Den 17 september skrev en historieprofessor i Lund, Yvonne Maria Werner en artikel om sig själv på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/w/index.php...oldid=40860280
Efter en stund lägger användare till ganska oskyldiga uppgifter, bland annat hennes ålder. Hon blir upprörd och det blir redigeringar fram och tillbaka. Diskussionen går livligt:
Tycker det är väldigt märklig attityd med tanke på att hon är en riktig historieprofessor och inte någon Arnstad. Åldersnojan verkar ju vara sjuklig. Jag undrar vad det finns för mer skvaller om henne?
Efter en stund lägger användare till ganska oskyldiga uppgifter, bland annat hennes ålder. Hon blir upprörd och det blir redigeringar fram och tillbaka. Diskussionen går livligt:
Citat:
Om jag inte får ha artikeln om mig själv som jag önskar ska den raderas. --HistoriaYW (diskussion) 17 september 2017 kl. 22.20
Citat:
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ett artikelsubjekt får inte själv bestämma hur en biografisk artikel skall utformas, ej heller om den skall raderas eller ej. Det är Wikipediagemenskapen som skall avgöra om en artikel skall raderas, inte du. Uppenbarligen uppfyller du kraven på relevans för en biografisk artikel, så jag tror inte att man skulle gå med på att den raderas. Däremot skall det som står i artikeln vara korrekt och försett med verifierbara källor. Där kan du hjälpa till, genom att på artikelns diskussionssida ange lämpliga källor till påståendena i artikeln. Riggwelter (diskussion) 17 september 2017 kl. 22.23 (CEST)
Citat:
Jag kommer att se till att artikeln raderas, särskilt efter det att jag fått information från nätet om hur ni administratörer beter er mot bidragsgivarna på Wikipedia.
Citat:
De enda som kan se till att artikeln raderas är Wikipedias skribenter. En radering diskuteras fram på sidan SFFR. Du får gärna lägga en begäran där om radering, det är bara att följa instruktionerna. "Vi administratörer" är bara vanliga användare som har lite fler verktyg än andra användare, i övrigt lyder vi under samma regler som alla bidragsgivare till uppslagsverket. Jag skulle inte lita alltför mycket på vad som sägs på nätet om "oss administratörer", eftersom det ofta handlar om kritik från de som inte förstått hur Wikipedia byggs upp och vilka spelregler som gäller här. Du får gärna fråga mig om hur saker och ting går till, så kommer jag att försöka hjälpa dig. Men som sagt, vill du att artikeln skall raderas måste du följa vår praxis, du har länken ovan. Nu avblockerar jag dig, men dina medskribenter på Wikipedia förväntar sig att du respekterar vårt arbetssätt med att skapa artiklar. Riggwelter (diskussion) 17 september 2017 kl. 22.39 (CEST)
Citat:
Om jagg inte kan få igenom de två små strykningar jag gjort ber jag er att radera artikeln om mig!! Gör det snarast, tack!!
Citat:
Jag har inte rätt att bara radera en artikel om den skulle kunna uppfylla våra krav på relevans, vilket den enligt min bedömning gör. Det jag kan göra just nu är att relevansmärka den och invänta fler synpunkter från andra wikipedianer. Riggwelter (diskussion) 17 september 2017 kl. 22.51 (CEST)
Citat:
Ingen kommer att engagera sig i en debatt om en artikel som denna. Kan ni inte låta mig få behålla mina två små strykningar, så att vi kan avsluta denna meningslösa debatt. Det finns ju viktigare artiklar för er att arbeta med!!
Citat:
Wikipedia är fullt av engagerade människor, och vi ser inte att en debatt är meningslös om det handlar om att skapa en bra, korrekt och källbelagd artikel. Jag har helt kort tittat på artikelhistoriken och om jag förstår det hela rätt är det bland annat ditt födelseår du vill ha bort. Eftersom födelsedata är en offentlig uppgift (om man inte har skyddad identitet eller liknande) och därtill är en viktig uppgift i vilken biografi som helst ser jag inte varför det skulle tas bort. Men nu diskuterar vi artikeln på fel ställe, det borde ske på diskussionssidan. Jag föreslår att vi flyttar diskussionen dit. Riggwelter (diskussion) 17 september 2017 kl. 23.11 (CEST)
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskus...e_Maria_Werner
Det är ofta kvinnor i en viss ålder som har velat stryka födelseår. Vi brukar aldrig falla till föga för sådana önskemål, eftersom det rör sig om en biografisk basuppgift, i det här fallet lätt åtkomlig i exv Libris. Ataraxim (diskussion) 18 september 2017 kl. 04.44 (CEST)
Tycker det är väldigt märklig attityd med tanke på att hon är en riktig historieprofessor och inte någon Arnstad. Åldersnojan verkar ju vara sjuklig. Jag undrar vad det finns för mer skvaller om henne?