam? Och vad kan tyskorna och holländskorna göra?

4. En ny triumf för Kolak
Efter att ha redan ha vunnit ett U23-EM-guld denna säsong, kommer den olympiska mästarinnan Sara Kolak att lägga även ett VM-guld till sin medaljsamling? Eller skall veteranen Barbora Spotakova visa att gammal är äldst?

5. Glöm inte gången
Den i Sverige så oförtjänt lite uppmärksammade gångsporten tycker jag alltid är väldigt kul att titta på i mästerskap. Dessutom har vi flera riktigt bra svenska gångare som är med.
Citera
2017-08-04, 12:10
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Herrarnas diskuskval blir årets hemskaste tävling.
Antingen går det okej eller fiasko, men man har ingenting att vinna i ett kval.
Citera
2017-08-04, 12:52
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mest spännande under dagen blir väl hur det kommer gå för Lisa Gunnarssons stavar.
Nu är de framme
Citera
2017-08-04, 13:15
Medlem
Jag är inte alltför beroende av svenskar för att gå igång på ett VM.

Duellerna jag verkligen ser fram emot är:
Herrarnas 400m: Van Niekerk vs Makwala. Eller kanske Van Niekerk mot klockan.

Damernas 5000m: Ayana vs Obiri vs G. Dibaba. Hassan som bonusdeltagare.

Herrarnas kula: Crouser vs Kovacs vs 23 meter.

Herrarnas spjut: Röhler vs Vetter. Eller kanske slår mästerskapskastaren Yego slå till.

Damernas längd: Reese vs Spanovic vs Bartoletta. Spanovic söker en global titel.
Citera
2017-08-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Kan dom inte bara tävla som individer istället, utan flaggor, nationalsånger, medaljpoäng och annan skit?

Det var de dummaste jag hört på länge, finns för fanken inget tråkigare än att se alla springa runt och tävla mot varandra i samma Nike-kläder..

Att tävla för sitt hemland och sträva efter att stå där högst upp på pallen och få höra sin nationalsång är precis allt det som betyder något..

Varför tror du intresset ökar så markant i samband med mästerskapen? Finns inget intresse hos allmänheten att följa om det inte var ens hemland som tävlade..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-08-04 kl. 14:04.
Citera
2017-08-04, 13:55
Medlem
T&F News har topp10-listor(en slags ranking) för varje gren före VM. Svenskar med är Ståhl 1:a, Duplantis 6:a, Tornéus 8:a(bästa europé), Lindh 8:a, Bahta 8:a, Meijer 9:a.

Finland, Danmark och Norge har varsin med; Pitkämäki 5:a, Slott Petersen 5:a, Warholm 3:a.
Senast redigerad av frankkk 2017-08-04 kl. 13:59.
Citera
2017-08-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det var de dummaste jag hört på länge, finns för fanken inget tråkigare än att se alla springa runt och tävla mot varandra i samma Nike-kläder..

Att tävla för sitt hemland och sträva efter att stå där högst upp på pallen och få höra sin nationalsång är precis allt det som betyder något..

Varför tror du intresset ökar så markant i samband med mästerskapen? Finns inget intresse hos allmänheten att följa om det inte var ens hemland som tävlade..

Du citerar mig utan hela kontexten. Visst är det som du säger, men ska man tävla för "sitt land" är det rimligt att man bor/är uppvuxen/har fått sin friidrottsfostran i landet ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in