Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 18:13
Medlem
Hej! Jag har en flickvn och ett av hennes drmreseml r London. Nu planerar jag/vi inte att ka snart utan det kommer nog att drja s kanske uppdaterar trden lite nr det vl nrmar sig men tnkte nd kolla lite nu.

Givetvis kan man ska och lsa p en massa om London men r intresserade av era personliga upplevelser. Tex. hotell som r billigamed en ok standard, mysiga parker och statsdelar,aktiviteter och sdant man inte fr missa osv. fr en romantisk weekend? Tnkte inte s lnge. Runt 3-5 dagar.

Har varit i London men det r s mnga r sedan s har ingen koll.
Citera
2017-08-17, 18:19
Medlem
Golden.Rations avatar
Hur ser eran budet ut?
Citera
2017-08-17, 19:10
Medlem
Mackan52s avatar
Om det r hennes drmreseml och ni bara har fem dagar s mste ni beska alla de viktiga landmrkena som Big Ben, Parlamentet, Buckingham Palace etc

Enda gngen jag sett London r tyvrr nr jag mellanlandade dr och hade bara ngra timmar till nsta flyg men flyget fick cirkulera ngra vndor i vntan p landningsbana p Heathrow och man kunde ltt peka ut dessa ven frn flyget.

Om din flickvn r anglofil, frvgra henne inte detta

Tips: t engelsk frukost varje morgon (bnor, gg, bacon, korv, brd och te), tryckte i mig en sdan p Heathrow och knde mig proppmtt nda in p eftermiddagen.

Vad gillar din flickvn? Varfr inte g ner till Sherlock Holmes boende 221B Baker Street, dr finns ett museum.

EDIT:
Eller r ni bara ute efter en romantisk milj med intressanta resml under dagen? D kanske inte centrala London r det bsta, har vnner som varit dr och London lider av samma problem alla storstder har, mycket trafik, mycket folk, avgaser och ett jvla ovsen. Kanske bst om ni hittar ngon mysig smort utanfr London, bor dr och pendlar in till London p sena frmiddagen s ni slipper morgonrusningen.
Senast redigerad av Mackan52 2017-08-17 kl. 19:17.
Citera
2017-08-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Hur ser eran budet ut?

Bra frga. Tnkte inte snla sklart men inte slsa heller i ondan. ker hellre kortare tid och lgger mer pengar n lngre och mindre pengar. Men sg utom flyg och hotell 5000-10 000 spnn eller ngot i den klassen. Tnkte inte g p opera eller ta p lyxrestaurang utan mer promenader, British museum, Madam Tussauds, ngot njesflt, fika. r inte s krsen vart vi ska bo men det ska ju vara godknt.

Om ngon har tips p vad dessa aktiviteter och annat i 3 dar eller lite mer kan kosta s tar jag tacksamt emot tips d ekonomi inte r det omrdet jag r bst p och jag r ung och inte van vid att resa utan frldrar, vnner eller skola. mvhh Franklinpierce
Citera
2017-08-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Om det r hennes drmreseml och ni bara har fem dagar s mste ni beska alla de viktiga landmrkena som Big Ben, Parlamentet, Buckingham Palace etc

Enda gngen jag sett London r tyvrr nr jag mellanlandade dr och hade bara ngra timmar till nsta flyg men flyget fick cirkulera ngra vndor i vntan p landningsbana p Heathrow och man kunde ltt peka ut dessa ven frn flyget.

Om din flickvn r anglofil, frvgra henne inte detta

Tips: t engelsk frukost varje morgon (bnor, gg, bacon, korv, brd och te), tryckte i mig en sdan p Heathrow och knde mig proppmtt nda in p eftermiddagen.

Vad gillar din flickvn? Varfr inte g ner till Sherlock Holmes boende 221B Baker Street, dr finns ett museum.

Tack! Ska absolut satsa p det. Vi bda r nog lite anglofiler och hon kommer ocks frn ett engelsksprkigt land eller iaf dr engelska r officiellt sprk och de flesta frstr sprket. Hon gillar nog lite allt mjligt men tex. Bio, museum, promenader, sevrdheter, fika, och se fina byggnader. Ingen av oss r sdr jttemycket fr fest och nattliv ska tillggas men man lr vl ta en pint eller ett par.
Citera
2017-08-17, 19:19
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franklinpierce
Bra frga. Tnkte inte snla sklart men inte slsa heller i ondan. ker hellre kortare tid och lgger mer pengar n lngre och mindre pengar. Men sg utom flyg och hotell 5000-10 000 spnn eller ngot i den klassen. Tnkte inte g p opera eller ta p lyxrestaurang utan mer promenader, British museum, Madam Tussauds, ngot njesflt, fika. r inte s krsen vart vi ska bo men det ska ju vara godknt.

