Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-24, 14:25
Medlem
Denna F!-politiker dk upp i trden som avhandlar de olagliga afghanska demonstrationerna. Som brukligt s klistrade jag in hennes namn i ett par olika skmotorer fr att skapa mig en bild av personen och politikern Foujan. Det tog inte lng tid att inse varifrn hon ser saker och ting. Vi har att gra med en extremistisk aktivist som hatar poliser, hller brottslingar om ryggen, hnger ut meningsmotstndare som bgar, rasister, nazister och rent allmnt beter sig som ett svin. Klassisk AntiFa-supporter som vill krossa nationalstater och avskaffa yttrandefriheten.

Lite lnkar:

Profil p F!:s hemsida
Citat:
Valberedningens motivering
Foujan var en av initiativtagarna till hijabuppropet som lyfte problemen med hatbrott mot kvinnor som br slja, och som fick bde allmnheten och justitieministern att vakna till. Hon r expert inom frgor som rr asylrtt och migrationspolitik, sitter i styrelsen fr FARR, Flyktinggruppernas riksrd, och hon har jobbat med Amnesty. Foujan kan hlla brandtal och mobilisera engagemanget.
Citat:
Jag brinner fr dessa politiska frgor!
Mnskliga rttigheter och flykting-/asylpolitik r mina huvudomrden. ppna grnser r min absolut viktigaste frga, med den utgngspunkten att alla ska ha rtten och mjligheten att kunna bostta sig varhelst en vill och behver. Vid sidan av detta brinner och verkar jag ven fr frgor ssom rttvis representation, jmstlldhet, social rttvisa samt likabehandling, antirasism- och antidiskrimineringsfrgor.

I valrrelsen kommer jag
att kampanja fr lagliga vgar in i Europa / att n ut bde till normen och till de marginaliserade / att kmpa med blod, svett och trar fr att krossa patriarkatet, nationalstaten & fascismen.

Under min frsta arbetsdag i Sveriges riksdag kommer jag

att knna in mig i den nya rollen och frundras ver att jag till slut har tagit mig in i maktens korridorer. Troligtvis kommer jag ven att snabbt lokalisera nrmsta kaffemaskin.

UR Skola: De obekvma
Citat:
Foujan Rouzbeh r aktivist och kmpar fr att Sverige ska ppna sina grnser, fr alla. Hon r en av initiativtagarna till det uppmrksammade "hijabuppropet" som lyfte problemen med hatbrott mot kvinnor som br slja. Vi mter henne nr hon r p Migrationsverkets frvar fr att hjlpa en asylskande som ftt avvisningsbeslut, nr hon demonstrerar mot nazismen och nr hon jobbar med "Flyktingbloggen".

Mt eldsjlen Foujan Rouzbeh (Sveriges Radio, nio minuter lng intervju)
Citat:
Foujan Rouzbeh r 32 r gammal med en politisk magisterexamen i bagaget. Hon har jobbat med bde Amnesty och Expo och fr ett r sen var hon med och startade Soppkk Stockholm som delar ut mat och klder till hemlsa. Foujan Rouzbeh har ett engagemang som strcker sig lngre n de flestas.

(FB) Foujan Rouzbeh frn Feministiskt initiativ attackerar polisen p twitter
Hr har hon raderat alla spr frn sin Twitter men trden hr p Flashback finns givetvis kvar.

Twitterstorm efter Fi-politikers inlgg om att sknda flaggan

Skrmdump p originaltweeten.
Citat:
Att sknda flaggan imorgon r att sga att det fr vara nog nu. Riv alla barrirer, krossa alla murar. Ner med nationalstaten! Lnge leve vi

— Foujan Rouzbeh (@Foujan) June 5, 2014
Citat:
Nr Nyheter24 nr Rouzbeh berttar hon att det hela r en referens till den knda konstnren Carl-Johan De Geers verk "Sknda flaggan" och inte alls en uppmaning till att brnna flaggan.
Konstverket hon syftar p r ett verk som pryds av svenska flaggan, p vilken ordet "Kuken" str skrivet. Till vnster om flaggan str det "Sknda flaggan vgra vapen svik fosterlandet var onationell" och till hger penseldrag som frestller eld.

Att sga att jag vill brnna flaggor r verkligen att stta ord i min mun, sger Rouzbeh till Nyheter24.

