Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-30, 00:11
  #1
Medlem
Fris avatar
När man lärt sig all öppningsteori man orkar korvstoppa sig med, tränat in fjurton taktiska grepp, lärt sig ett dussin obegripliga partier från 1800-talet utantill och övat alla slutspel tills de gått till remi av att schackklockan gett upp av mekanisk utmattning, hur utvecklar man sig vidare då? Jo, genom att fuska! Den nya fronten inom schackteori: Tasktik.

Det viktiga är att vinna. Hela poängen med schack är ju att ta hem just den där poängen till klubben i tabellen. Att tänka ett steg före motståndaren, och utanför den så kallade boxen.

Jag brukar börja tävlingsmorgonen med att skicka ut falska email om att tävlingen har ställts in p.g.a. rån eller vattenskada i den bokade lokalen. Så man vinner på walk over. Världens bästa schackproblem: "Vit att dra, svart gör matt i noll drag. Tic toc."

Hur värmer ni upp inför era turneringsspel, och hur fortsätter ni för att sortera bort de tomtar som inte läser epost på morgonen?

Jag vet så klart att man kunde skruva upp fjädern så klockan gick fortare för motståndaren i de där gamla ryska klockorna. Men dels så märkte de det ju (vilket är pinsamt) om man gick över cirka 20% och jag behöver större handikapp än så. Dels har de ersatts av digitala modeller som byts ut så ofta att det är jobbigt att utveckla hack för dem alla.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-08-30 kl. 00:17.
Citera
2017-08-30, 00:15
  #2
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag brukar börja tävlingsmorgonen med att skicka ut falska email om att tävlingen har ställts in p.g.a. rån eller vattenskada i den bokade lokalen. Så man vinner på walk over.?

Det här kan ju inte hålla i längden.
Citera
2017-08-30, 00:32
  #3
Medlem
GuldBuddahs avatar
Jag dör! Hahaha... Varför har du hakat upp dig så pass? Misstolka mig inte. Jag beundrar din passion.
Citera
2017-08-30, 00:33
  #4
Medlem
Fris avatar
När jag spelar med en "vän" hemma så ser jag till att byta drottningar och se till att fiendens slagna drottning fysiskt försvinner från rummet. Så när fienden promoverar en bonde så måste denne nöja sig med ett torn. Men det funkar ju inte i klubbspel med ton av pjäser i alla lådor. Så åtråvärda de är på brädet så har de ändå föga stöldvärde i verkligheten.

Så vad göra. 18:e draget i Belgiskt parti, Rook's variant. Offrade 6 bönder för 2 springare, helt enligt teorin, men sen satte jag bort ett torn. Fel torn. Så det är nu man trycker på fjärrkontrollen till brandlarmet man tagit med sig i väskan man lämnade i garderoben. Det tutar och alla tror det brinner, dags att tända på för rökpaus. Man släpar lite efter och råkar komma åt schackklockan för att sätta på den igen medan man tar på sig kavajen.
Citera
2017-08-30, 00:33
  #5
Medlem
Citat:
"Vit att dra, svart gör matt i noll drag. Tic toc."

Haha!
Den här tråden är ett mästerstycke i "utanför boxen-tänk". =)
Citera
2017-08-30, 00:57
  #6
Medlem
Fris avatar
Närmast ögat var det när min vidriga motståndare höjde sin hand, sin vana trogen (som om hans hand var en hök och hans pjäser sorkar och harar), högt över brädet för att zooma in på sin drottnings mattdrag. Men, med ögonkontakt med domaren grep jag fiendens hand i luften, reste mig upp, bugade mig lätt och sade att jag accepterar hans anbud om remi. Vilket noterades trots protest.
Citera
2017-08-30, 00:58
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När jag spelar med en "vän" hemma så ser jag till att byta drottningar och se till att fiendens slagna drottning fysiskt försvinner från rummet. Så när fienden promoverar en bonde så måste denne nöja sig med ett torn. Men det funkar ju inte i klubbspel med ton av pjäser i alla lådor. Så åtråvärda de är på brädet så har de ändå föga stöldvärde i verkligheten.

Det hade jag inte tolererat om jag var din "vän". Jag tror inte du kommer långt med ditt fuskande.
Citera
2017-08-30, 01:07
  #8
Medlem
Fris avatar
Sista försvarslinjen jag har är att jag alltid skriver ned ett helt annat parti i dragprotokollet än det som verkligen spelas. Jag skriver så klart ett parti som jag vinner. När jag låtsas ge upp så distraherar jag min ännu sorglöst belåtne fiende medan denne signerar dragprotokollet, medan jag skriver "Musse Pigg" på hans kopia. Si så bokförs jag som vinnare ändå. De här spelarna tenderar dock bli särskilt misstänksamma vid nästa möte.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det hade jag inte tolererat om jag var din "vän". Jag tror inte du kommer långt med ditt fuskande.
Finns inga vänner i schack. Allt är svart och vitt och en av två ska bort. Vilken marginalklubb vill inte ha en medlem som garanterat tar hem en poäng varje match? Synd att det inte finns några pengar i den här branschen.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-08-30 kl. 01:12.
Citera
2017-08-30, 01:13
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Sista försvarslinjen jag har är att jag alltid skriver ned ett helt annat parti i dragprotokollet än det som verkligen spelas. Jag skriver så klart ett parti som jag vinner. När jag låtsas ge upp så distraherar jag min ännu sorglöst belåtne fiende medan denne signerar dragprotokollet, medan jag skriver "Musse Pigg" på hans kopia. Si så bokförs jag som vinnare ändå. De här spelarna tenderar dock bli särskilt misstänksamma vid nästa möte.


Finns inga vänner i schack. Allt är svart och vitt och en av två ska bort. Vilken marginalklubb vill inte ha en medlem som garanterat tar hem en poäng varje match? Synd att det inte finns några pengar i den här branschen.

Om det fanns pengar i branschen skulle du torska på det där direkt.
Citera
2017-08-30, 01:40
  #10
Medlem
Jag drar oftast upp tröjan och visar brösten..
Citera
2017-08-30, 02:23
  #11
Medlem
Fris avatar
Jag brukar spika fast bonden på f2, för den ska faen inte flytta i vilket fall, och sen kan ju inte ens en stormästare ta den.

Citat:
Ursprungligen postat av psykologpudel
Jag drar oftast upp tröjan och visar brösten..
Jag har tyvärr inte den talangen. Men vi kan dela på prispengarna om du står topless bakom min rygg?

Jag har annars anlitat min granne, Grosch Krack-nåntin heter han och äter småsten. När jag kallar på honom lägger han bara sin hand på fiendens axel och säger: "-Make zhe right movfe now, or niemals." En naturtalang. Värd en halv poäng varje gång.
Citera
2017-08-30, 18:17
  #12
Medlem
Gnomegirls avatar
Hahaha! Den här tråden har ju stor humorpotential.
Själv är jag usel på schack, vet hur pjäserna går men inte mer. Brukar spela med min Finske alkoholiserade granne ibland, men vi är båda så usla spelare att ingen av oss lär sig något nytt.

Men ett fultrick kan jag ändå bjuda på: När motståndarna dyker upp bjuder ni som de sportsliga motståndare ni är på mat.
Maten skall naturligtvis vara grön och dålig. Ni döljer dåligheten med kryddor, och när schackturneringen börjar lämnar de flesta utom de riktigt schackrutinerade deltagarna som redan från start iklätt sig vuxenblöjor w.o.

Som sagt: Jag är ingen schackexpert, men vad tycks om min smarta strategei?




MVH/Gnomegirl
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback