Citat:
Ursprungligen postat av
VissenBuske1987
Googla "Seborrheic Dermatatis" aka. mjälleksem och kolla om det överstämmer med dig. Drabbar upp till 5-10% av befolkningen, främst män. Alla har självklart olika svåra former.
Måmga blir hjälpa av sol mot detta. Lider själv av detta, men då jag även har rosacea (där sol är det som förvärrar mest) undviker jag solen. Men märkt att eksemen blivit bättre när man badad i havet eller varit utomlands, även om rosacean blir värre.
Dessa sjukdomar är extremt psykiskt påfrestande. Åtminstone om du som jag har svårare former.
Kan även möjligtvis vara Atopiskt eksem "böjveckseksem" - hade du problem med det när du var liten? T.ex. lite röd runt munnen vid viss mat eller eksem i armveck eller så?
Kollar jag bilder ser det inte ut så, skulle säga att eksemen jag får i ansiktet är mycket mer utspritt och liksom torrare. Tror det är matrelaterat, dock inte säker. Blir alldeles snustorr i större delarna av ansiktet tills det blir så tort att det börjar flagna. Aldrig haft problem med mjäll heller. När det kommer till atopska eksem är jag inte säker. Får kolla upp detta.