Hanif Bali p Twitter: "Kommer ni ihg nr Foujan Rouzbeh (FI) implicerade att jag var "vaselin-torsk". Intersektionellt."
http://i.imgur.com/IxGWvq3.jpg
Citat:
Fick just veta att Hanif Bali ska mta Bjrn Sder i kvllens Debatt och snacka migrationspolitik. Avg alla.
Citat:
det r nog inte ett problem fr jag har hrt att Hanif Bali r vaselin-torsk numero uno...o han verkar ju gilla Bjrn o s. Ja, ni fattar.

Exempel p hennes polishat:
http://i.imgur.com/PA6EVJa.png
http://i.imgur.com/eCy6L1s.png

Grattis AFA 20 r!:
http://i.imgur.com/WYLQnsT.png

Hijabuppropet:
SVT: Sjal som solidaritetshandling
Citat:
En av initiativtagarna bakom aktionen r Foujan Rouzbeh.

Initiativet r till fr att uppmrksamma hndelsen och ocks ett stt att visa solidaritet fr vra medsystrar runt om i landet som p daglig basis utstts fr den hr typen av hatbrott, sger hon.

Hennes Kollega Nabila Abdul Fattah lgger till:

Vi vill normalisera hijaben, vi vill ocks visa att en kvinna har rtt att vistas utomhus, i offentligheten, utan att bli trakasserad, oavsett vad man vljer att ha p sig fr klder.

Fri invandring enligt Foujan Rouzbeh (Fi), Linda Nordlund (LUF) (TV4 Almedalen 2014)
Citat:
Hur skiljer sig FI:s och LUF:s syn p fri invandring? Se Foujan Rouzbeh, riksdagskandidat i Feministiskt initiativ, och Linda Nordlund, ordfrande i Liberala ungdomsfrbundet, diskuterar.
Smtt krkningsframkallande samtal(min kommentar).

Foujan Rouzbeh sknker sin rst till pappersls
Citat:
Idag sknker Foujan Rouzbeh, nummer 7 p Feministiskt initiativ riksdagslista, sin rst i kommun-, landsting-, och riksdagsvalet till en person som frsatts i papperslshet. Rouzbeh vill genom sin aktion protestera mot att demokratiska processer utesluter mnniskor som saknar dokumentation d medborgarskapet r en frutsttning fr att f rsta. Rouzbeh rstar kl. 09:30 p Klarabergsviadukten 72, Norrmalm.

- Nr jag bestmde mig fr att kandidera till riksdagen fr Feministiskt Initiativ gav jag ett lfte om att alltid agera rsten fr mnniskor som annars aldrig hrs. Det r fr mig en sjlvklarhet agera i enlighet med detta lfte som r frenlig med min ideologiska vertygelse. Politik mste handla om att leva som man lr, sger Foujan Rouzbeh.

- Det bor en stor population personer i Sverige som till fljd av nationalstatens konstruktion har frsatts i en omjlig situation av papperslshet. Dessas mnskliga rttigheter krnks p daglig basis. Det r oacceptabelt. Ingen mnniska r illegal och idn om alla mnniskors lika vrde mste g frn teori till praktik av oss som befinner oss i en position med mjlighet att frndra, fortstter Foujan Rouzbeh.

Den person som fr Rouzbehs rst r en afghansk flykting som kom till Sverige 2011.
-Jag r jtteglad fr att Foujan Rouzbeh har gett mig sin rst. I framtiden hoppas jag p en rd-grn-rosa regering. Jag tycker att det r de parti som har konkreta svar p flyktingpolitiken - att ppna grnserna!
Redan 2011 tog allts Foujan stllning fr afghanerna och tyckte lagom dmjukt att de ska rakt in i makten.
Citat:
I riksdagen ska Foujan Rouzbeh strka papperslsas rttigheter genom att arbeta fr:

En fri vrld dr mnniskor kan rra sig fritt och bostta sig var de vill p jorden.
Papperslsa ska ha mjlighet att anska om std enligt socialtjnstlagen och prvas p lika villkor som vriga kommuninvnare.
Papperslsas trygghet i kontakt med vlfrdsinstitutioner.
Vara mjligt fr papperslsa att anmla brott utan att riskera deportation
Stoppa frihetsbervandet av medborgare som ftt avslag p sin asylanskan och stnga alla frvar.
Statslsa ska f permanent uppehllstillstnd efter sex mnader om inget srskilt skl talar emot det.
Ingen ska kunna dmas till utvisning.

Vad ska diskuteras? Tja, allt kring denna Rosanna Dinamarca-wannabe. Hon ska ha arbetat p Expo men jag hittar inget konkret kring det. Hjlp grna till med att dra upp den biten ur mrklggningsdyn.

Jag tror personligen att denna person r en av de drivande bakom afghandemonstrationerna vi ser, drfr startar jag trden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in