Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 13:03
Medlem
Det här var ju en lite udda gärning. Någon som vet mer om det inträffade?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...kot-mot-guider
Citera
2017-08-10, 13:18
Bannlyst
Citat:
Det var vid halv åtta i morse som polisen fick larm om att två naturguider på Bergslagsgården i Sävsjön blivit rånade på fiskeutrustning. Då de försökte återta fiskeutrustningen ska de ha blivit beskjutna med vad polisen tror är ett hagelgevär från en vit Volvo 855.

– Nu har vi en hel del utredningsarbete framför oss, men om någon sett något som kan vara till hjälp så ber vi dem höra av sig till 11414, säger Stefan Dangardt, presstalesman på polisen.

Stort polispådrag
Polisen har under förmiddagen haft ett stort sökpådrag igång med 5-6 patruller och befinner sig fortfarande i området. Även en helikopter finns på stand by för att delta i sökarbetet om det skulle behövas.

De misstänker att det rör sig om två eller tre gärningsmän, men ännu är ingen gripen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...eskots-vid-ran
Citera
2017-08-10, 13:20
Medlem
Svarta-Skatans avatar
http://www.na.se/blaljus/brott/stor-...-fran-flyktbil

"Rånarna, som var två eller tre stycken, ska enligt polisen ha kommit över fiskeutrustning. Det var när de som utsatts för rånet försökte återta utrustningen som skottet avlossades, troligen från ett hagelgevär."

Dom har ju skarpa vapen iaf, som dom inte är rädda att använda.
Citera
2017-08-10, 13:43
Medlem
godboys avatar
Ja, för EN gång skull så tror jag inte på kamelfösare utan på äkta WT. Kom förresten att tänka på denna tråd: (FB) Bensintjuvar i Säffle börjar brinna, 2017-01-19
Även om jag inte tror att det är just dessa dumskallar. Det är lite för långt mellan orterna Som någon ovan sagt så hör jag banjon i bakgrunden, och hemma i skogen står hembränningsapparaten och puttrar.
Citera
2017-08-10, 13:47
Medlem
Tuvtramps avatar
För en gångs skull tycker jag också det mer låter som "hill billy-rednex" på knark än invandrande förortsungar i "utanförskap"..

Oavsett vad det är för nationalitet på dessa GM så är det ju ett helt galet brott! Skjuta (efter) ett flertal personer för att komma undan med lite stulna fiskeprylar, sjukare än så blir det knappt.
Citera
2017-08-10, 13:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
För en gångs skull tycker jag också det mer låter som "hill billy-rednex" på knark än invandrande förortsungar i "utanförskap"..

Oavsett vad det är för nationalitet på dessa GM så är det ju ett helt galet brott! Skjuta (efter) ett flertal personer för att komma undan med lite stulna fiskeprylar, sjukare än så blir det knappt.

Ja, svartskallar brukar ju inte fiska, även om jag vet att det förekommer, vet skötsamma invandrare som fiskar (och har fiskekort) som faktiskt gör det. Det det skulle kunna vara är Öststatare, men jag tror inte det heller, utan tror på Hill-Billys som inte ens gått ur grundskolan med godkända betyg.
Citera
2017-08-10, 14:11
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, svartskallar brukar ju inte fiska, även om jag vet att det förekommer, vet skötsamma invandrare som fiskar (och har fiskekort) som faktiskt gör det. Det det skulle kunna vara är Öststatare, men jag tror inte det heller, utan tror på Hill-Billys som inte ens gått ur grundskolan med godkända betyg.

Det tänkte jag på när jag skrev mitt inlägg jag också samt var nära att nämna att det finns rätt så några invandrare som fiskar men precis som dig har jag upplevt dessa som antingen väldigt unga eller tillhörande den lite mer integrerade andelen av våra "babbar".

Hoppas verkligen de åker fast iaf, skräpmänniskor som inte kan respektera andras prylar och dessutom med våld tillförskansar sig dessa har inte ute att göra, bättre inlåsta i förvar och gärna på obestämd tid..

Sen öststatare säger du.... men brukar inte desa jobba lite mer försiktigt och inte göra såhär dramatiska/drastiska saker(?).
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-08-10 kl. 14:15.
Citera
2017-08-10, 14:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Det tänkte jag på när jag skrev mitt inlägg jag också samt var nära att nämna att det finns rätt så några invandrare som fiskar men precis som dig har jag upplevt dessa som antingen väldigt unga eller tillhörande den lite mer integrerade andelen av våra "babbar".

Hoppas verkligen de åker fast iaf, skräpmänniskor som inte kan respektera andras prylar och dessutom med våld tillförskansar sig dessa har inte ute att göra, bättre inlåsta i förvar och gärna på obestämd tid..

Sen öststatare säger du.... men brukar inte desa jobba lite mer försiktigt och inte göra såhär dramatiska/drastiska saker(?).

Nja, öststatare kan väl vara rätt våldsamma, men just i detta fall så är jag tveksam. Hagelbössa gör väl att jag mer tror på Hill-Billys.
Citera
2017-08-10, 14:38
Bannlyst
Tycker det låter öststatare lång väg. Typ rumäner eller albaner. Borde inte vara särskilt svårt att få tag i dem tycker man. Snor man fiskeutrustning har man nog inte lust att lämna en bil.
Citera
2017-08-10, 14:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Tycker det låter öststatare lång väg. Typ rumäner eller albaner. Borde inte vara särskilt svårt att få tag i dem tycker man. Snor man fiskeutrustning har man nog inte lust att lämna en bil.
Kan ju så vara, man är väldigt förtegen om signalement, och det gör att jag drar öronen åt mig. Jag säger inte att det inte finns svenska idioter och brottslingar, men så fort det är en svensk så brukar ju signalementsbeskrivningen vara mer "fyllig" om man säger så.

Sen så står det i artikeln att man "bedriver inre spaning snarare än yttre" och då undrar jag: på vilka grunder? Inte fan lär polisen hitta brottslingarna under skrivbordet.

Det som dock talar emot öststatare är fordonstypen, en Volvo 855:a, visst kan den vara stulen, men när det gäller öststatare så brukar de väl mer fara runt i sina egna skorvar.

Sannolikheten att detta klaras upp känns minimal. Spanar man inte ute och inte omgående så lär man ju sannolikt inte få tag i GM.
Senast redigerad av godboy 2017-08-10 kl. 14:59.
Citera
2017-08-10, 16:43
Medlem
Uppenbart försök till försäkringsbedrägeri. De skulle aldrig ha överdrivit så vansinnigt. Det är ju helt absurt att jaktvapen skulle ha använts för illegal verksamhet
Citera
2017-08-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Det ska man inte ta för givet! Jag var bortom hamnen för någon vecka sedan och blev riktigt förvånad över hur många araber som upptäckt fiske, dessutom fick de gott om fisk.
Det som dock talar emot att det ska vara invandrare är Volvo 855, det är en typisk WT bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in