2003-07-23, 00:19
Medlem
ABZeta99s avatar
Jod, det har jag gjort!

Hej!

Kulturell terrorism r inte oknt fr mig.

Men hellre n att jag ska frska ge ett uttryck fr innebrden, har jag hittat ngra stycken om freteelsen som jag lgger in hr:

Heath Bunting r en av centralpersonerna nr man talar om kulturell terrorism. Han menar att kulturell terrorism handlar om en kamp mot dominerande vrdesystem och hur dessa vrdesystem tillts definiera verkligheten. Han berr mnen som propaganda och desinformation.
Buntings egna bevekelsegrunder r en kritik mot att kapitalismen idag tillts vara det enda givna vrdesystemet. Han menar att om man vill verka som konstnr idag, s mste man frhlla sig till detta faktum, antingen accepterar man sig som konstnr inom det kapitalistiska systemet eller ocks blir man en kulturell terrorist. Bunting har via sina egna aktioner attackerat fretag som Nike, Adidas, 7-Eleven, American Express och Monsanto, vilka han beecknar som kapitalismens fundamentalister.

nnu ett stycke saxad text:

Kulturell terrorism kan ses som ett mjligt konstnrligt arbetsstt fr de konstnrer som vill arbeta med sin samtid och konfrontera denna samt att ett stt att se p mnet r att det rr sig om en kamp om tolkningsfretrdet i den sociala verkligheten.
I ett nutidshistoriskt sammanhang gr kulturell terrorism att se i ljuset dels av den nya politiska aktivism3 som vuxit fram sedan mitten av 90-talet, det eftersom det finns ptagliga paralleller med avseende p politisk agenda och val av aktivistiska metoder. Dels har den kade uppmrksamheten kring terrorism p senare r skapat en medial retorik kring begreppet terrorism.

Det handlar allts om en tmligen oblodig form av terrorism och fr vl nrmast betraktas som ngon slags programfrklaring fr en konstriktning.

Heat Bunting finns fr vrigt att lna p bibliotek, om man nu vill frdjupa sig i detta mne.

ABZeta99
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in