Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-08, 19:16
  #1
Avstängd
jobbar över ett ganska stort ställe, och jag jobbar överallt i byggnaden. Jag är lokalvårdare.

Nu har jag fastnat för en mysig matsal, lite mindre där jag brukar käka lunch med de andra lokalvårdarna och ta en kopp kaffe senare på dagen.

Nu senare så har personer med högre befogenhet sagt att, "Ni får inte sitta och äta i den här matsalen. Ni måste sitta i den andra." Vi har samma lunchschema som några som arbetar på platsen. Men som har lite högre yrkesrang än oss.

Det kan vara bra att vi lokalvårdare möts upp samma tid och äter lunch några gånger i veckan och pratar ihop oss och att vi inte är utspridda på 10plan. Men att förbjuda oss från vissa matsalar är väl aningen befängt?

Är det rätt att bli behandlad på det här viset? Att personer inte vill sitta i samma rum med oss för att vi har ett lägre yrke?

Jag tycker såhär; att är vi så äckliga, så kan ju personerna som har problem låsa in sig på sitt rum och äta själva.
Citera
2017-09-08, 19:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
jobbar över ett ganska stort ställe, och jag jobbar överallt i byggnaden. Jag är lokalvårdare.

Nu har jag fastnat för en mysig matsal, lite mindre där jag brukar käka lunch med de andra lokalvårdarna och ta en kopp kaffe senare på dagen.

Nu senare så har personer med högre befogenhet sagt att, "Ni får inte sitta och äta i den här matsalen. Ni måste sitta i den andra." Vi har samma lunchschema som några som arbetar på platsen. Men som har lite högre yrkesrang än oss.

Det kan vara bra att vi lokalvårdare möts upp samma tid och äter lunch några gånger i veckan och pratar ihop oss och att vi inte är utspridda på 10plan. Men att förbjuda oss från vissa matsalar är väl aningen befängt?

Är det rätt att bli behandlad på det här viset? Att personer inte vill sitta i samma rum med oss för att vi har ett lägre yrke?

Jag tycker såhär; att är vi så äckliga, så kan ju personerna som har problem låsa in sig på sitt rum och äta själva.

Är ni alla anställda på samma firma eller är ni "inhyrda" eller anställda via annat företag?
Citera
2017-09-08, 19:21
  #3
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
jobbar över ett ganska stort ställe, och jag jobbar överallt i byggnaden. Jag är lokalvårdare.

Nu har jag fastnat för en mysig matsal, lite mindre där jag brukar käka lunch med de andra lokalvårdarna och ta en kopp kaffe senare på dagen.

Nu senare så har personer med högre befogenhet sagt att, "Ni får inte sitta och äta i den här matsalen. Ni måste sitta i den andra." Vi har samma lunchschema som några som arbetar på platsen. Men som har lite högre yrkesrang än oss.

Det kan vara bra att vi lokalvårdare möts upp samma tid och äter lunch några gånger i veckan och pratar ihop oss och att vi inte är utspridda på 10plan. Men att förbjuda oss från vissa matsalar är väl aningen befängt?

Är det rätt att bli behandlad på det här viset? Att personer inte vill sitta i samma rum med oss för att vi har ett lägre yrke?

Jag tycker såhär; att är vi så äckliga, så kan ju personerna som har problem låsa in sig på sitt rum och äta själva.
Det är bara till att anmäla om att ni blir diskriminerade och särbehandlas på arbetsplatsen.
Citera
2017-09-08, 19:22
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Är ni alla anställda på samma firma eller är ni "inhyrda" eller anställda via annat företag?

Vi är inhyrda.
Citera
2017-09-08, 19:23
  #5
Medlem
MoaLjungs avatar
Om det inte finns såna bestämmelser utan bara är påhittat av dom så sitt kvar och ät.
Citera
2017-09-08, 19:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Om det inte finns såna bestämmelser utan bara är påhittat av dom så sitt kvar och ät.

Blir det inte problematiskt då dom är inhyrda? Då kan väl egentligen företaget själva bestämma att dom inte ens får äta på stället utan måste göra det på en extern plats om dom ska ha lunch?

