Jag har en Asus N66U router med stöd för 5GHz bandet. Har både ett 2G och ett 5G nätverk, mina andra 6 datorer och mobilerna och pad:en hittar och connectar till 5G nätverket, men den snabbaste datorn, den stationära hittar inte 5G, i början när jag precis återställt routern och jag konfigurerar den vilket jag gör just från den datorn och så hittar den 5G och jag kan koppla upp mig på det, men någon dag senare har 5G nätverket försvunnit, finns inte i listan. Den stationära datorn är en av datorerna som står närmast routern och har även det bästa nätverkskortet som även har 3 antenner som är riktade mot routern det är kanske 4 meters avstånd (fri sikt), så förstår inte varför några av mina laptops som är 4-5 år gamla med betydligt sämre prestanda inte har några problem att hitta och koppla till 5G, jag kör dock de flesta andra på 2G då jag vill spara 5G till datorn jag spelar på, det kanske inte blir någon skillnad om alla är kopplade till 5G men det är något jag fått för mig i alla fall, så det är störande att jag inte kan koppla upp mig på 5G på just den datorn där jag behöver det, det är inte överdriven skillnad när jag spelar med 2G (det kan hacka till i 0,5 sek ibland dock) eller ens med kabel men jag vill så klart ändå spela på 5G och inte heller ha en kabel liggande längs golvet då jag är en pedant av guds nåde, dock funderat på att dra kabel bakom en list, men en sådan där sak man aldrig tar sig tid att fixa. Varför försvinner 5G nätverket ur listan när man kan se och koppla upp sig på det på alla andra enheter? Har även installerat drivrutinerna till nätverkskortet som sitter i datorn, utan dom så fungerar ju inte WIFI över huvud taget då det inte finns inbyggt även om det är en prestandadator - även om den har något år på nacken numera. Tänkt köpa en ny men istället köpt droger för 60 lax de senaste månaderna.
Tar jag in mobilen eller en laptop i samma rum så hittar de fortfarande 5G och deras mottagare lär ju vara bra mycket sämre än kortet jag har i datorn som dessutom har antenner hur stor skillnad det nu gör men lär vara bättre än det lilla som sitter i en mobiltelefon. Googlat lite men har inte gett något av värde så jag frågar här istället. Går det inte lösa får jag väl dra den där kabeln.
Tar jag in mobilen eller en laptop i samma rum så hittar de fortfarande 5G och deras mottagare lär ju vara bra mycket sämre än kortet jag har i datorn som dessutom har antenner hur stor skillnad det nu gör men lär vara bättre än det lilla som sitter i en mobiltelefon. Googlat lite men har inte gett något av värde så jag frågar här istället. Går det inte lösa får jag väl dra den där kabeln.