• 1
  • 2
2017-10-04, 12:06
Medlem
SVT: Föräldrapar från Västerås döms till fängelse för tvångsgifte
Västmanland tingsrätt dömer pappan till fängelse i ett år och fyra månader för äktenskapstvång och ofredande.

Mammans döms till fängelse i ett år för äktenskapstvång. De döms mot sitt nekande.

19-åringen vill inte gifta sig. Under rättegången, sa hon via länk från okänd plats, att hon gifte sig för att slippa bli slagen.

19-åringens pappa döms även för ofredande sedan han spottat på henne och upprepade gånger kallat henne för hora.

Föräldrarna döms också att betala ett skadestånd till dottern på sammanlagt 90.000 kronor.
Vad säger ni om detta?

Är straffet rimligt mot handlingen?

Kommer detta ha en avskräckande effekt mot potentiella framtida tvångsäktenskap? Eller är det återigen så att flickor i Sverige som utsätts för hedersförtryck spottas i ansiktet av lagstiftaren?
Citera
2017-10-04, 12:13
Medlem
DoyDoyys avatar
Förmodligen inte, med tanke på risken att han kastar dottern från balkongen när han kommer ut.
Citera
2017-10-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Är straffet rimligt mot handlingen?

Nej, föräldrarna borde betala all sin framtida inkomst till dottern och utvisas då de uppenbarligen inte förmår lämna sin värdelösa kultur där den hör hemma.
Citera
2017-10-04, 12:21
Medlem
Det står inget om TR ogiltigförklarar äktenskapet. Kan de göra det? Vad brodern får för straff. Nationalitet på de inblandade. Etniciteten gissar jag är kurder. Om de dömda blir utvisade efter straff. Domen vore intressant!
Citera
2017-10-04, 12:23
Medlem
Ingen utvisning för ett par som uppenbarligen föredrar sin kultur framför en civiliserad sådan. De är hopplösa fall och borde skickas tillbaka till kamellandet de kom ifrån; assimileras eller dra hem.
Citera
2017-10-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det står inget om TR ogiltigförklarar äktenskapet. Kan de göra det? Vad brodern får för straff. Nationalitet på de inblandade. Etniciteten gissar jag är kurder. Om de dömda blir utvisade efter straff. Domen vore intressant!
Västmanlands tingsrätt, mål nummer B3440-17: https://minfil.org/q245B1c4bf/V_stma...2017-10-04.pdf

Till den drabbade dottern: Jag skäms uppriktigt för att du kunnat tvingas till detta i mitt Sverige, och att straffen är att betraktas som hån.
Citera
2017-10-04, 12:39
Medlem
Citat:
Västmanlands tingsrätt, mål nummer B3440-17: https://minfil.org/q245B1c4bf/V_stma...2017-10-04.pdf

Till den drabbade dottern: Jag skäms uppriktigt för att du kunnat tvingas till detta i mitt Sverige, och att straffen är att betraktas som hån.
Citat:
Kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt
Kan inte öppna den filen.

Det hela skedde nog inte i Sverige utan i Kurdistan. Men vilket land är oklart.
Citera
2017-10-04, 12:40
Medlem
Universells avatar
Citat:

Tackar!

Ahmad Farman, 19680210-3256,
Awaz Adib Refaat, 19790324-8644, Medborgare i Irak och Sverige

Citat:
Under den i åtalspunkt 1 angivna perioden blev hon till en början kallad för
hora varje dag. Ahmad Farman kallade henne för det varje gång som han ropade på
henne.

Citat:
Han sade också att om
hon inte gick med på giftermål så skulle hon bli inlåst i sitt rum, inte ha tillgång till
internet och mobiltelefon, inte få träffa kamrater och inte få studera vidare eller
arbeta.

Suck.. Orkar inte läsa resten
Helt sanslöst att sånt här skit händer med personer som bor i Sverige
Citera
2017-10-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan inte öppna den filen.
.
Minfil.org verkar ha driftstörningar, prova en annan dator eller webbläsare eller om ett tag igen. Någon annan här verkar också ha laddat ner domen, så filen i sig verkar inte trasig.
Citera
2017-10-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Tackar!

Suck.. Orkar inte läsa resten
Helt sanslöst att sånt här skit händer med personer som bor i Sverige
Domen är fylld av sånt skit, t ex "En gång blev hon slagen av det skälet att hon hade beställt en keps."

Men politiska och journalistika prioriteringarna verkar ha glömt sina ideal och fokuserar på att tvåla till de som påtalar sin upprördhet över att brottsoffer glöms bort och det Sverige som håller på att krackelera.
Citera
2017-10-04, 12:51
Medlem
Om man är 19 år, bor i Sverige, studerar och arbetar. Om man då utses för tvång och hot, varför lämnar man inte familjen och söker skydd hos myndighet? Hon verkar ju vara påläst med hjälporganisation osv.
Citera
2017-10-04, 13:13
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Anledningen till att dottern skulle giftas bort var att hon för tre år sedan hade en relation med en jämnårig kille och de hade sex. Därför skulle hennes heder återupprättas genom att gifta sig med en kusin i Kurdistan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...or-tvangsgifte

Hur ska hedern kunna återupprättas när hennes åsna till pappa inte har kunnat förhindra att hans ogifta dotter har fått smaka på kuk? Nej, det här är en ren transaktion med ett svenskt medborgarskap i potten och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in