Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-28, 08:12
  #1
Medlem
Det är ett vanligt fenomen att personer på internet som skriver på ett sätt som inte stämmer med stereotyperna för hur personens kön ska tänka och skriva påstås vara av det andra könet och använda ett nick av fel kön. Det vanligaste är att personer som uppger sig vara kvinnor sägs vara män av andra användare men även motsatsen förekommer, personer som uppger sig vara män men av andra påstås vara kvinnor. Även om det säkert finns personer som uppger motsatt kön på internet också, är det också så att en del personer som uppger sitt faktiska kön påstås vara det andra könet bara för att de ärligt skriver sådant som inte stämmer med stereotyperna. Jag och mina vänner pratade nyligen om detta och några av dem (både män och kvinnor) hade själva upplevt att andra antog att de ljög om sitt kön trots att de hade uppgett sitt faktiska kön.

Frågeställningen är om dessa internetforum med nicks och ibland även helt anonyma skribenter, genom att göra det praktiskt omöjligt att bekräfta användarnas verkliga identitet, bidrar till att öka könsstereotyperna genom att kvinnor som uttrycker sig på ett "maskulint" sätt antas vara män och män som uttrycker sig på ett "feminint" sätt antas vara kvinnor? Kan detta leda till att kulturen blir ännu mer könsstereotyp?

En spekulation: så populärt det verkar vara på Flashback att kritisera Sveriges invandringspolitik, kan det vara så att många kvinnor som anser att Sverige tar emot för många invandrare utger sig för att vara män för att slippa bli nertrollade med "dina invandringskritiska åsikter visar att du är en man, sluta göm dig bakom ett kvinnligt nick". Kan det vara därför det verkar vara så få kvinnor på Flashback?
Citera
2017-09-28, 08:33
  #2
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Nej, den spekulationen tror jag inte riktigt på eftersom det är helt legitimt oavsett kön att diskutera invandringspolitik utifrån ett kritiskt synsätt. Det ska inte heller förutsättas att den som inte säger någonting om sin könstillhörighet därför är man.
Citera
2017-09-28, 09:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Nej, den spekulationen tror jag inte riktigt på eftersom det är helt legitimt oavsett kön att diskutera invandringspolitik utifrån ett kritiskt synsätt. Det ska inte heller förutsättas att den som inte säger någonting om sin könstillhörighet därför är man.
Invandringskritik anses ofta vara en manlig åsikt. Jag vet även lesbiska IRL som har påståtts vara män på internet för att läsarna anser att deras målande beskrivningar av kvinnokroppar "låter manlig".
Citera
2017-09-28, 11:56
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag har blivit kallad kommunist och fått en del skit för att jag är feminist men ingen har trott jag är kvinna. Jag har blivit kallad bög några gånger men jag tror det bara är ett skällsord och inte att någon faktiskt trodde det var min läggning.

Men visst är det så att man ofta antar att folk som inte har ett "kvinnligt" nick är män, särskilt om det är SD ryggdunkar-klubb. Men när det kommer till politik är oftast könet irrelevant kan jag tycka, om folk inte talar om personliga erfarenheter.

Men de flesta som gnäller i I&I är rätt säkert män.

Tycker för övrigt de finns ganska mycket kvinnor på FB även om de kanske undviker vissa forumdelar, men det gör ju jag med.
Citera
2017-09-28, 12:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag har blivit kallad kommunist och fått en del skit för att jag är feminist men ingen har trott jag är kvinna. Jag har blivit kallad bög några gånger men jag tror det bara är ett skällsord och inte att någon faktiskt trodde det var min läggning.

Men visst är det så att man ofta antar att folk som inte har ett "kvinnligt" nick är män, särskilt om det är SD ryggdunkar-klubb. Men när det kommer till politik är oftast könet irrelevant kan jag tycka, om folk inte talar om personliga erfarenheter.

Men de flesta som gnäller i I&I är rätt säkert män.

Tycker för övrigt de finns ganska mycket kvinnor på FB även om de kanske undviker vissa forumdelar, men det gör ju jag med.
Att du inte har förväxlats med ett annat kön betyder inte att andra inte har blivit det. Jag talar om personer som skriver i en icke könsstereotyp stil. Det handlar i detta ämne om att personer som har ett nick av sitt faktiska kön påstås vara av annat kön på grund av innehållet eller ordvalet i inläggen, inte nicket.
Citera
2017-09-28, 22:35
  #6
Moderator
Protons avatar
Vi provar i ett annat troligen mer lämpligt forum (?)

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2017-09-29, 09:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag har blivit kallad kommunist och fått en del skit för att jag är feminist men ingen har trott jag är kvinna. Jag har blivit kallad bög några gånger men jag tror det bara är ett skällsord och inte att någon faktiskt trodde det var min läggning.

Men visst är det så att man ofta antar att folk som inte har ett "kvinnligt" nick är män, särskilt om det är SD ryggdunkar-klubb. Men när det kommer till politik är oftast könet irrelevant kan jag tycka, om folk inte talar om personliga erfarenheter.

Men de flesta som gnäller i I&I är rätt säkert män.

Tycker för övrigt de finns ganska mycket kvinnor på FB även om de kanske undviker vissa forumdelar, men det gör ju jag med.
En stor del av dem har på olika platser anklagats för att vara män.
Citera
2017-09-29, 09:21
  #8
Medlem
Nej, det speglar ju bara fördomarna som redan finns. Kan ju knappast öka dem.
Citera
2017-09-29, 11:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det speglar ju bara fördomarna som redan finns. Kan ju knappast öka dem.
En person IRL kan ju åtminstone bevisa sitt faktiska kön även om han eller hon beter sig och talar icke könsstereotypt. Detta ger en chans att slå hål på stereotyper. Den möjligheten finns inte som anonym eller pseudonym internetanvändare.
Citera
2017-09-29, 13:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delarutsaker
En person IRL kan ju åtminstone bevisa sitt faktiska kön även om han eller hon beter sig och talar icke könsstereotypt. Detta ger en chans att slå hål på stereotyper. Den möjligheten finns inte som anonym eller pseudonym internetanvändare.

Å andra sidan så möjligör ju anonymiteten på internet, att folk med så kraftiga fördomar kontra kön, hudfärg, etnicitet, handikapp etc. att de inte klarar ta in vad människor kommunicerar, kan förmås lyssna på det som faktiskt sägs.

Och de enskilda individerna, med så grova fördomar, kanske kan få en aha-upplevelse den där dagen de inser att den där som de respekterat ( eller icke respekterat) har de bara lyssnat på pga idéer kring vem hen är som inte stämmer.

Blir ju en rak käftsmäll mot allt vad hen diktat upp kring vad det nu kan vara.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2017-09-29 kl. 13:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback