Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-20, 20:27
Medlem
expanders avatar
Riksbanken ser just nu över möjligheten att införa en ny svensk e-valuta, en e-krona, och den första delrapporten från en pågående 2-årig utredning publicerades idag av riksbanken.

Enligt vice riksbankschefen är den svenska riksbanken längre fram än de flesta andra riksbanker när det kommer till nationella e-valutor. Anledningen ska vara att Sverige rör sig hastigt mot ett kontantlöst samhälle. De senaste 10 åren ska mängden mynt och sedlar i omlopp ha sjunkit med ca 40% från 100 till 50-60 miljarder, något som inte sägs gälla för speciellt många andra länder där utvecklingen istället ska gå åt det motsatta hållet.

Någon här som sitter på mer information?

http://www.dn.se/ekonomi/e-krona-ska...das-pa-kort-1/
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...ta-delrapport/
https://www.consector.se/privatekono...tcoin-e-krona/
https://www.finansliv.se/artikel/sna...nkens-e-krona/
Citera
2017-09-20, 20:31
Bannlyst
Sveriges Riksbank är en skämt.
Citera
2017-09-20, 20:41
Medlem
PierreTanguys avatar
Jag förstår inte varför man skulle behöva införa en e-krona, dem flesta pengarna i vår ekonomi finns ju ändå inte tryckta idag?
Citera
2017-09-20, 21:03
Medlem
gambiafarfars avatar
Haha, är inte grejen med e-valutor att decentralisera valutan? Och den kritiska punkten tänkte riksbanken lösa hur?
Citera
2017-09-20, 21:17
Avstängd
YP4XQs avatar
Är inte pengar skuldsedlar som långt tillbaka hade ett värde och stod för något. Detta med e-valuta måste ju vara spiken i kistan för allt vad värde heter.. Det blir mer som ett poängsystem som de så småningom kan manipulera lite hur som de vill och respekten för pengar som var intjänade genom arbete helt kommer försvinna?
Citera
2017-09-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Haha, är inte grejen med e-valutor att decentralisera valutan? Och den kritiska punkten tänkte riksbanken lösa hur?

Det är nog förmodligen inte grejen för riksbanken. Men jag håller med, what gives? Förstår inte varför man ska ha en e-krona, vad skulle den uppfylla?
Citera
2017-09-20, 21:20
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Jag förstår inte varför man skulle behöva införa en e-krona, dem flesta pengarna i vår ekonomi finns ju ändå inte tryckta idag?

Skillnaden så vitt jag har förstått det är att korten (eller vad man nu kommer ha e-kronorna på) inte ska vara kopplade via bank. Transaktioner ska inte vara spårbara och om du tappar kortet, så är pengarna borta. Precis som när du tappar en sedel idag.
Citera
2017-09-20, 21:38
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Haha hur börjar jag mina E-krona låter lite som E-Coin från Evil Corp i Mr Robot
Citera
2017-09-20, 21:53
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Skillnaden så vitt jag har förstått det är att korten (eller vad man nu kommer ha e-kronorna på) inte ska vara kopplade via bank. Transaktioner ska inte vara spårbara och om du tappar kortet, så är pengarna borta. Precis som när du tappar en sedel idag.

Menar du att vanliga svenska medborgare ska få kontanter/e-kronor direkt från riksbanken?

Hur "tappar" man en digital krona?
Citera
2017-09-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar

De vill bara ha något som är lika decentraliserat som vanliga pengar, gärna funkar offline också tror jag.

Skall bli spännande att se vad de hittar på.
Citera
2017-09-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy

På banken ja. Du kan ju inte ha pengar i din egna "ficka" digital på det sättet. Men e-krona så kan du ha det. Det riksbanken vill är att börja ge ut elektroniska "kontanter".
Citera
2017-09-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Är inte pengar skuldsedlar som långt tillbaka hade ett värde och stod för något. Detta med e-valuta måste ju vara spiken i kistan för allt vad värde heter.. Det blir mer som ett poängsystem som de så småningom kan manipulera lite hur som de vill och respekten för pengar som var intjänade genom arbete helt kommer försvinna?

Om de gör det korrekt så tar de bara bort mellanhanden (t.ex VISA), samtidigt som de kan försäkra sig om att varje E-Krona motsvarar exakt 1kr. Kolla lite på USDT för inspiration.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in