2017-09-13, 15:23
Bannlyst
Har nyligen börjat träna kampsport på en absolut amatörnivå. Det går mest ut på att träna styrka i slagen och sparkarna, men även kondition i form av fotarbete och hopprep.

Problemet är att jag hinner knappt värma upp. Idag så hann jag inte värma upp förrän lungorna var slut. Förvisso så har jag inte vilat mer än en dag - igår. Före det så har jag hållit igång nästan varje dag, fast då med vanlig styrketräning som inte alls är lika krävande som konditionsträningen.

Frågan är om denna andfåddhet beror på att jag är en rökare? För oavsett hur otränad man är så orkar man väl värma upp? Men t.o.m. det misslyckades jag med. Hoppade hopprep kanske 30 sekunder och sedan kom yrseln och tröttheten.

Jag har rökt i 1 år. Före det så snusade jag i 2 år. Före det så rökte jag i ytterligare ett år. Ingen tidigare erfarenhet av konditionsträning, inte på denna nivå.

Slutade röka idag. Inte bara "slutade röka", utan jag slutade röka. Ni som röker vet att egentligen så är man inte beroende övht om man rökt till och från i bara något år, utan då är det enbart i huvudet. I förrgår gav jag även upp mitt dagliga bruk av amfetamin, så vi tar väl bort rökningen också och försöker fokusera på hälsan.

Tack.
Citera
2017-09-13, 15:24
Bannlyst
Förlåt för ett konstant spammande av trådar relaterade till min hälsa (3e tråden på 3 dagar?), men jag vill verkligen reda ut det här. Ska även börja träna MMA med en kompis hos en riktig klubb, så vill vara redo.
Citera
2017-09-13, 15:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovtutan
Förlåt för ett konstant spammande av trådar relaterade till min hälsa (3e tråden på 3 dagar?), men jag vill verkligen reda ut det här. Ska även börja träna MMA med en kompis hos en riktig klubb, så vill vara redo.

Du har bara rökt ett år, så om du slutar kommer dina lungor återhämtas till en icke-rökares nivå. Så sluta rök, så slipper du en del av andfåddheten iaf. Tar dock en tid att återhämtas, kanske någon månad.
Citera
2017-09-13, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du har bara rökt ett år, så om du slutar kommer dina lungor återhämtas till en icke-rökares nivå. Så sluta rök, så slipper du en del av andfåddheten iaf. Tar dock en tid att återhämtas, kanske någon månad.
Även jag har hört 2 månader.

Jag antar att det inte gör någonting, eller att det kanske t.o.m. är positivt, att fortsätta konditionsträna?
Citera
2017-09-13, 15:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovtutan
Även jag har hört 2 månader.

Jag antar att det inte gör någonting, eller att det kanske t.o.m. är positivt, att fortsätta konditionsträna?

Fortsätt träna!
Citera
2017-09-13, 19:59
Medlem
Är du säker på att det är lungorna och inte hjärtat?
Får du hjärtklappning?
Citera
2017-09-14, 03:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Är du säker på att det är lungorna och inte hjärtat?
Får du hjärtklappning?

Det kan vara bra med en hälsokoll på vårdcentralen givetvis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in