Om ngon har tips p vad dessa aktiviteter och annat i 3 dar eller lite mer kan kosta s tar jag tacksamt emot tips d ekonomi inte r det omrdet jag r bst p och jag r ung och inte van vid att resa utan frldrar, vnner eller skola. mvhh Franklinpierce

Ah, resfebersyndrom

Internet r din bsta vn, det finns hemsidor fr bokning med tillhrande recensioner.
Citera
2017-08-17, 19:19
Medlem
Flus avatar
Drick afternoon tea p ngot trevligt stlle, till exempel det gamla fina varuhuset Fortnum and Mason.
G p en musikal.

Tnk p att det kan vara bra att frkpa biljetter till populra aktiviteter, exempelvis Harry Potter-museet kan vara svrt att komma in p annars.
Citera
2017-08-17, 19:27
Medlem
Tack fr alla svar. Uppskattar det mycket. Jag kanske inte verkar ha s mycket koll och det stmmer ocks. Har rest en hel del men inte direkt en sdan hr resa eller p egen hand och jag r ganska tafatt ocks. Kommer bli lite som Morgan och Ola-Conny utom att engelskan r ngot bttre hehe.
Citera
2017-08-17, 19:29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Tack! Ska absolut satsa p det. Vi bda r nog lite anglofiler och hon kommer ocks frn ett engelsksprkigt land eller iaf dr engelska r officiellt sprk och de flesta frstr sprket. Hon gillar nog lite allt mjligt men tex. Bio, museum, promenader, sevrdheter, fika, och se fina byggnader. Ingen av oss r sdr jttemycket fr fest och nattliv ska tillggas men man lr vl ta en pint eller ett par.

I London tar man en pint till lunchen helt oblygt. Ha som riktmrke tanken "Kan jag gra det hr hemma?", du kan festa, g p bio osv hemma s skit i det. Fika vid historiska landmrken.

Ha ocks en dos "bondvett" med er, det finns "dliga omrden" i London, ta reda p hur tunnelbanesystemet gr och vart ert boende ligger i anslutning till t-banan. Kan man det r det alltid ltt att "komma hem" s ni inte gr vilse och mste pynta en jvla ockersumma fr att ta er igenom trafiken i en taxi.
Citera
2017-08-17, 19:34
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Tack fr alla svar. Uppskattar det mycket. Jag kanske inte verkar ha s mycket koll och det stmmer ocks. Har rest en hel del men inte direkt en sdan hr resa eller p egen hand och jag r ganska tafatt ocks. Kommer bli lite som Morgan och Ola-Conny utom att engelskan r ngot bttre hehe.

Unge man.

Jag gjorde min frsta resa helt p egen hand (hade bara varit utomlands tv gnger tidigare med familjen och Danmark med skolan rknar jag inte ens) nr jag var 20 till Tokyo med en ryggsck och kontanter motsvarande 16 000 kr i yen utan bokade boenden eller en jvla susning om nnting.

Men det gick bra nd, ut i vida vrlden med dig, resten av vrlden r inte som Sverige, den gyllene regeln r har du pengar ordnar det sig, alltid. Utbudet r stort och folk vill att du ska ge dem dina pengar
Citera
2017-08-17, 19:43
Medlem
Spyrrans avatar
Ett alternativ kan ju vara att brja i Regents Park (och strosa runt i parken en stund), och sedan g bort till nrliggande Little Venice och ta en bttur i Regents canal. Btturerna gr dock inte ret runt, inte under vintermnaderna. Annars kan man ta en promenad lngs Regents canal istllet. Man kan ocks passa p att g till Primrose Hill fr utsikt ver London. Ett annat alternativ kan vara Hyde Park/Kensington gardens och hyra en roddbt och anvnda den i Serpentine (sjn). Vill man kombinera park med utsikt (och sjlvklart kan man ha picknick ocks) s funkar Hampstead Heath samt Greenwich Park.

Visst kan man promenera lngs South Bank (som r fullproppat med sevrdheter) och ta en bttur lngs Themsen ocks.

Mina personliga favoriter r just Regent's Park, Regent's Canal, Little Venice-omrdet och South Bank.

Vad gillar din flickvn att se/gra? Samt vad vill du sjlv gra? Bara romantiska saker? Du pratade om njesflt. Det finns inte i London. Det nrmaste du kommer i London r London Eye (pariserhjul) samt Emirates line (linbana). Du nmnde ven British Museum, s jag antar att andra museum r okej. Finns mngder av museum, s ni borde hitta ngot som passar er. Oavsett om ni gillar konst, design, litteratur, historia, vetenskap eller ngot annat.

Gillar ni till exempelvis palats och fina byggnader s skulle jag rekommendera Kenwood House (ligger i norra nden av Hampstead Heath) eller Alexandra Palace (som dessutom har en stor park, utsikt ver London, btturer i sjn etc). Mest fr att de r trevligare och mysigare n de kungliga palatsen/slotten (Kensington Palace och Buckingham Palace) som visserligen ligger mer centralt.
Citera
2017-08-17, 19:59
Medlem
Mackan52s avatar
Passa p att skriv en liten resedagbok ocks som ni kan posta hr sen, sdant uppskattar vi
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2865119

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här