No offense mot ditt yrke eller dylikt, men vill minnas att det är så.
Citera
2017-09-08, 19:26
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Om det inte finns såna bestämmelser utan bara är påhittat av dom så sitt kvar och ät.

Ska jag fråga facket om de kan ta reda på om det finns sådanna bestämmelser eller ej? Vet inte vem jag ska fråga. Att fråga de vi är anställda utav känns ganska uteslutet på något vis.
Citera
2017-09-08, 19:28
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Blir det inte problematiskt då dom är inhyrda? Då kan väl egentligen företaget själva bestämma att dom inte ens får äta på stället utan måste göra det på en extern plats om dom ska ha lunch?

No offense mot ditt yrke eller dylikt, men vill minnas att det är så.

Företaget är så stort och offenligt så de skulle aldrig gå vägen att förbjuda oss från att äta där.

Men att de fixar ett extern matsal åt oss kanske de skulle göra för att kringgå att umgås med oss.
Citera
2017-09-08, 19:29
  #9
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Blir det inte problematiskt då dom är inhyrda? Då kan väl egentligen företaget själva bestämma att dom inte ens får äta på stället utan måste göra det på en extern plats om dom ska ha lunch?

Kanske, men om inte regeln står skriven någonstans så finns den ju inte i mer än i dom där gubbarnas fantasi, med andra ord finns den inte.
Citera
2017-09-08, 19:31
  #10
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juiceme
Ska jag fråga facket om de kan ta reda på om det finns sådanna bestämmelser eller ej?

Ja, prova det.
Citera
2017-09-08, 19:31
  #11
Medlem
Internhumors avatar
Grattis! Du tillhör tydligen en lägre kast enligt den sociala miljö du befinner dig i. Fördelen i västvärlden är att människor lever enligt tanken att den går att lämna genom hårt arbete eller "rätt" sociala handlingar.

Sanningen kan ju vara att man är låst i den av sociobiologiska skäl men det tror ju inte folk här i den "liberala" delen av världen där doktrinen är att alla är rationella individer av naturen och som har en naturlig potential att göra "rätt" och "optimerade" val.

Du kan alltid spela korten rätt och lämna din kontext Du är friare än du tror. Under 1990-talet höll jag på att förlora allt på grund av finanskrisen och resan fram till idag bestod av en omfattande självförnedring och arbetsmöda. Det fanns alltid de ovan som ville styra och kontrollera men jag drog mig tillbaka och omvärderade min situation och majoriteten av de som styrt mig utifrån dåvarande avtal har idag och sedan länge fallit neråt rent socioekonomiskt eller själva ingått självförnedrande sociala eller juridiska avtal med folk som tillhör en högre kast.


Citat:
Caste is a form of social stratification characterized by endogamy, hereditary transmission of a lifestyle which often includes an occupation, status in a hierarchy, and customary social interaction and exclusion.[1][2] Although caste systems exist in various regions, its paradigmatic ethnographic example is the division of Indian society into rigid social groups, with roots in India's ancient history and persisting until today.[3] However, the economic significance of the caste system in India has been declining as a result of urbanization and affirmative action programs. A subject of much scholarship by sociologists and anthropologists, the Indian caste system is sometimes used as an analogical basis for the study of caste-like social divisions existing outside India. The term is also applied to non-human populations like ants and bees.[4

https://en.wikipedia.org/wiki/Caste
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2017-09-08 kl. 19:37.
Citera
2017-09-08, 19:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Kanske, men om inte regeln står skriven någonstans så finns den ju inte i mer än i dom där gubbarnas fantasi, med andra ord finns den inte.

Nae fast samtidigt så kan det ju bli problematiskt då det är dom som bestämmer där.

Jag skulle rådgöra med din arbetsgivare först hur ni ska ta det vidare. Gör du själv en för stor sak av det kan det ju göra att företaget säger upp avtalet med din arbetsgivare. Då misstänker jag att du inte blir så populär hos din egna chef.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback