2017-09-11, 18:41
Medlem
Han kanske tänkte, "helvete vad Zlatans fru är sexig!". Nej men seriöst, ska det heilas så ska det vara med öppen handflata, annars kan man lika gärna skita in det. Nazister ska inte syssla med Black Power-hälsningar.
Citera
2017-09-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det tror jag inte. Åklagare arbetar inte på det sättet. Det var nog bara så att förundersökningen blev färdig just nu.

Jag tycker också åtalet känns orimligt. Jag noterar att väldigt många åtal nuförtiden sammanfaller med en händelse, typ val eller demonstration. Tillfälligheter? Kanske, eller allt vanligare. Ser ju dock ut som en tanke att detta, och förvägran/inställda tillståndsgivna demonstration är ett av alla knep makten i Europa tar till.
Citera
2017-09-11, 19:02
Medlem
Vore ju kul om det nu kunde komma en prejudicerande vägledning om vilka hälsningsgester är att betrakta som förbjudna. Rak arm, högst 15 graders armbågsvinkel, hand ej överstigande en tänkt vågrät linje från axeln, ej sluten hand, ej heller öppen med handflatan riktad mot markplan med vinkel understigande 30 grader, mm.

Jag är inget fan av varken nazister eller heilande men ska det nu vara straffbart att göra vissa gester "because feelings" så kunde väl åtminstone rättskipande myndigheter tydligt visa hur landet ligger.
Citera
2017-09-11, 19:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Vore ju kul om det nu kunde komma en prejudicerande vägledning om vilka hälsningsgester är att betrakta som förbjudna. Rak arm, högst 15 graders armbågsvinkel, hand ej överstigande en tänkt vågrät linje från axeln, ej sluten hand, ej heller öppen med handflatan riktad mot markplan med vinkel understigande 30 grader, mm.

Jag är inget fan av varken nazister eller heilande men ska det nu vara straffbart att göra vissa gester "because feelings" så kunde väl åtminstone rättskipande myndigheter tydligt visa hur landet ligger.

Kontexten är också viktig, som åklagaren framhöll. Om en känd nazistledare heilar under ett av sina tal är kontexten något annorlunda än om en berusad tonåring gör det.
Citera
2017-09-11, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag tycker också åtalet känns orimligt. Jag noterar att väldigt många åtal nuförtiden sammanfaller med en händelse, typ val eller demonstration. Tillfälligheter? Kanske, eller allt vanligare. Ser ju dock ut som en tanke att detta, och förvägran/inställda tillståndsgivna demonstration är ett av alla knep makten i Europa tar till.

Om åklagaren hypotetiskt ville påverka demonstrationen i Göteborg skulle han i stället ha väckt åtal i så god tid innan demonstrationen att han hann få en fällande dom.
Citera
2017-09-11, 19:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Kontexten är också viktig, som åklagaren framhöll. Om en känd nazistledare heilar under ett av sina tal är kontexten något annorlunda än om en berusad tonåring gör det.
Ja, och därför gäller åtalet synnerligen även kontexten, även om hälsningen är grunden.
Jag tycker man kan åtala dem när de skriker "folkförrädare" efter Lövens eller nån annans namn. Ärekränkning, förtal eller eventuellt uppvigling. Det finns många skäl.
Citera
2017-09-11, 19:53
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Det tror jag inte. Åklagare arbetar inte på det sättet. Det var nog bara så att förundersökningen blev färdig just nu.

Nej, så kan man ju inte arbeta i en "demokrati"

Länkar till talet avgör själv om du anser detta vara "hets mot folkgrupp".

https://www.youtube.com/watch?v=DganfQK6WkA

Citat:

Vem har hailat? Tess Asplund?
Senast redigerad av Framtyr 2017-09-11 kl. 20:08.
Citera
2017-09-11, 19:59
Medlem
Han får ju säkert en rättvis dom i våra politiska domstolar.

Det kommer säkert uppstå anledning till ånger längre fram... under galgen s.a.s.
Citera
2017-09-11, 20:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Nej, så kan man ju inte arbeta i en "demokrati"

Länkar till talet avgör själv om du anser detta vara "hets mot folkgrupp".

https://www.youtube.com/watch?v=DganfQK6WkA

Eftersom de klippt flera gånger i talet, bland annat just före heilandet, är det svårt att bedöma kontexten, och i vilken utsträckning det förekom hets mot folkgrupp. Strax innan "hell seger" skriker han "död åt etablissemanget" (och heilar då med). Men det är som sagt ett klipp emellan.

Förhoppningsvis kan den videoinspelning som Juridikfronten gjorde, och som ligger till grund för åtalet, bringa klarhet i de frågorna om den läggs upp på webben.
Citera
2017-09-11, 20:52
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Eftersom de klippt flera gånger i talet, bland annat just före heilandet, är det svårt att bedöma kontexten, och i vilken utsträckning det förekom hets mot folkgrupp. Strax innan "hell seger" skriker han "död åt etablissemanget" (och heilar då med). Men det är som sagt ett klipp emellan.

Förhoppningsvis kan den videoinspelning som Juridikfronten gjorde, och som ligger till grund för åtalet, bringa klarhet i de frågorna om den läggs upp på webben.

Givetvis ligger vänster mupparna i "juridikfronten" bakom

Ja vi får väll se vad dem har att komma med, dessa dårar har väll hittills inte lyckas få någon dömd för något, vad jag känner till. Som sagt "juridikfronten" består utav kränkta vänster människor som anmäler hit och ditt.
Citera
2017-09-11, 22:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är en rimlig slutsats och låter bestickande. Problemet är ju bara att berusade tonåringar, svarta badmintonspelare som heilar i ironiskt syfte, bärare av t-shorts med svart humor, konstutövare som använder nazistiska referenser tvetydigt och många andra också åtalas av svenska åklagare och oftast döms.

Svenska åklagare saknar helt trovärdighet som grupp och motarbetar det fria ordet av politiska skäl och utöver vad lagen kräver.
Citera
2017-09-11, 22:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Givetvis ligger vänster mupparna i "juridikfronten" bakom

Ja vi får väll se vad dem har att komma med, dessa dårar har väll hittills inte lyckas få någon dömd för något, vad jag känner till. Som sagt "juridikfronten" består utav kränkta vänster människor som anmäler hit och ditt.

De är värre än så. De är medborgargardister på nätet som i grupp trakasserar och förföljer enskilda människor. De är vidrigare än de nazister de i det här fallet ger sig på och hade de verkat i nazityskland hade de varit medlöpare och letat upp enskilda medborgare och anmält dem till myndigheterna som de kräk utan ryggrad de är.

Robin Enander och Johan Nordqvist heter två av de vidrigaste svinen till medborgargardister, mobbare och fega översittare det här landet just nu kan visa upp. Sådana som de ligger bakom den hårt åtdragna snaran kring yttrandefriheten som nu nästan är ett faktum.

http://www.dagensjuridik.se/2017/08/...er-inte-bevisa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in