2017-09-14, 22:43
Medlem
Får extrema utslag på olika ställen på kroppen, bland annat i ansiktet under vinterhalvåret. Blir sjukt mycket bättre när jag varit ute och stekt i solen, så nu när mörkret börjar komma tänker jag att det hade varit intressant att prova att se om solarium funkar på samma sätt. Läste lite snabbt att det finns "medicinska solarium", och att dessa då kan hjälpa när det kommer till eksem. Funkar vanliga solarium också tror ni? Vad har ni för erfarenheter gällande detta?
Citera
2017-09-14, 22:57
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Googla "Seborrheic Dermatatis" aka. mjälleksem och kolla om det överstämmer med dig. Drabbar upp till 5-10% av befolkningen, främst män. Alla har självklart olika svåra former.

Måmga blir hjälpa av sol mot detta. Lider själv av detta, men då jag även har rosacea (där sol är det som förvärrar mest) undviker jag solen. Men märkt att eksemen blivit bättre när man badad i havet eller varit utomlands, även om rosacean blir värre.

Dessa sjukdomar är extremt psykiskt påfrestande. Åtminstone om du som jag har svårare former.

Kan även möjligtvis vara Atopiskt eksem "böjveckseksem" - hade du problem med det när du var liten? T.ex. lite röd runt munnen vid viss mat eller eksem i armveck eller så?
Citera
2017-09-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Googla "Seborrheic Dermatatis" aka. mjälleksem och kolla om det överstämmer med dig. Drabbar upp till 5-10% av befolkningen, främst män. Alla har självklart olika svåra former.

Måmga blir hjälpa av sol mot detta. Lider själv av detta, men då jag även har rosacea (där sol är det som förvärrar mest) undviker jag solen. Men märkt att eksemen blivit bättre när man badad i havet eller varit utomlands, även om rosacean blir värre.

Dessa sjukdomar är extremt psykiskt påfrestande. Åtminstone om du som jag har svårare former.

Kan även möjligtvis vara Atopiskt eksem "böjveckseksem" - hade du problem med det när du var liten? T.ex. lite röd runt munnen vid viss mat eller eksem i armveck eller så?

Kollar jag bilder ser det inte ut så, skulle säga att eksemen jag får i ansiktet är mycket mer utspritt och liksom torrare. Tror det är matrelaterat, dock inte säker. Blir alldeles snustorr i större delarna av ansiktet tills det blir så tort att det börjar flagna. Aldrig haft problem med mjäll heller. När det kommer till atopska eksem är jag inte säker. Får kolla upp detta.
Citera
2017-09-14, 23:07
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrgt
Kollar jag bilder ser det inte ut så, skulle säga att eksemen jag får i ansiktet är mycket mer utspritt och liksom torrare. Tror det är matrelaterat, dock inte säker. Blir alldeles snustorr i större delarna av ansiktet tills det blir så tort att det börjar flagna. Aldrig haft problem med mjäll heller. När det kommer till atopska eksem är jag inte säker. Får kolla upp detta.

Ok. Det kan inte bars vara så att du är torr? Är huden väldigt torr/fettfattig så kan det till slut bli små utslag/sår. Stramar huden i ansiktet ibland efter typ dusch?
Är det fläckvis eller har du rödflammiga partier?
Citera
2017-09-15, 01:21
Medlem
banankontaktarns avatar
Varken eksem eller rosacea, seborreisk dermatit är speciellt svåra att bota helt naturligt. Gå antingen med i gruppen body cleanse sweden eller kolla upp dr robert morse på youtube. Det är lymfa som stagnerat! https://www.youtube.com/watch?v=rdtLtnJfOjE
Citera
2017-09-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Ok. Det kan inte bars vara så att du är torr? Är huden väldigt torr/fettfattig så kan det till slut bli små utslag/sår. Stramar huden i ansiktet ibland efter typ dusch?
Är det fläckvis eller har du rödflammiga partier?
Det kan strama ibland efter dusch ja, men tror det är eksem och inte bara torrhet. Noterat att jag vissa gånger fått akuta röda utslag i ansiktet och efter någon dag börjar det bli torrt och några dagar efter det börjar det flagna. Just när torrheten är i gång är det inte rött.
Citera
2017-09-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankontaktarn
Varken eksem eller rosacea, seborreisk dermatit är speciellt svåra att bota helt naturligt. Gå antingen med i gruppen body cleanse sweden eller kolla upp dr robert morse på youtube. Det är lymfa som stagnerat! https://www.youtube.com/watch?v=rdtLtnJfOjE
Vad är seborreisk dermatit? Något du tror det låter som jag har?
Citera
2017-09-15, 19:56
Medlem
Någon som vet om man blir brun av dessa medicinska solarium?
Citera
2017-09-15, 23:33
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankontaktarn

Finns det mer källor än det? Har lite svårt att tyda vad han menar.
Citera
2017-09-17, 12:14
Medlem
Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här