Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-09, 21:05
  #1
Medlem
No6s avatar
Jag har fått upp ögonen lite för Playstation och är sugen på att spela igenom främst Silent Hill-serien vilket jag aldrig gjort då jag aldrig ägt ett annat Playstation än PS4. Hur fungerar dessa konsoller till nyare TV-apparater? Blir det bättre bild om man spelar på emulator? Det blir inte riktigt samma känsla att spela på emulator enligt mig...

Funderar på att köpa en Playstation på blocket/tradera. Är spelen bakåtkompatibla så man kan köpa t.ex. en PS2 och spela första Silent Hill?

Är det värt att köpa en konsoll eller kan jag lika gärna koppla datorn till TV och spela emulator? Lite trist också att det inte går att få helt full skärm på dessa emulatorer, utan bilden är centrerad med svarta kanter runtom. Vet inte om det är samma på konsolen?

Vet ju att det blir problem när man spelar t.ex. N64 på nya apparater och mycket bättre bild på emulator.
Citera
2017-09-09, 21:10
  #2
Medlem
Extremeflys avatar
Finns inte silent hill på Playstation store? Vissa konsoler är bakåt kompatibla medan andra inte är det. Playstation 4 exempelvis är inte bakåt kompatibel. Playstation 2 och 3 ska vara bakåtkompatibla iallafall. Men kolla Playstation store först iallafall så kanske du hittar spelet där 😁 bilden blir iallafall bättre från ps4. Har själv ps4 pro till en 4k tv o bilden är grym
Citera
2017-09-09, 21:46
  #3
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Finns inte silent hill på Playstation store? Vissa konsoler är bakåt kompatibla medan andra inte är det. Playstation 4 exempelvis är inte bakåt kompatibel. Playstation 2 och 3 ska vara bakåtkompatibla iallafall. Men kolla Playstation store först iallafall så kanske du hittar spelet där 😁 bilden blir iallafall bättre från ps4. Har själv ps4 pro till en 4k tv o bilden är grym

Enbart första utgåvan av ps3an är bakåtkompatibel. De är svåra för att inte säga omöjliga att få tag i.

ONT: ps2an är bakåtkompatibel. Så köp en sån om du vill. Kör scarten genom en adapter till HMDI. Tror bilden blir helt ok då.
Citera
2017-09-09, 21:48
  #4
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Enbart första utgåvan av ps3an är bakåtkompatibel. De är svåra för att inte säga omöjliga att få tag i.

ONT: ps2an är bakåtkompatibel. Så köp en sån om du vill. Kör scarten genom en adapter till HMDI. Tror bilden blir helt ok då.

Då är det nog första utgåvan jag har =) Har både ps4 pro och en ps3 . Dock köpte jag 4an nyligen, så har haft 3an några år hehe
Citera
2017-09-09, 21:56
  #5
Medlem
oldeubois avatar
Köp ett PS2, det kan även spela PS1-titlar. Du kan ju ansluta med en HDMI om du köper en https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ation-2-p61268.
Citera
2017-09-10, 20:06
  #6
Medlem
No6s avatar
Fick faktiskt igång både Silent Hill 1 och 2 igår, första spelet på emulator med ett "Widescreen hack" och andra spelet på PC med widescreen. Ska koppla datorn till teven och spelar med Xbox One-kontroll, funkar utmärkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback