• 1
  • 2
2017-09-21, 10:59
Medlem
Är elcykelbidraget klubbat än ? Ser många handlare på blocket som hänvisar till det redan.
Citera
2017-09-21, 11:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Är elcykelbidraget klubbat än ? Ser många handlare på blocket som hänvisar till det redan.

Japp: https://m3.idg.se/2.1022/1.689108/elcykel-premie
Citera
2017-09-21, 11:16
Medlem
Äh fan, och jag som skaffade en elcykel för 2 veckor sedan! Min vanliga usla tajming! Har dock inte börjat använda den till att cykla till jobbet, utan väntar tills det blir lite sämre väder och segare att cykla med den vanliga cykeln. Ser dock ett problem med elcyklar och det är att man lättare kommer upp i högre hastigheter, vilket också gör att det lättare kan uppstå situationer på cykelbana mellan cyklister, ifall man inte anpassar hastigheten och ångar på som man lätt kan göra med dessa cyklar.
Citera
2017-09-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Äh fan, och jag som skaffade en elcykel för 2 veckor sedan! Min vanliga usla tajming! Har dock inte börjat använda den till att cykla till jobbet, utan väntar tills det blir lite sämre väder och segare att cykla med den vanliga cykeln. Ser dock ett problem med elcyklar och det är att man lättare kommer upp i högre hastigheter, vilket också gör att det lättare kan uppstå situationer på cykelbana mellan cyklister, ifall man inte anpassar hastigheten och ångar på som man lätt kan göra med dessa cyklar.

Men utnyttja öppet köp då... Köp sen en igen när du kan få dra av.
Citera
2017-09-21, 12:00
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Som ovanstående säger kan det vara värt att kolla huruvida du har öppet köp. Alternativt göra en deal med butiken att du "lämnar tillbaka cykeln" och köper den direkt igen. Det är ju inte butiken som förlorar dom 25 procenten, så jag kan absolut se en fördel med detta för butiken. Det enda dom gör är att dom "ändrar" datumet på kvittot.

Absolut värt att kika upp skulle jag säga
Citera
2017-09-23, 20:04
Medlem
Vad är det för regler på detta? Gäller bidrag endast för cykel inkl. batteri från "riktig" handlare, eller även endast cykel, eller endast batteri? Eller konverteringskit, batterier från svenska näthandlare som egentligen kommer från Kina? Eller om jag skälv köper från Kina? Endast om det är bevisat lagliga effekter osv?

Ja varianterna är många?
Citera
2017-10-08, 12:35
Medlem
camos avatar
Vad är det jag inte fattat..

Man får bidrag för att köpa elcykel, okej.... Och vi som köpt en vanlig jävla cykel då. Det är väl ännu mer miljömedvetet?
Kan någon förklara?
Citera
2017-10-08, 14:18
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag har en känsla att cykelolyckorna kommer öka en hel del när allt fler snabba elcyklar kommer framföras. Jag tycker i o f att det går relativt bra idag, men det handlar ju om att de som kör dessa fattar att man inte bara kan fara fram hur som helst. Det värsta är dock de frustrerade nyskilda 40+ gubbarna i spandex på racerhojar som tror att de kör Tour de France.

Citat:
Ursprungligen postat av camo

Man får bidrag för att köpa elcykel, okej.... Och vi som köpt en vanlig jävla cykel då. Det är väl ännu mer miljömedvetet?
Kan någon förklara?

Jag håller med dig. Jag tror inte att elcykeln kommer bli ett alternativ för de man verkligen vill skall välja cykeln istället. Däremot tror jag fler kommer "uppgradera" sig till elcykel p g a bidraget. Jag är lite tveksam till denna typ av bidrag. Som jag fattade det som när jag läste en artikel om det hela så verkar Mp ligga bakom och de är ju inte mina favoriter direkt.
Citera
2017-10-08, 14:22
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag håller med dig. Jag tror inte att elcykeln kommer bli ett alternativ för de man verkligen vill skall välja cykeln istället. Däremot tror jag fler kommer "uppgradera" sig till elcykel p g a bidraget. Jag är lite tveksam till denna typ av bidrag. Som jag fattade det som när jag läste en artikel om det hela så verkar Mp ligga bakom och de är ju inte mina favoriter direkt.

Luktar skumt om allting. Detta är för att gynna vissa företag som producerar/säljer elcyklar vilket tydligen vissa politiker har egenintresse i?
Hur fan kan man premiera en elcykel framför en riktig cykel? Batterier behöver tillverkas/kasseras och att ladda upp skräpet kräver el. Knappast miljömedvetet jämfört med att trampa själv.
Citera
2017-10-08, 14:28
Medlem
Citat:

Kan någon förklara?

Var min första tanke med, varför inte bara tex sänka momsen på alla cyklar under 10 000:-. Nu kommer en massa folk som inte varit i behov av en elcykel köpa en.

Den positiva miljöeffekten lär vara försumbar, kommer ens 10% av de som nyttjar bidraget välja cykeln framför bilen? Hur många hade köpt en elcykel ändå? Hur många har ens körkort? hur många nyttjar det för att ge en elcykel till sina barn osv osv. Sen finns det farhågor kring hållbarheten, hur länge håller en elcykel? Hur får man tag i nya batterier? (Ja jag vet det är rätt lätt att ersätta batterierna själv om man kan löda lite osv men hur många kommer göra det?).

Jag kommer nog nyttja avdraget själv, kan vara bekvämt med en elcykel om man druckit och vill handla nåt på affären.
Citera
2017-10-08, 14:31
Medlem
GalFisks avatar
Jag vet att elcykeln kommer ersätta bilen för många som kör 5-20 km med bil. Särskilt i staden, där det är krångligt att bila, och i kuperad terräng där det annars är drygt att cykla.
Citera
2017-10-08, 18:15
Medlem
blobben!!!s avatar
Tydligen räcker det med ramnummer och kvitto för att få bidraget enligt naturvårdsverket. Hittar däremot ingenting om det i själva budgeten.

Citat:

Kan någon förklara?
Varför inte ett bidrag till köp av vanliga cyklar?

– De flesta människor har redan en vanlig cykel. En elcykel eller en elmoped erbjuder ett alternativ på längre distanser än vad en cykel gör. Den som inte är fysiskt tränad och behöver lite hjälp på uppförsbackar kanske avstår från att köpa bil och istället köper en elmoped, säger Isabella Lövin.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6769627
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in